Svet

Semmeringbahn, železnica medzi kopcami

05.06.05 Keď ju uviedli do prevádzky, mala rováši 1048 ľudských obetí, ktoré zahynuli pri jej výstavbe - 41 km dlhá železničná trať s 15 tunelmi, 16 viaduktami a 129 mostami spájajúca rakúske mestá Gloggnitz a Murzzuschlag, ležiace asi 70 km južne od Viedne. V roku 1988 ju zapísali ako technickú pamiatku na listinu UNESCO.

Rok 1848 otriasol Rakúskou monarchiou až „do špiku kostí“. Jedným z riešení ako utíšiť rozbúrené davy, bolo dať im prácu. Veľa práce a podľa možnosti ťažkej práce. Minister verejných prác Andreas Baumgartner našiel kľúč v projekte Karla Ghega. Išlo o revolučné riešenie železnice smerom na rakúsky Semmering. Spojením miest Gloggnitz a Graz cez Muerzzuschlag mal byť naplnený cieľ železničného spojenie medzi Viedňou a Terstom. Z rakúskej metropoly mala viesť železnica až na morské pobrežie. Problémom boli hlboké údolia a príkre stráne horských úsekov v Dolnom Rakúsku a v Štajersku. Ghegov projekt počítal s úzkymi zákrutami a stúpaním dosahujúcim až 25 promile, čo sa úplne vymykalo vtedajším zvyklostiam. Okrem iného aj z toho dôvodu, že ani jedna lokomotíva nebola konštrukčne upravená zdolať takúto cestu. Objavovali sa mnohé protinávrhy a riešenia. Hovorilo sa o vozňoch poháňaných stlačeným vzduchom, ťahaných koňmi, dokonca o špeciálnej lanovej dráhe. Napriek tomu od Ghegovho projektu vláda neustúpila.

Hoci sa s výstavbou začalo už v roku 1848, projekčnú súťaž k vývoju špeciálnej lokomotívy pre Semmering, vyhlásili až v marci roku 1850. Víťazom sa stal inžinier v štátnych službách Wilhelm Engerth. Po preskúšaní technických parametrov prototypu bolo objednaných 26 lokomotív u belgického výrobcu Cockerill a vo wuerttemberskej strojárskej spoločnosti Kessler. Na vlastnej stavbe železnice od roku 1848 až do je dokončenia, našlo prácu dvadsaťtisíc robotníkov.

22. októbra 1853 železnicu dokončili. O deň neskôr ju úspešne otestovala prvá vlaková súprava. 16. mája 1854 ju cisársky manželský pár slávnostne odovzdal do užívania. V júli toho istého roku sa začala jej riadne prevádzka v osobnej aj nákladnej doprave.

Toto unikátne inžinierske dielo prekonáva výškový rozdiel viac ako štyroch stoviek metrov na pár desiatkach kilometrov dlhom úseku. Najnižší bod železnice leží vo výške 457 m a najvyšší vo výške 896 m. Železnica so svojím okolím sa stala v druhej polovici 19. storočia medzi spoločenskou smotánkou tak obľúbená, že dostala prívlastok „letné osvieženie“. V krátkom čase v okolí vyrástlo veľké množstvo horských hotelov a dovolenkových víl. Dnes sú už mnohé z nich opustené. Prípadne na ich plotoch visia cedule ponúkajúce tieto krásne domy na predaj.

Zo stanice Semmering do stanice Payerbach je možné absolvovať veľmi príjemnú, neveľmi náročnú pešiu túru. Na zhruba 22 km uvidíte to najkrajšie z „cisársko – kráľovskej južnej štátnej cesty“ ako sa správne nazýva táto horská železnica. Dobre značený turistický chodník ponúka pohľady na najkrajšie mosty a viadukty Kalterinne, Krauselbruecke, Rumpelbruecke, Gamperlbruecke a Wagnerbreucke, v ktorého blízkosti sa nachádza zrúcanina hradu Klamm. V cieli cesty, v stanici Payerbach v roku 1979 otvorili Museumspark. Jeho súčasťou je klasická semmerignská parná lokomotíva, elektrická lokomotíva lokálnej dráhy Payerbach – Hirschwang (dodnes v prevádzke s historickými vozňami – viac informácií na www.erlebnisbahn.at/hoellentaqlbahn) ako aj poštový autobus Marke Steyr 480 A.

Aktuálne informácie o semmeringskej železnici nájdete na www.semmeringbahn.at

Zdieľaj:  
Reakcie
Semmeringbahn, železnica medzi kopcami 27/09/05 20:25 8 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Svet Semmeringbahn, železnica medzi kopcami Keď ju uviedli do prevádzky, mala rováši 1048 ľudských obetí, ktoré zahynuli pri jej výstavbe - 41 km dlhá železničná trať s 15 tunelmi, 16 viaduktami a 129 mostami spájajúca rakúske mestá Gloggnitz a Murzzuschlag, ležiace asi 70 km južne od Viedne. V roku 1988 ju zapísali ako technickú pamiatku na listinu UNESCO. 05/06/05 Ľuboš Vodička Svet
Najnovšie články na titulke
 
Túra Za stôlňami pod Skalnatou Pri počítači mi na stole už pomaly rok ležala mapa starých banských diel od Perneka po Skalnatú a cestu na Pezinskú Babu. Po minuloročnom pátraní po štôlňach v okolí Krížnice a Žilovej som sa nejako nemohol odhodlať na etapu pod Skalnatou. Až sa mi ozval Bazin a určili sme si termín. Vyzeralo to na viacpočetnú skupinu, no napokon som od zastávky Pezinská Baba 46 km vyrazil sám. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Predstavenie Fenix HL60R – čelovka s akumulátorom (typ 18650) Čelovky s akumulátormi sú bežnou súčasťou ponuky hádam každého serióznejšieho výrobcu. Výhody sú zrejmé – najmä, ak plánujete spať na miestach s elektrinou, môžete si dopriať luxus veľmi výkonnej čelovky. Horšie je to však po niekoľkých rokoch, keď sa akumulátor opotrebuje a treba ho vymeniť a ten už nemusí byť v ponuke. Čelovka Fenix HL60R ma preto zaujala použitím štandardného Li-ion akumulátora typu 18650, s ktorým obavu mať nemusíte. včera Ľubomír Mäkký Čelovky a svietidlá

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Semmeringbahn, železnica medzi kopcami 27/09/05 20:25 8 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 811 ľudí
0.78 (0.2)