Rada GPS navigácia v praxi

Pod pojmom GPS navigácia si veľa ľudí ešte aj dnes predstavuje drahé zariadenie v luxusnom aute. Táto technológia však už preniká do všetkých oblastí nášho života, a je možné ju používať pri všetkých pohybových aktivitách. Ceny týchto zariadení už tiež nie sú astronomické a sú prístupné širokej vrstve uživateľov.

Využitie takýchto zariadení pri pobyte v prírode je obmedzené iba ľudskou fantáziou, pretože dokážu merať a zaznamenávať takmer všetko, čo je spojené s polohou a pohybom užívateľa. Základnou funkciou navigátora je samozrejme určenie momentálnej polohy, čo je možné hneď niekoľkými sposobmi:

- pri nemapových prístrojoch, prenesením číselných súradníc na papierovú mapu
- pri nemapových prístrojoch zhodnotením polohy voči daným bodom na displeji
- pri mapových prístrojoch zobrezením polohy priamo na mape

Ďaľšou neoceniteľnou funkciou je vyhľadanie najbližších bodov podľa nášho záujmu, buď z vlastnej databázy, stiahnutej z internetu, alebo priamo z mapovej databázy. Takýmto sposobom potom nie je problém nájsť najbližší prameň, útulňu, chatu, ale aj iné...

Jednou z dobrých vlastností je aj záznam prejdenej trasy. Túto je potom možné využiť pri blúdení pre návrat do bezpečia, alebo ju uložiť pre použitie v budúcnosti. Ak sa na svojom výlete potom riadiš takouto nahratou trasou, tak v žiadnom prípade nie je možné poblúdenie. Turisti, ktorí chodia do vysokých hor a zažili na svojich cestách poriadnu hmlu, určite vedia o čom je reč.

Okrem polohy vie GPS prijímač vypočítavať aj rôzne pohybové veličiny akou je okamžitá, priemerná, maximálna, alebo minimálna rýchlosť. Zaznamenáva dobu pohybu či státia. A z týchto veličín vie potom vypočítať, pri navigácii na bod, aj čas potrebný na dosiahnutie cieľa. Keď sa tieto údaje spoja s časom východu a západu slnka, ktoré navigátor určí podľa aktuálnej polohy s minutovou presnosťou, tak dostaneme doležitú informáciu, či do cieľa prídeme ešte za svetla.

Obrovskou výhodou týchto zariadení je ich veľká univerzálnosť. Ak si totiž zakúpite jeden navigátor, možete ho používať na bežnú, či vodnú turistiku, cyklistiku, lietanie, yachting, alebo aj pre navigáciu v aute s presnou navigáciou na každej križovatke.

Len pre orientáciu si uvedieme hlavné možnosti využitia GPS pri konkrétnych záujmoch:

Horská turistika

Použitie na horách je prakticky opísané už v predchádzajúcich riadkoch. Chcel by som však spomenúť ešte jednu, podľa mojho názoru najdoležitejšiu funkciu. Ak sa totiž stane úraz, a ten sa väčšinou stane v zlom počasí a ešte možno pri zablúdení, je neoceniteľné aby záchrana prišla čo najskôr. Spojenie v tejto dobe vďaka GSM telefónom a lacným vysielačkám už prakticky nie je problém, ale doležité je popísať presnú polohu. A pri presnosti súčasných navigátorov 15 m, si myslím, že už nie je čo vysvetlovať. Stačí udať súradnice a záchranca nehľadá, ale ide priamo na miesto. Myslím, že túto skutočnosť by si mali uvedomovať aj sami záchrancovia.

Vodná turistika

Niekto si povie, že na rieke sa zablúdiť nedá. Z vlastnej skúsenosti viem, že rieky majú ramená a zablúdiť sa dá, ale to nie je hlavná náplň GPS na rieke. Keďže plaviť sa po zotmení je zakázané a hlavne nebezpečné, tak jednou z najdoležitejších funkcií je vyhodnotenie či je možné dostať sa ešte za svetla do cieľa, alebo je nutné zatáboriť v najbliššom táborisku. Ak človek splavuje novú rieku je určite na nezaplatenie, ak máme nahrané body ako sú táboriská, potraviny, krčmy a pod., pretože ich veľakrát cez zarastené brehy nie je možné nájsť a pri ich minutí je niekedy, vďaka silnému prúdu, návrat nemožný. Pre zábavu je dobré sledovať aj rýchlosť a vzdialenosť plavby. Občas to však može vyvolávať depresie, takže pozor.

Na bicykli

Tu je funkcia navigátora podobná ako palubný počítač, s možnosťou navigácie a vyhľadania najbližších objektov napr. ubytovania, či nejakého občerstvenia. Pre niekoho može byť zaujímavé aj vyhodnotiť výškový profil prejdenej trasy.

Pri lietaní (športové)

Je samozrejmé, že aj letci sa potrebujú orientovať v teréne a keďže na smerové tabule je zhora zle vidieť, tak je GPS tým najideálnejším riešením. GPS je aj v tomto prípade (okrem vody) jediným riešením ako merať rýchlosť pohybu a prejdenú vzdialenosť. No a samozrejme pri neplánovanom pristátí, údaj o polohe vyslaný nášmu spasiteľovi, výrazne skráti dobu nežiadaného húpania sa na strome.

Yachting

Predovšetkým ako palubný počítač merajúci rýchlosť a vzdialenosť. Keďže GPS je schopné merať rýchlosť s presnosťou 0,1km/h, tak je presne vidieť zmenu pri zmene uhla plachty. Ďaľšou možnosťou je zábava, či už so zabudovanými hrami v navigátore, alebo zakreslovanie obrazcov na vodnú hladinu (GPSgrafity).

V aute

Myslím, že tu je to každému jasné. Chcel by som len upozorniť, že už sú na trhu navigátory, ktoré dokážu na Slovensku vyhľadať adresu, navrhnúť trasu a potom križovatku po križovatke presne viesť k cieľu a to aj za pomoci slovenskej hlasovej navigácie.

V blízkej dobe plánujem uverejniť na HIKINGu články o rozdelení navigátorov, postup pri výbere http://hiking.sk/hk/ar/139/vyber_gps_navigatora.html a tiež niečo o mapách.

Ak seriózne uvažuješ o kúpe prístroja, odporúčam navštíviť tento obchod www.navisdat.sk.