Chata

Útulňa Baske

26.07.05 V Strážovských vrchoch nie je veľa zariadení na jednoduché ubytovanie. Jednou z možností, kde sa dá pri potulkách geografickým podcelkom Trenčianska vrchovina prenocovať je turistická útulňa pod vrcholom Baske. Hoci oficiálna kategória hovorí o útulni, pri príchode k objektu zistíte, že sa vlastne jedná o jednoposchodovú chatu.

Nachádza sa na okraji vrcholovej lúky neďaleko kóty Baske, pri rázcestí modrej turistickej značky vedúcej hrebeňom rázsochy vybiehajúcej od sedla Homôľka a žltej stúpajúcej zo Slatinky nad Bebravou.

Jednoposchodová stavba je zrubová s plechovou strechou. Dvere sa uzamykajú, okná sú kryté drevenými okenicami. O vnútornom vybavení nemám osobné skúsenosti (v čase mojej návštevy nebol nikto prítomný), nasledovné informácie som čerpal zo stránok mesta Trenčianske Teplice. V chate nie je zavedená elektrická energia ani voda. K osvetleniu sa používajú petrolejové lampy. Taktiež je možnosť na tento účel použiť benzínový elektrický agregát s kapacitou 1000W. Prevádzka na chate je sezónna, samoobslužná za prítomnosti chatára, člena KST Trenč.Teplice. O možnosti ubytovania je nutné sa vopred dohodnúť (viď kontakt). V chate je 20 lôžok bez posteľnej bielizne, možnosť použitia vlastných spacích vakov. Spoločenská miestnosť je určená pre 25 - 30 návštevníkov. Na vykurovanie slúžia výhrevné telesá na tuhé palivo s možnosťou prípravy teplých jedál z vlastných zásob.

Na okolí nie je žiaden prameň, vodu si treba doniesť. WC je suché v lese cca 25 m od chaty. Neďaleko je dreváreň (sklad) a na lúčnom priestranstve ohnisko a lavičky so stolom.

Poplatok za pobyt je dobrovoľný na čiastočné pokrytie nákladov na prevádzku chaty (nákup petroleja, benzínu do agregátu, nákup čistiacich prostriedkov, príprava a nákup palivového dreva, dovoz materiálu a vody terénnym vozidlom).

- modrá značka z Omšenia cca 1:50 hod.
- modrá značka zo sedla Homôľka (bus) cca 2:30 hod.
- žltá značka zo Slatinky nad Bebravou cca 2:10 hod.
- žltá značka (prípoj na modrú od Homôľky) z Dolnej Poruby cca 1:40 hod.

Webová stránka útulne

Zdieľaj:

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. 27/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Piliš – rozhľadňa a roklina Vasas szakadék Z túr v Piliši, resp. Vyšehradských vrchoch som zopár článkov napísal, ale ešte chýba niečo z túry na samotný vrch Piliš (Pilis tetö). Zaujímavosťou vrchu je bývalá raketová základňa (podobne ako na Devínskej Kobyle), skalné okná Vaskapu (v preklade Kamenná brána) a nová rozhľadňa. Ďalej by som chcel priblížiť jednu menej známu zaujímavosť v okolí – Vasas szakadék. dnes Vladimír Prutkay Maďarsko
Túra Podhorie Slanských vrchov 11 Je máj, lásky čas a tak treba lásku k prírode nejakým spôsobom prejaviť. Počasie je priam ideálne, aby sme mohli pokračovať ďalej po západnej strane podhoria Slanských vrchov. K južnej hranici to už nie je ďaleko, ale na jedenkrát to asi nedáme, a tak budeme musieť ešte raz prísť. V poslednej časti sme skončili v dedine Ruskov, tak tam dnes opäť zavítame, aby sme si prešli zaujímavostí z jej histórie, ale aj zo súčasnosti, spoznali jej okolie, niečo sa dozvedeli a potom pokračovali v putovaní. Je to vcelku pútavé prechádzanie a hľadanie niečoho, čo môže turistov potešiť pri túlaniach sa prírodou. včera Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! 28/08/16 Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč

• Strážovské vrchy: vrch Baske ukončujúci hrebeň smerujúci od Homôľky k Trenčianskym Tepliciam
    • cca 20 - 40 osôb, spacák príp. aj karimatka nutné
    • otvorená na základe požiadaviek, vtedy prítomný chatár