Rada

Čo zbaliť na 2 dni alebo víkend

24.08.05 Nasledujúci zoznam vecí potrebných na dvojdňovú turistickú akciu nech slúži ako návod turistickým začiatočníkom. Skúsení turisti sa len utvrdia v správnosti balenia výzbroja a výstroje. Samozrejme niektoré položky treba prispôsobiť alebo zvážiť podľa ročného obdobia, počasia, náročnosti túry, stravovania a nocľahu. Článok je zároveň úvodom k diskusii, do ktorej verím veľa ľudí popíše svoj prístup k baleniu.

Vrelo odporúčam všetkým, aby mali vždy v batohu pršiplášť a vetrovku. Koľkokrát aj uprostred leta prekvapí na horách studený vietor, búrka či dokonca sneženie. Ja celoročne nosím pribalenú čiapku a rukavice. Mnoho ráz padli vhod vo vetre alebo na chladných reťaziach v Tatrách. Nasledujúca ale zredukovaná výbava je obsahom batohu turistu taktiež na jednodennom výlete. Tak prečo nezabiť dve muchy jednou ranou?!

Obuv a oblečenie

- pevná turistická obuv (trekkingové topánky)
- ľahká obuv na prezutie (šľapky, tenisky, plátenky-…)
- trekkingové ponožky
- teplé ponožky
- dlhé ponožky (podkolienky)
- spodná bielizeň
- tričká
- fleeceová alebo polarteková bunda
- dlhé nohavice
- krátke nohavice
- nepremokavá membránová vetrovka
- pršiplášť alebo pončo
- turistické návleky na nohy
- pokrývka hlavy (šiltovka, šatka, čiapka, klobúk…)
- rukavice
- plavky

Stravovacie potreby

- termoska
- fľaša na pitnú vodu
- pohár alebo hrnček
- príbor
- vreckový nožík alebo dýka
- strava, ktorá je už predmetom samostatného článku)

Dôležitá výzbroj

- turistický batoh od objemu 38 l
- umývacie potreby (mydlo, toaletný papier, zubná kefka a pasta)
- igelitové vrecká na zabalenie oblečenia a odpad

Doplnkový výstroj

- teleskopické palice
- spací vak s podložkou (karimatka)
- čelová lampa alebo baterka

Ostatný výstroj

- vreckovky
- slnečné okuliare
- píšťalka – kto má na batohu, nepotrebuje :-)
- doklady s turistickým alebo horolezeckým preukazom
- turistická mapa a sprievodca oblasti

Doporučená výbava

- zápalky
- fotoaparát
- lekárnička
- ďalekohľad
- opaľovací krém
- pero a malý poznámkový blok
- buzola alebo kompas prípadne výškomer

Na záver

„Neexistuje zlé počasie, len zle odetý a vystrojený turista!“
Nepodceňuj prípravu na túru. Pretože ak vieš, čo ťa čaká, vieš sa patrične zbaliť. A pripravených nečakajú nemilé zistenia.
Správne naložený batoh a príjemné zážitky! Dovidenia na túre.

Niekoľko rád k príprave a baleniu sa na viacdenné putovanie nájdete v samostatnom článku.

Zdieľaj:
Reakcie
Čo zbaliť na 2 dni alebo víkend 17/03/14 11:59 73 príspevkov

Rada Turistické mapy európskych krajín Hľadáte pri plánovaní pohybu v zahraničných horách "miestny Hiking", Hikeplanner alebo elektronickú turistickú mapu? Nie v každej krajine sú takéto služby pre návštevníkov hôr samozrejmosťou. Dopátrať sa ešte pred cestou k serióznej mape je niekedy nadľudský výkon. Aby sme vám hľadanie uľahčili, nájdite si v zozname európskych krajín svoju destináciu. 17/08/16 Tomáš Trstenský Navigácia
Recenzia Daniel Orgoník: Nejvyšší vrcholy evropských zemí Najvyššie body odjakživa lákali, lákajú a budú lákať výstupovchtivých ľudí na vrcholky hôr. Cestovatelia si volia rôzne ciele. Či je to dosiahnutie Koruny sveta (Seven Summits), najvyšších vrcholov pohorí, najvyšších bodov krajín apod. Jedným z podobných "projektov" je dosiahnutie najvyšších bodov európskych krajín. Ako inšpiráciu na letnú dovolenku môžete siahnuť po čerstvo vydanom českom titule "Nejvyšší vrcholy evropských zemí" z pera mladého autora Daniela Orgoníka. 13/07/16 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Správa Na Kráľovej studni odhalili Lavicu troch kráľov Veľkofatranskú Kráľovu studňu pozná väčšina turistov, ale tiež v menej navštevovanej Ľubovnianskej vrchovine nájdete rovnomenný vrch. Leží priamo na poľsko-slovenskej hranici a na jej vrchole sa vypína jediná tzv. výhľadňa na Slovensku. Okrem drevenej veže a útulne od júna 2016 pribudla nad prameňom Kráľovej studne tiež lavica troch kráľov, podľa ktorých je lokalita pomenovaná. 05/07/16 Tomáš Trstenský Správy

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. dnes Michal Bukvai Pohronský Inovec
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. včera Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Kniha Z Devína na Duklu Cesta hrdinov SNP. Legendárna turistická magistrála, ktorej značka sa tiahne ako nekonečná červená stuha naprieč Slovenskom, naberá na popularite. Knižná novinka z vydavateľstva DAJAMA od autorskej dvojice Milan Lackovič a Juraj Tevec podrobne mapuje jej trasu. Stane sa útla knižka neodmysliteľným bedekrom turistov, putujúcich po našej najdlhšej turistickej trase? 25/08/16 Michal Sim Mapy a knihy