Chata

Chata pod Chlebom

Martin Šácha 28.09.02 Najvyššie položená chata v Malej Fatre. Je dobre prístupná od vrcholu sedačkovej lanovky z Vrátnej po zelenej značke. Druhou spojnicou s hrebeňom Malej Fatry je žltá značka – tá vedie od chaty na vrchol Hromové. Do Turčianskej kotliny je možné zostúpiť po zelenej značke od obce Trusalová alebo po modrej značke do Šútova. Pri zostupe modrou značkou uvidíme Mojžišove pramene a 38 m vysoký Šútovský vodopád.

Prvé zmienky o Chate pod Chlebom sú známe z obdobia zo začiatku druhej svetovej vojny. Žiaľ existencia tejto chaty – podobne ako väčšiny ostatných v tomto období – nemala dlhé trvanie, v roku 1945 bola vypálená ustupujúcimi nemeckými vojakmi. Neskôr bola postavená veľká chata pre 60-70 osôb. Z tejto éry pochádzajú aj dva lyžiarske vleky v blízkom okolí – oba sú už desať rokov nefunkčné. I túto veľkú chatu postihol najväčší nepriateľ horských chát – požiar. V roku 1982 do tla vyhorela, podarilo sa akurát uhasiť spojovací tunel s hospodárskou budovou. Z tejto hospodárskej budovy (skladov) vznikla dnešná Chalúpka pod Chlebom. Pred vchodom do Chalúpky sú dobre badateľné kamenné základy pôvodnej veľkej chaty.

Hneď po vstupe do Chalúpky sa ocitnete v jedálni. V nej sa nachádza aj pult, za ktorým je ukrytá kuchyňa. Z jedálne sú prístupné tri izby pre hostí skrývajúce trojposchodové postele. Každá izba má svoje meno podľa výhľadu z jej okna: Magura, Chleb, Kriváň. K dispozícii je aj umývadlo s tečúcou vodou a „splachovacie“ záchody – splachovať ich treba vedrom s vodou.

Chata funguje celoročne – v interiéri chaty to dokumentuje množstvo fotografií zo silvestrovských osláv – v zime sa v chate kúri v drevenom kotli, ktorý zohrieva vodu v radiátoroch a tak je vnútri príjemne teplúčko.

Chata je svojou polohou vhodná ako nocľažisko pre tých, ktorí zdolávajú hrebeň Krivánskej Malej Fatry. Z chaty je nádherný výhľad na viacero ďalších horstiev Slovenska, na rieku Váh a po zotmení sú neprehliadnuteľné svetlá Martina a priľahlých obcí. V prípade, že sú v tabuľke neaktuálne ceny, napíš do fóra – zmeníme ich čo najskôr.

Webová stránka chaty

Aktualizacia – 13. 12. 2011

Chatárka nás informovala, že pred zimnou sezónou sa podarilo zatepliť časť povaly. Tým pádom vzniklo 25 miest na spanie so spacákom aj v zime. Dolu v chate sa bude dať spať už len bez spacáka na posteliach, ktoré budú permanentne ustlané – t.j. taká slušnejšia varianta. Okrem toho boli zútulnené izby – nová maľovka, podlahy, periny, vankúše a dekorácie.

V tabuľke faktov nájdete aktualizované ceny.

Zdieľaj:
Reakcie
Chata pod Chlebom 18/09/13 07:58 363 príspevkov

Túra Po stopách bojovníkov SNP (alebo Martinské hole za jeden deň) Dnes sa vyberieme na jednodňovú celodennú túru, ktorá nás prevedie lesmi nad hradom Strečno, hrebeňovými partiami Lúčanskej Malej Fatry cez Minčol a Martinské hole až do dediny Bystrička neďaleko mesta Martin. Počas túry si vychutnáme nádherné výhľady na okolitú krajinu a preskúmame niekoľko pamätníkov po bojoch z čias Slovenského národného povstania. 23/02/04 Martin Šácha Malá Fatra
Túra Prechod Nízkych Tatier – časť II. Druhá časť jednej z najkrajších slovenských hrebeňoviek. Dva dni pochodu vo východnej časti NP Nízke Tatry v prostredí lesa a horských lúk, ďaleko od húfov dovolenkových turistov vyžadujúcich pohodlie hotelov či pohodlných horských chát. 31/01/04 Martin Šácha Nízke Tatry
Túra Veľkonočná zasnežená Malá Fatra Stredne náročná túra v jarných podmienkach v zasneženom teréne prechádza technicky menej náročnou časťou hrebeňu Krivánskej Malej Fatry zo Štefanovej cez Stoh až po vrchol Suchý a odtiaľ dole do Strečna. Vyžaduje väčšiu opatrnosť i nejaké skúsenosti, no na druhej strane vo veľkonočnom období za dobrého počasia to nie je až tak nebezpečné. Počas túry sa môžme pokochať kombináciou krás NP Malá Fatra znásobených ešte snehovou pokrývkou. 09/12/03 Martin Šácha Malá Fatra

Lezenie Výstup na Kozí štít od Zeleného plesa Kozí štít s výškou 2116 m je najvýznamnejší spomedzi vežičiek na hrebeni vybiehajúcom z Jahňacieho štítu. Blížil sa víkend a počas týždňa vládlo pekné jesenné počasie. S kamarátom sme sa dohodli, že by bolo fajn prekrásne počasie využiť na výstup v Tatrách, kde sme dlhšiu dobu neboli. Voľba padla na časovo menej náročný výstup, na Kozí štít. dnes Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Ferrata Prechádzka na Schneeberg Ako vyzerá zrušená zaistená cesta? Obyčajne tak, že po jej trase človek bez horolezeckej výbavy neprejde. Na Schneebergu je jeden takýto chodník, po ktorého trase sa prejsť dá. Volá sa Krumholzsteig. Rozhodol som sa, že si ho pozriem. včera Martin Knor Svet
Búda Chatka Lučice pod Magurou Revúcka vrchovina na južnom okraji (predhorie) Slovenského rudohoria síce nepatrí k frekventovaným turistickým oblastiam, no milovníkom ľudoprádznych hôr má čo ponúknuť. Infraštruktúra pre cestovný ruch, okrem značených chodníkov, je len minimálna, preto poteší možnosť núdzového prenocovania priamo na hrebeni, spájajúcom Stolické vrchy a Slovenský kras. 22/11/14 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina

Chata pod Chlebom 18/09/13 07:58 363 príspevkov
    • Malá Fatra - Krivánska Fatra:južne od Snilovského sedla pod vrcholom Chleb
  • Aktuálne počasie
    • Ubytovanie v lôžkových izbách (3-posch. postele) s posteľnou bielizňou pre 23 osôb + 25 osôb na povale vo vlastnom spacáku
    • celoročná
    • dostatok
  • Cena
    • 10,- € človekonoc (v izbe s posteľnou bielizňou)
      8,- € človekonoc (na povale vlastný spacák)