Útulňa

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa

21.02.09 Kráľova hoľa patrí medzi najospevovanejšie vrchy Slovenska. Kruhový výhľad na slovenské hory je nádherný. Nie vždy je však počasie turistovi naklonené, prirodzený úkryt v hôľnom teréne chýba. Od roku 1960 stojí na vrchole vysielač. V nečase príde vhod hoci len malá, vykúrená miestnosť v jeho útrobách.

Vstupná predsieň do rádiokomunikačnej budovy (z JZ strany) sa neuzamyká a tak za plastovými dverami nájdete malú miestnosť s lavicou pre šesť osôb a veľkým radiátorom. Z priestoru vedú uzamknuté dvere s videovrátnikom. Zamrežované vnútorné okno je polepené všakovakými nálepkami turistických klubov, zaujmú však upozornenia v slovenčine aj angličtine – slušná výstraha o udržiavaní poriadku, lebo inak bude priestor trvale uzavretý. Kontajner sa nachádza napravo od budovy. Na stene nájdete tiež početné informácie z okolia Kráľovej hole – vytlačené zo stránky www.kralovahola.sk.

V priestore je zákaz fajčenia a preto aj manipulácie s otvoreným ohňom, takže variče radšej nechajte v batohoch. Nikde nie je výslovný zákaz spania, keby ste si vytiahli spacák v nečase, asi by vás nevyhnali. Nepočítajte však s plánovaným prespatím počas hrebeňovky, lebo sa môže ľahko stať, že niekedy neskôr v lejaku alebo zimnom nečase narazíte na zatvorené dvere.

Osobne nevyhľadávam útočisko v chatách a iných moderných objektoch, ale počas nedávneho zimného výstupu to bola nutnosť. V mrazivom vetre a snežení sa objekt vysielača zjavoval a strácal ako fatamorgána. Pobyt v teplej miestnosti mi umožnil návrat bez omrzlín.

Zdieľaj:
Reakcie
Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 07/08/15 21:55 73 príspevkov

Túra Strelníky – Ľubietovský Vepor – Ľubietová Keď odbočíte z Pohronia v Lučatíne smerom na juh, cesta úzkou Ľubietovskou dolinou vás privedie do rovnomennej obce a neskôr sa vyškriabe na plošinu s obcou Strelníky do nadmorskej výšky 650 m. Juh a východ krajiny obkolesujú severné výbežky Poľany. Bočné hrebene, vedúce od kaldery vyhasnutého vulkánu, končia nad obcou. Najvýraznejší sa však ťahá severnejšie, v ústrety Veporským vrchom. Podobne ako Klenovský Vepor, ktorý dal susedným vrchom meno, aj dominanta severnej časti Poľany nesie archaický názov prasaťa – Ľubietovský Vepor. 30/11/15 Peter Straka Poľana
Túra Prosiecka a Kvačianska dolina Prechod dvomi susednými dolinami Chočských vrchov medzi Liptovom a Oravou patrí k slovenskej turistickej klasike. Trasa vedie rozmanitou slovenskou prírodou s pestrou geologickou minulosťou. Náučný chodník so sedemnástimi panelmi, historické mlyny na Oblazoch, vyhliadka Malý Roháč a široké výhľady do okolitej krajiny ešte umocňujú turistický zážitok. 07/09/15 Peter Straka Veľká Fatra a Choč
Túra Kokava nad Rimavicou – Jasenina – Šoltýska Južná časť Stolických vrchov nepatrí medzi turisticky frekventované oblasti Slovenska. Napriek tomu, že táto časť Slovenského rudohoria je reliéfom a rázom krajiny veľmi atraktívna, skôr ako turisti ju ocenil niekto iný. Na hory a doly medzi Jaseninou a Bykovom si už roky brúsia zuby energetici... 16/08/15 Peter Straka Stolické vrchy

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Túra Hrad Brekov a NPR Humenský Sokol Jar sa blíži míľovými krokmi a turisti začínajú ožívať tak ako príroda. Nehovoriac o tých, ktorí aj počas zimy neodkladajú turistické topánky a žijú turistikou. V kluboch sa začína s akciami a otvorením 100 jarných kilometrov. Niečo také som potreboval tiež na oddych po dvoch túrach cez týždeň. Jednoducho povedané, oddychovku a trocha spoločnosti, ale aj niečo spoznať a tiež sa stretnúť s priateľmi. včera Marián Jaššo Vihorlatské vrchy

Núdzová miestnosť Kráľova hoľa 07/08/15 21:55 73 príspevkov
    • Vrchol Kráľovej hole, v rádiokomunikačnej budove
    • 1946 m n. m.
    • len v stave núdze, cca 3 osoby
    • celoročne
    • ---
  • Cena
    • Výstup možný z viacerých strán Spiša a Horehronia, okrem zimy aj bicyklom zo Šumiaca