Svet Bulharsko – Rodopy - Snežanka

Druhá časť turistického putovania po bulharských horách nás zavedie do rozsiahleho pohoria Rodopi (Rodopy), ktoré je plné kláštorov. Menšia časť druhého najväčšieho pohoria Bulharska sa rozprestiera v Grécku. Navštívime známe lyžiarske stredisko a za výhľadmi vystúpime na mohutný televízny vysielač.

1 deň
Bulharsko: Rodopi (Rodopy)
  • Najvyšší bod: 1926 m n. m.
Panoramatická kaviareň v TV veži Snežanka, Chata Studenec v Pamporove
Hotel Čaja v Pamporove
vlastné auto

Stredisko Pamporovo, záchytné parkovisko pod Chatou Studenec – Chata Studenec – Snežanka (1926 m n. m.) – televízny vysielač Snežanka (panoramatická kaviareň) a späť

Komercia

Vrch Snežanka som zámerne zaradil do nabitého programu týždňového cestovania po Bulharsku. Dôvodom bola dobrá dostupnosť autom a výborné výhľady. Ďalším kritériom bola časová nenáročnosť túry, lebo po noci strávenej v pohorí Rodopy a túre nás čakal dlhý presun do Národného parku Pirin. Ubytovaní sme boli v rekreačnom zariadení Bulharskej pošty - hotel Čaja, čo je miesto, kde sa musíte vrátiť. Teda iba jeden zábudlivý jedinec, čo si nechá pas na nočnom stolíku. Hotel stojí vo vychytenom lyžiarskom stredisku Bulharska, ktoré patrí medzi najjužnejšie umiestnené zimné strediská Európy. Pamporovo pripomína našu nízkotatranskú Jasnú. No živelná výstavba ubytovacích megakomplexov je tam v ešte väčšej miere ako v Demänovskej doline.

Pamporovský Chopok

Hotely v Pamporove doslova rastú ako huby po daždi a poschodové „bytovky“ na Donovaloch sú len slabým odvarom investorov pod Snežankou. Žiaľ, jav typický pre krajiny bývalého sovietskeho bloku. Pamporovskému Chopku síce chýba 100 výškových metrov, ale počtom zjazdoviek sa vyrovná Jasnej. Dosť bolo komerčných stredísk, poďme na túru. Ako typickí návštevníci tohto miesta sa vyvezieme autom, čo najvyššie. Zaparkujeme na záchytnom parkovisku pod Chatou Studenec (bulharsky chiža) a tešíme sa z ďalšieho slnečného dňa. Slnko poriadne pripeká a nás čaká výstup kolmo hore po zjazdovke. Modrú značku ignorujeme, lebo tá vedie k vrcholu veľkou okľukou cez Chatu Smoljanske jazerá (chiža Smoljanski ezera). Nápadná televízna veža na vrchole Snežanky je spoľahlivým orientačným bodom.

Dvojtisícová káva

Napriek tomu, že sa pohybujeme vo výške okolo 1900 m n. m, hory stále pokrýva hustý smrekový les. V týchto zemepisných šírkach je to prirodzené. Pre vyššie priemerné teploty aj je horná hranica lesa posunutá do vyšších nadmorských výšok. Na vrcholovej plošine Snežanky končia štyri lanové dráhy. Stojí tu tiež meteorologická stanica a dominantou je jednoznačne 156 metrov vysoká televízna veža. Skutočnosť, že vo výške 2019 m n. m. je umiestnená panoramatická kaviareň, nás poteší. Preto bez váhania vstupujeme a na našej prekvapenie sa za vstup do veže platí vstupné. To, že sme vo vychytenom stredisku, nás utvrdzuje suma 20,- € spolu za sedem ľudí. A to sme ešte zjednávali, lebo sme boli traja študenti.

Hyperkomunikácia

S nevôľou nás pokladník zinkasoval a zrazu sa z neho stal liftboy. Rýchlovýťahom sme sa z výšky 1926 m prepravili do 2019 m n. m. Celé jedno poschodie tvorí panoramatickú kaviareň. Niečo na spôsob niekdajšej Rotundy na Chopku. No podnik na Snežanke má veľkoryso riešené moderné priestory a vo výhľade nič neprekáža. S miestom problém nemáme. Skôr naopak. Momentálne tam nikoho okrem obsluhy niet. Nevynecháme priateľské posedenie pri „dvojtisícovej“ káve. Teda nevyšla nás dve tisícky, ale 10,- € dokopy. Vysokohorská prirážka, ako sa patrí. Atmosféru kaviarne dotvára až hyperkomunikatívny čašník, od ktorého sa kadečo dozvedáme.

Až k Olympu

Od posedenia sa radšej poberám na vyhliadkovú terasu, ktorá je o poschodie vyššie hneď nad kaviarňou. Výhľad je skvelý. Dohľadnosť na bulharské teploty prekvapujúco výborná. Naokolo sa rozprestierajú rozsiahle Rodopy. V hĺbke pod nami je Pamporovo a tiež vrcholové stavby na Snežanke akési primalé. Úplný vrchol veže je vo výške 2082 m, čo je spomínaných 156 metrov od zemského povrchu. Pozeráme sa z desiatej najvyššej stavby v Bulharsku. Čistý vzduch a osviežujúci vietor umožňuje pohľad na krasový masív Pirinu a tiež najvyššie bulharské horstvo Rila. Na juhozápade identifikujeme obec Smoljan. Pri dokonalej dohľadnosti (hlavne počas jasných zimných dní) je z veže vidieť aj sídlo gréckych bohov na Olympe a tiež Egejské more, píše bulharská Wikipédia.

Pomenovanie Snežanka v Bulharsku okrem televízneho vysielača a vrchu nesie tiež známa rozprávková postava Snehulienka, jaskyňa v pohorí Rodopy a balkánsky šalát s bielym slaným syrom.

Užitočné odkazy

Lyžiarske stredisko Pamporovo
Bulharské kláštory
Český web o Bulharsku
www.stazeibogaze.info – Cestami i necestami (turistický sprievodcami balkánskymi horami)