Útulňa Hundsheimer Hütte

Na Hundsheimské kopce sa roky dívam z okna, ba na Königswarte s rozhľadňou chodím aspoň raz do roka. Vždy som si hovoril, aké by to bolo fajn, prejsť ich celé, no šliapať do Bad Deutsch Altenburgu z Petržalky a potom späť cez kopce sa mi nechcelo. Až predĺženie MHD č. 901 do Hainburgu ma naštartovalo a hneď prvú sobotu po slávnostnom otvorení linky som vyštartoval. O trase napíšem inokedy, no veľmi milo ma prekvapila útulňa na samom vrchole Hundsheimer Bergu.

Rakúsko: Kleinen Karpaten (Malé Karpaty) - Hainburger Berge/Hundsheim Berge – (Hainburgské vrchy/ Hundsheimské kopce)
480 m n. m.
MHD č.901 Bratislava - Hainburg
Dalšie info
asi 14 km od hraníc v Petržalke

Krásna, celodrevená chatka leží pár metrov od vrcholového kríža, paradoxne označenom Gipfel a nie Hundsheimer Berg, v nadmorskej výške 480 m n.m. Na kríži je pripevnená antikorová schránka s vrcholovou knihou. K chatke sa dá dostať po značkovaných cestičkách z Hainburgu (modrá), Hundheimu (modrá), červeno modrou od Grosse Klammu, alebo neznačene z Bad Deutsch Altenburgu popod železnicu a cestu na Viedeň a potom rovno za nosom hore kopcom, v ktorom je kameňolom. Žiadna z ciest by nemala vychádzkovým tempom trvať dlhšie než dve hodiny.

Opis objektu a možnosť nocľahu

Pred pár rokmi tu bol len altánok. Preto som bol milo prekvapený chatkou. Zvonku pôsobí dojmom domu uja Tekvičku z Cibuľkových dobrodružstiev, no po vstúpení dovnútra sa nejako zväčší. Má dve okná chránené okenicami, ktoré je možné po otvorení háčikmi zaistiť. Podlaha je drevená a okolo stredového stĺpa je stôl a nad ním polička s kasičkou na dobrovoľné príspevky. Na stenách sú fotografie kveteny a motýľov, ktoré je možné v okolí pozorovať. Z povaly visí svietnik, do ktorého je možné vložiť zapálenú sviečku na bezpečné osvetlenie chatky. Napravo od vchodu sú na stene tri poličky s kompletnou vybavenosťou pre skromného kuchára – čajník, dve panvice, štamprlíky, krabice s pohármi, lekárnička, zrkadlo, papierové utierky, teplomer a dokonca funkčné nástenné hodiny. Pod povalou je uzatvorený sklad potravín, takže zásoby sú len pre miestnych a návšteva sa musí živiť zo svojho. Naľavo a napravo od vstupných dverí sú sklopené lavice. Na protiľahlých stenách sú dve pevné lavice a do výbavy patrí ešte jedna stolička. Dokonca pri dverách na stene je kľúč od WC, no pri zbežnej prehliadke okolia som žiadne nevidel. Pred chatkou sú dve lavičky s liatinovými nohami a dva stoly s lavičkami, aké poznáme aj z našich lesov. Neďaleko je ohnisko so sedením na pníkoch. Hoci okolitý les nie je žiaden prales, určite sa v ňom vždy nájde dostatok suchárov na malý ohník.

Voda a okolie

Studnička či potok pri chatke nie je, veď je na samom vrchole kopca. Treba teda pri výstupe na toto pamätať a vodu si doniesť, alebo niekoho mladého a rýchleho poslať napríklad dolu k Hundsheimskej vodárni. Len musí z kohútika tiecť voda a nie ako pri mojej návšteve, že ani necvrkla. Hore-dolu je to asi 50 minút. Zo samotného kopca je nádherný výhľad na Moravské pole, Dunaj a vetrone, ktoré práve nad vrcholom kopca chytajú vzdušný výťah. Úžasné divadlo! Pri mojej návšteve bola zem doslova biela od zakvitnutých snežienok.

V chatke sa určite pohodlne vyspí 10 ľudí. Myslím si, že aj keď okolité pohorie je miniatúrne a teda chatka nie je určená putujúcim, môžu byť z nej čarovné pohľady na zapadajúce, či vychádzajúce slnko. A tak fotografi bažiaci po takýchto záberoch by si nemuseli skoro privstávať, ale v pohodlí tu čakať na ten svoj pravý záber.