Chata

Útulňa Baske

26.07.05
V Strážovských vrchoch nie je veľa zariadení na jednoduché ubytovanie. Jednou z možností, kde sa dá pri potulkách geografickým podcelkom Trenčianska vrchovina prenocovať je turistická útulňa pod vrcholom Baske. Hoci oficiálna kategória hovorí o útulni, pri príchode k objektu zistíte, že sa vlastne jedná o jednoposchodovú chatu.

Nachádza sa na okraji vrcholovej lúky neďaleko kóty Baske, pri rázcestí modrej turistickej značky vedúcej hrebeňom rázsochy vybiehajúcej od sedla Homôľka a žltej stúpajúcej zo Slatinky nad Bebravou.

Jednoposchodová stavba je zrubová s plechovou strechou. Dvere sa uzamykajú, okná sú kryté drevenými okenicami. O vnútornom vybavení nemám osobné skúsenosti (v čase mojej návštevy nebol nikto prítomný), nasledovné informácie som čerpal zo stránok mesta Trenčianske Teplice. V chate nie je zavedená elektrická energia ani voda. K osvetleniu sa používajú petrolejové lampy. Taktiež je možnosť na tento účel použiť benzínový elektrický agregát s kapacitou 1000W. Prevádzka na chate je sezónna, samoobslužná za prítomnosti chatára, člena KST Trenč.Teplice. O možnosti ubytovania je nutné sa vopred dohodnúť (viď kontakt). V chate je 20 lôžok bez posteľnej bielizne, možnosť použitia vlastných spacích vakov. Spoločenská miestnosť je určená pre 25 - 30 návštevníkov. Na vykurovanie slúžia výhrevné telesá na tuhé palivo s možnosťou prípravy teplých jedál z vlastných zásob.

Na okolí nie je žiaden prameň, vodu si treba doniesť. WC je suché v lese cca 25 m od chaty. Neďaleko je dreváreň (sklad) a na lúčnom priestranstve ohnisko a lavičky so stolom.

Poplatok za pobyt je dobrovoľný na čiastočné pokrytie nákladov na prevádzku chaty (nákup petroleja, benzínu do agregátu, nákup čistiacich prostriedkov, príprava a nákup palivového dreva, dovoz materiálu a vody terénnym vozidlom).

- modrá značka z Omšenia cca 1:50 hod.
- modrá značka zo sedla Homôľka (bus) cca 2:30 hod.
- žltá značka zo Slatinky nad Bebravou cca 2:10 hod.
- žltá značka (prípoj na modrú od Homôľky) z Dolnej Poruby cca 1:40 hod.

Webová stránka útulne

Túra Z Bánoviec do Prievidze cez Strážovské vrchy Letu sa tento rok akosi nechcelo odísť, čomu som sa ako teplomilný živočích tešil. Keďže víkendy som mal obsadené rodinným programom, vzal som si tri dni dovolenky a prelom augusta a septembra som strávil potulkami cez menej známe končiny Strážovských vrchov. 30/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Marianov prístrešok na Čiernom vrchu Počas viacdňového putovania južnými rázsochami Strážovských vrchov som na hrebeni Rokoša prechádzal cez Čierny vrch. Hneď pod vrcholom sa už pár rokov nachádza drevený prístrešok. Pocestný ho môžu použiť najmä ako úkryt pred prehánkou, prípadne sa uchýliť na noc, hoci veľa pohodlia neposkytne. 15/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Podkýčera Pri cyklovýjazde do Javorníkov (ktorý na koniec skončil zberom dubákov) som v hornej odnoži dlhej Štiavnickej doliny - Buntovej doline, prechádzal okolo dreveného prístrešku. Nie je to síce pre žiadnych hrebeňovkárov, ale informácia sa môže zísť, ak sa niekto zatúla do týchto končín a bude potrebovať úkryt pred nepohodou. 17/09/16 Michal Bukvai Javorníky

Túra Chorvátsko – horné kaskády Plitvických jazier V minulom článku ste si mohli prečítať o tom, ako sme si prešli severnú časť Plitvických jazier aj s ich najväčším vodopádom. Dnes sa zameriame na juhozápadnú časť jazier, kde je veľa kaskád a príroda viac zodpovedá tomu, čo si väčšina ľudí pod Plitvicami predstavuje. Čaká nás neopakovateľná krása a doprajeme si celý deň pod modrým nebom vrcholnej jesene. dnes Pavol Timko Svet
Príbeh Pokladní z Kauflandu Obstarožná Karosa s noblesou a hrdosťou bojuje s kilometrami na nočnej diaľnici niekde v maďarských pampách. Mieri na juhovýchod. Transylvánsky expres plný dobrodružných klientov dobrodružnej cestovky. Štyridsať ľudí natiahnutých vo funkčných bielizniach podriemkava v rozpálenej plechovej krabici. S nimi štyria sprievodcovia, som jedným z nich. Noc je dusná a horúca. Ráno, na konci mučivej jazdy, vystúpime v doline riečky Riu Mare na mieste zvanom Gura Zlata. Po dvaja sprievodcovia si vezmeme po dvadsiatke klientov a vydáme sa na púť rumunskými pohoriami Retezat a Vilcan. Odkázaní len na seba, bez kontaktu s civilizáciou, len s tým, čo máme v batohoch. 09/12/16 Michal Diviak Príbehy
PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. 08/12/16 sponzorovaný článok Obutie

• Strážovské vrchy: vrch Baske ukončujúci hrebeň smerujúci od Homôľky k Trenčianskym Tepliciam
    • cca 20 - 40 osôb, spacák príp. aj karimatka nutné
    • otvorená na základe požiadaviek, vtedy prítomný chatár