Búda Koliba na Randavici

Randavica je horská lúka rozkladajúca sa pod Malou Stožkou. Vedie takmer od horárne Stožky až na horský chrbát s rázcestím rovnomenného názvu, ktorý už tvorí pomedzie planiny a masívu Fabovej hole. Koliba tak môže poskytnúť prístrešie pri potulkách v srdci NP Muránska planina.

Muránska planina, na okraji lúky Randavica
930 m n. m.
10 osôb
celoročne
potok
Spojenie
horáreň Stožky 15 minút, hrebeň Randavica 10 minút

Okrajom lúky stúpa značená modro-žlto-zelená cesta od horárne Stožky až na rázcestie na vrchole lúky. Asi 15 minút chôdze výstupom alebo 10 minút zostupom z uvedených bodov sa nachádza malá koliba, ukrytá za hrádzou smrečiny. Pri výstupe je dobrým vodidlom tabuľa Náučného chodníka Stožky, koliba sa nachádza kúsok povyše vpravo. Pri zostupe z hrebeňa sa leskne plechová strecha po pravej strane lúky.

Opis objektu

Jednoduchá stavba má funkčné dvere a okenný otvor bez výplne, na záveternej strane od lesa. Na drevenej dlážke sa nachádza jediná pričňa. Stabilným rebríkom sa možno dostať do podkrovia. Strešná krytina je luxusná, plechová. Ako všetky horské zruby, aj tento trpí štandardnou chorobou, škárami medzi drevami. Kapacitu celej stavby vo verzii "economy" odhadujem na desať nocľažníkov, päť dole a päť v podkroví.

Pred kolibou je upravené ohnisko. Prameň pitnej vody som v okolí nevidel, ale prevarená voda z blízkeho potoka by nemala robiť problémy. Čo sa týka samotného okolia - bralnaté Stožky a prechod planiny v "klasický" rudohorský hrebeň je dostatočným lákadlom na odbočenie z červenej magistrály, ku ktorej sa onedlho aj tak pripojíte. Rovnako možno kolibu navštíviť aj v kombinácii s prechodom pomedzi Malú a Veľkú Stožku s pokračovaním na Fabovu hoľu alebo obrátene. Trasou prechádza náučný chodník. Odporúčanie: z Fabovej hole nepokračujte po modrej do Pohronskej Polhory, resp. po žltej do sedla Zbojská, nie je to zrovna najpriechodnejšie, aj keď stromy sú už vyznačené na prerezanie. Z vrcholu sa radšej vráťte na Tri kopce (10 minút) a zvoľte inú trasu.