Cyklotúra Južný Tríbeč na dvoch kolesách II.

V druhom článku o mojom cyklistickom spoznávaní Tríbeča opisujem okruh vedúci cestami i turistickými chodníkmi. Táto trasa spája stredne náročnú jazdu peknou vidieckou krajinou s krátkymi turistickými výstupmi na zaujímavé vyhliadkové miesta. Okrem toho cestou navštívime aj niektoré kultúrne a historické zaujímavosti južného Tríbeča.

1 deň
jar – 02.04.2009
Tríbeč
obce, prameň v Kostoľanoch p.Tríbečom
bez
"po vlastnej osi"
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

2.okruh: Cyklisticko-turistický, 38 km

Jelenec (krčma) – Sľažany – Velčice – Sedlo pod Lyscom (odbočka na Veľký Lysec) – Kostoľany pod Tríbečom (kostol, prameň) – Sedlo pod Gýmešom (odbočka na hrad Gýmeš) – Jelenec (krčma)

Okruh opäť začínajúci i končiaci v jeleneckej krčme. Trasu začínam podobne ako pri prvom okruhu a vydávam sa smerom na Neverice. Tu však neodbočím za kostolom doľava, ale sa držím hlavnej cesty a pokračujem smerom na Sľažany. Cesta medzi dedinami je ako na hojdačke, hore a dole, takže so silami sa oplatí dobre hospodáriť. Ešte ich dnes budem potrebovať dosť. Príjemné výhľady na vrcholky Tríbeča, medzi ktorými vidím aj svoje ďalšie dnešné ciele (pozri foto 1) mi urýchľujú cestu a čoskoro som v Sľažanoch. Odbočka smerom doľava na Velčice sa nedá prehliadnuť (pozri foto 2).

Neuveriteľne hrboľatá asfaltová cesta vedúca pomedzi domy ma postupne dovedie až na koniec Sľažian. Odtiaľto to už do Velčíc nemám ďaleko (pozri foto 3). Hrebeň Tríbeča mám z cesty olemovanej starými orechmi ako na dlani. Ešte pravouhlá ľavotočivá zákruta a už sa veziem miernym klesaním do Velčíc. Po hlavnej cestičke sa dostávam až do stredu obce. Tu nachádzam obchod, kostol, starú studňu a pre mňa vec najdôležitejšiu: turistický smerovník (pozri foto 4 a 5). Oddychujúc pozerám do mapy a chrúmem horalku. Skladám prilbu a upevňujem ju na batoh. Začína sa prevažne turistická časť dnešného okruhu.

Pozorne sledujúc žltú značku pomaly opúšťam Velčice a vchádzam do čerstvo olisteného jarného lesa. Tieto miesta sú orientačne pomerne náročné, preto správny priebeh cesty radšej konkretizujem na fotke (pozri foto 6). Príjemnou lesnou cestičkou sa dostávam k horárni pod Lyscom (pozri foto 7), kde ma potešil celkom výdatný prameň. Po osviežení pokračujem po žltej až do Sedla pod Lyscom. Tu zamknem bicykel o turistický smerovník a peši sa vydávam na Veľký Lysec. Asi o 5 minút stojím pod nádhernými kremencovými skalami Veľkého Lysca (pozri foto 8). Tu som na moje príjemné prekvapenie narazil na celkom schopnú turistickú útulňu. Kľukatým strmým chodníčkom (pozri foto 9) pokračujem až na vrchol V. Lysca, kde si doprajem zaslúžený odpočinok (pozri foto 10 a 11). Prekvapuje ma tu pekné spolunažívanie borovíc, dubov, vresov a dokonca čučoriedok (vo výške trošku nad 500 m!). Po občerstvení a nabažení sa výhľadov zbehnem naspäť k bicyklu. Ešte skontrolujem, či mi nejaký dobrák zatiaľ neuvoľnil brzdové lanká a vydávam sa stále po žltej smerom na Kostoľany pod Tríbečom. Tu si treba dať pozor, lebo trasa žltej značky odbočuje prudko a nenápadne smerom doprava vari 10 m od smerovníka v sedle (pozri foto 12). Z vlastnej skúsenosti viem, že odbočku sa neoplatí prehliadnuť.

S rukami pekne vytrasenými od takmer trojkilometrového zjazdu o pár minút zastanem pred kostolíkom v Kostoľanoch pod Tríbečom (pozri foto 13). Kostolík zasvätený sv. Jurajovi patrí medzi najstaršie stojace sakrálne pamiatky na Slovensku. Je postavený ešte v románskom slohu a jeho stavba sa datuje do obdobia 10. storočia. Od kostolíka je to už len na skok k prameňu, ktorý som popísal pri prvom okruhu (pozri foto 14). Dá sa k nemu dostať tak, že vyhodíte bicykel na plece a zbehnete po strmých schodoch začínajúcich priamo pri kostolíku, alebo ich obídete po uzučkej asfaltke (v podstate jediným možným spôsobom). Po výdatnom osviežení a doplnení zásob čerstvej vody pokračujem smerom do centra dedinky a miernym stúpaním sa dostávam na križovatku: doľava – smer Ladice, doprava – náš smer. Po chvíľke strávenej na asfaltke (smer Jedliny, stále žltá značka) sa dostávam k smerovníku, ktorý mi ukáže správny smer k môjmu ďalšiemu cieľu – Sedlu pod Gýmešom (pozri foto 15). Pri problémoch s orientáciou je najlepšie sa na cestu spýtať domácich a konzultovať s mapou...

Cesta lesom smerom na Gýmeš je v mnohom podobná ceste do Sedla pod Lyscom a ubehne pomerne rýchlo. V sedle pod Gýmešom treba odbočiť doprava na zelenú značku (pozri foto 16) a o pár minút sa dostávam na rozsiahle lúky pod Gýmešom. Je z nich pekný výhľad na vzdialený masív Žibrice. Odtiaľto je to už len chvíľka k rozložitým ruinám hradu Gýmeš, kde sa tiež oplatí dať si menšiu pauzu. Oddychujúc na Gýmeši ma okrem Slnka hreje aj príjemný pocit, že väčšinu trasy mám už za sebou a pôjdem v podstate už len dole kopcom. V sedle sa opäť napojím na žltú značku a nádherným zjazdom sa dostávam až k jeleneckému jazierku. Tu zabočím doľava a po asfaltke s príjemným povrchom sa konečne dostávam do Jelenca, do krčmičky, na kofolkuuu... A aby mi nebolo málo, poďho ešte „prémiovú dvacku“ do Nitry... Na okruh odporúčam vyčleniť si celý deň. Je plný krásnych miest, cez ktoré by bolo hriechom len tak prefrčať...

Záver a odporúčania

Pestrý okruh, ktorý v žiadnom momente neskĺzne do nudného presúvania sa z bodu A do bodu B. Výhodou i zaujímavosťou je, že z väčšiny trasy sú pozorovateľné miesta, na ktoré sa chystáme, i miesta, ktorými sme už prešli. Vodu môžete dotankovať v prameňoch pri horárni pod Lyscom (vyzeral bezpečne) a v Kostoľanoch pod Tríbečom (pozri prvý článok). Obchodík a krčmu bez problémov nájdete v každej dedine na trase. Túto stredne náročnú trasu môžem odporúčať všetkým, ktorí radi kombinujú cyklistiku a pešiu turistiku.

Horám zdar a do bicyklovania!!!