Túra Krajina z rozprávky (pod Beliankami)

Odpusťte mi poetický názov, ale presne tak sa v krajine medzi Vysokými a Belianskymi Tatrami cítim. Cestu na Brnčalku a odtiaľ k Trojrohému a Veľkému Bielemu plesu a popod Belianky k Plesnivcu mám prejdenú hádam stokrát a vždy opäť ma fascinuje. Rada by som sa o ňu podelila s vami.

1 deň
jeseň – 15.09.2008
Tatry
Šalviový prameň
bus
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Biela voda, bus - Pod Vyhliadkou - Šalviový prameň - Kovalčíkova poľana - Chata pri Zelenom plese - Veľké Biele pleso - Chata Plesnivec - Šumivý prameň - Tatranská Kotlina

Na zastávke Biela voda tri kilometre za Tatranskou Lomnicou nie je nič okrem malého parkoviska a turistického prístrešku. Víchrica v roku 2004 pováľala hustý les, a zároveň odkryla nádherné výhľady na tatranské štíty. Po širokej ceste vchádzame v ústrety preriedenému lesu, našťastie iba v prvom úseku. Pri rázcestníku Pod vyhliadkou (vedie sem modrá značka z Tatranských Matliarov) sa k nám pripojí potok, ktorý nás bude sprevádzať až po chatu. Voda žblnkoce, šantí, poskakuje po kameňoch a na viacerých miestach robí "šampanské". Stromy za potokom tvoria na jeseň oranžovozelený vzor.

Prechádzame cez mostík, vedľa ktorého je stôl sa lavičkami, a mierne stúpame. Pomaly začínajú vykukovať štíty. Onedlho pricházame k vždy zatvorenej malej chatke a pomerne veľkým prístreškom s lavicami hneď vedľa. Po ľavej ruke pri chodníku je studnička. O minútu sme pri rázcestníku Šalviový prameň, odkiaľ sa odpája modrá značka obchádzajúca Brnčalku a vedúca priamo k Veľkému Bielemu Plesu. Je to príjemné miesto. Opäť prejdeme po širokom drevenom mostíku a o chvíľu sme na rázcestí Kovalčíkova poľana, kde sa dá odbočiť k Skalnatému plesu alebo na Štart. Tu si vždy spomeniem na historku o medveďovi, ktorý tu prebehol cez cestu turistovi a ten pomerne dlhú dobu trčal na strome - kým sa nemal ku komu pripojiť. Snažím sa spomenuť si aj na príbeh pána Kovalčíka, podľa ktorého je poľana pomenovaná, ale nie a nie ho vyloviť z mozgových závitov. Myslím, že tu chcel postaviť chatu. Ak sa mýlim, opravte ma, prosím. Momentálne sa tu nachádza turistický prístrešok.

Cesta ďalej je trochu fádna, mierne stúpanie širokým chodníkom posiatom veľkými skalami. Jazda na zásobovacom aute tadiaľto musí byť fyzický aj psychický zážitok. Onedlho prichádzame k malej drevenej búdke neznámeho určenia. Z lesa do kosodreviny vychádzame na mieste, kde museli kedysi odstreliť kus skaly, aby tadiaľto mohla viesť cesta. Potok sa tu prudko prepadáva do hĺbky. Oproti cez pole kosodreviny vidíme hrebeň Belianskych Tatier.

Posledný úsek cesty po chatu vedie otvoreným terénom, hneď vedľa potôčika. Po ľavej ruke sa rozprestiera masív Veľkej Svišťovky (v zime pozor na lavínové svahy), onedlho aj Kežmarský štít a záver doliny Zeleného plesa so Zmrzlými dolinami a kráľovnou Jastrabou vežou. Pod ňou sa krčí Chata pri Zelenom plese, ku ktorej sa dostávame miernym chodníkom popri potoku. Na jeseň sa tu kríky obliekajú do najpestrejších farieb a zdobia sa korálkami jarabiny. Na jar a v lete sa okolo chodníka kolíšu horské kvety.

Z chaty sa pustíme na posledný úsek červeno značenej Tatranskej magistrály. Nenáročné stúpanie skalnatým chodníkom v kosodrevine, štíty nechávame za chrbtom. Občas sa ale oplatí obrátiť. Míňame studničku a chvíľu prudko stúpame. Chodník sa stáča vľavo prerezanou cestičkou v kosodrevine a vyvedie nás ako na javisko na vyhliadkové miesto nad Trojrohým plesom. Rozprávková krajina s plesom vsadeným do mäkkej trávy a lúčno - vápencovým hrebeňom Belianok za ním ako na dlani. Vľavo leží bochník Belianskej kopy.

Prejdeme popri plese a o chvíľu sa cez mostík sa dostaneme k Veľkému Bielemu plesu. Dolinu Bielych plies uzatvára Predné Kopské sedlo. Naľavo od neho vybieha hrebeň Jahňacieho štítu. Pri plese kedysi stála Kežmarská chata, ktorá v roku 1974 vyhorela. Mesto Kežmarok sa v súčasnosti snaží o jej obnovenie, ale verím, že sa tu nič nepostaví. Obávam sa, že duch tohto miesta by sa stratil... V súčasnosti je tu besiedka a najmä v letnom období tu býva celkom rušno, je to obľúbené miesto pre rodiny s deťmi.

Pomedzi kosodrevinu sa dá po modrej značke vrátiť k Šalviovému prameňu, my však pokračujeme po zelenej pozrieť sa na zúbky Beliankam. Mierne zostupujeme na poľanu Jeruzalem a otvára sa nám krásny pohľad do ich "vnútrozemia." Privrieť oči a vidím tam biele ovečky. Na viacerých miestach sú tu lavičky a stoly a každé z týchto miest núti zastaviť sa aspoň na chvíľu a kochať sa. Chvíľa medzi kosodrevinou a sme na Rakúskej poľane, s častou fotografovanou scenériou horskej lúky s vrchmi Košiare a Bujačí vrch. Extra fotky vznikajú, ak kvitne kyprina úzkolistá. Pastiersku minulosť územia prezrádzajú aj ďalšie názvy: Predné Jatky, Zadné Jatky, Bujačí vrch, Pastviny, Pri napájadlách, banskú zase Predné a Zadné Meďodoly.

Chodník vchádza do lesa, z ktorého sú len sporadické výhľady smerom do Tatranskej kotliny. Dych vyráža až pohľad na Skalné vráta. Preliezame padnuté stromy a strmým svahom klesáme ku chate Plesnivec. Z terasy chaty je romatický výhľad na lesy a kotlinu za nimi. Od chaty pokračujeme lesom po zelenej značke. Dá sa ísť aj po žltej tzv. letnou trasou, kde je pekný prvý úsek pri Hlbokom potoku, cesta však býva ďalej rozbahnená. Zimná trasa sa vlní lesom, obtáča sa okolo menších skál a občas dovolí aj nejaký výhľad. Najkrajší je asi ten na Lomnický a Kežmarské štíty. Pomaly sa dostávame na rúbanisko, jedno z mnohých od roku 2004. Mnohé stromy našťastie odolali a teraz sa hrdo týčia nad okolím. Pomedzi ne presvitajú výhľady do kotliny. Klesneme k rázcestiu Šumivý prameň. Odtiaľto nás čaká už len polhodinka preriedeným lesom a často rozbahnenou cestou do Tatranskej Kotliny. Väčšinu mojich návštev tu prebieha rúbanie stromov, a zďaleka nielen vyschnutých. Ale to už nepatrí do rozprávky...