Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Cyklookruh Bratislavou cez Malé Karpaty

Aj napriek tomu, že v Bratislave je cyklistická infraštruktúra veľmi slabá, trávime na bicykli príjemné chvíle. Tentokrát vám ponúkam pestré všeličo z jednej nedeľnej cyklotúry, v rámci ktorej sme spojili malokarpatské kopčeky s nábrežím Dunaja. Máme ju radi, lebo spája pokoj prírody s veselým ruchom sviatočného popoludnia v meste. Je výsledkom hľadania bezpečného prepojenia z Vajnor ako na stranu Malých Karpát, tak do centra mesta. Nakoľko mnohé jej časti sú neznačené, budem sa snažiť o podrobnejší popis.

Vzdialenosť
61 km
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 2009
Pohoria
Malé Karpaty a Podunajsko (Podunajská rovina)
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 498 m n. m.
  • Najnižší bod: 167 m n. m.
Voda
na trase je veľa možností občerstviť sa
Nocľah
-
Doprava
bicykel
SHOCart mapy
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Trasa

Bratislava, časť Vajnory – Svätý Jur – Biely kríž – Železná studienka – Partizánska lúka – Červený most – Vojenská nemocnica (Bratislava) – Patrónka – ZOO – most Lafranconi – PKO – dunajské nábrežie – Most SNP – Petržalka – Prístavný most – Vrakuňa – letisko M. R. Štefánika Bratislava – Štefánikova mohyla – Ivanka pri Dunaji – Šúrsky kanál – Vajnory

Vajnory – Svätý Jur

Štartujeme vo Vajnoroch pri kostole, okolo detského ihriska smerom k už zrušenému železničnému priecestiu Kujovičovo. Odbočíme doprava smerom do prírodnej rezervácie Jurský Šúr, prechádzame okolo bývalých kasární. Na mostíku cez Šúrsky kanál odbočíme doľava a pravým brehom pokračujeme okolo jazierka až po druhý mostík, tu odbočíme tiež doľava. Cesta pokračuje podjazdom pod hlavnou cestou Bratislava – Svätý Jur a odbočením doprava okolo bývalej hydinárne sa dostaneme do Svätého Jura. Prvou odbočkou vľavo prídeme na námestie k morovému stĺpu pripomínajúcemu epidémiu z roku 1831, počas ktorej zomrelo 182 ľudí. V súčasnosti je tento stĺp stredom malého kruhového objazdu. My pokračujeme smerom hore už po malokarpatskej cykloznačke. Hneď vedľa nás zaujme budova malého pivovaru Codecon. Tento malý súkromný pivovar sa nachádza v objekte starého piaristického kláštora, kde bola v minulosti škola. Je tu možné ochutnať pivo – Kráľovský ležiak - avšak len ako vopred ohlásená návšteva.

Malokarpatský hrebeň

Po cykloznačke peknou lesnou asfaltkou vystúpame počas 8 km do najvyššieho bodu dnešnej vychádzky na Biely kríž, 498 m n. m. Cestou míňame niekoľko cyklosmerovníkov, ktoré stihol neradostný osud... Nevieme, či išlo o akciu vandalov, alebo boli vyrobené z nekvalitného materiálu. Na lúke na Bielom kríži vládne nedeľná pohoda, ľudia oddychujú vedľa svojich dvojkolesových koníkov, resp štvorica dievčat vedľa štvorice ozajstných živých štvornohých tátošov. Oceňujem novú informačnú tabuľu o možnostiach bicyklovania v Malých Karpatoch. Minibufet Včelín zažíva inváziu, kofola ide na odbyt. Poteším sa, keď vidím možnosť kúpiť si najnovšiu knižku Výlety na bicykli – Bratislava a okolie z vydavateľstva Shocart. Po desiate pokračujeme hrebeňovou asfaltkou príjemne zvlneným terénom cez Červený kríž, ponad bratislavské mestské čast Rača, Krasňany, Vinohrady – kam je možné odbočiť, o čom informujú turistické smerovníky. Pohyb cyklistov a turistov je tu naozaj značný. Povolené ohniská lákajú opekať, dá sa sem dostať aj s detskými kočíkmi.

Bratislavský lesopark

Po 11 km prichádzame k Snežienke, tu je zaujímavosťou lanovka na Kolibu, na ktorú je možné sadnúť si aj s bicyklom. Obslužný personál vám bike ochotne zavesí na hák na to určený a pri vystupovaní vám ho opäť zvesí. Lanovka bola dlhé roky zanedbaná a nefunkčná. V rámci tejto časti bratislavského lesoparku je vybudovaný pás pre cyklistov, je označený červenou farbou. Cez víkend je vjazd áut v smere od Červeného mosta zakázaný, čo oceňujú všetci návštevníci. Po necelých 2 km sme na Železnej studienke. Tu je záhradná reštaurácia aj s malou voliérou pre kozičky a ovečky, okolo samozrejme kopa malých detí. Bufety tu majú dosť pestrú ponuku. Areál má aj toalety, o ich kvalite radšej pomlčím. Kto musí, musí, kto veľmi nemusí, nech radšej vydrží!

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Klepáč a Vydrica

Zaujímavosťou je opätovne otvorený mlyn Klepáč, miesto, ktoré poznajú všetci starí Bratislavčania. Mlyn Klepáč bol ôsmym mlynom na potoku Vydrica. Dlhe roky sme pri vychádzkach videli, ako chátra. Po reštitúcii sa ho ujala pôvodná majiteľka a v spolupráci so sponzormi nadobúda táto unikátna stavba svoje pôvodné rozmery vrátane funkčného mlynského kolesa. V budúcnosti sa ráta s využitím mlyna najmä ako základne pre prácu s deťmi a mládežou. My sa tešíme najmä tomu, že z neho nevzniká luxusná reštaurácia alebo klub pre hŕstku vyvolených. Už dnes je možné sa tu občerstviť a posedieť na dvore. Po desaťročiach ignorancie je to super pocit. Viac sa dočítate na www.klepac.sk. Ďalšou možnou zástavkou je Partizánska lúka, vychytené miesto na oddych s deťmi z bratislavských panelákov. Množstvo atrakcií v prírode tu po obnovení v roku 2006 ponúka možnosť naozaj sa vyšantiť pre mnohé vekové kategórie. Sú tu aj pekné toalety.

My pokračujeme okolo Vojenskej nemocnice doľava a cez Patrónku smerom k ZOO, kúsok cca 200 metrov ideme po ceste, nedeľná premávka nám to však umožní. Sme radi, že pri výstavbe tunela Sitina sa myslelo nielen na zachovanie a úpravu toku potoka Vydrica, ale popri jeho brehu vedie aj pohodový cyklochodník, ktorým sa bezpečne dostaneme až k mostu Lafranconi. Ochrancovia prírody bojujú za vyhlásenie prameňa Vydrice a jej okolia za prírodnú rezerváciu. Viac si môžete pozrieť na www.vydrica.sk

PKO

Pod nájazdovou rampou mosta sa rozhodujeme pokračovať po ľavom brehu a prechádzame areálom PKO. Jeho sláva je už dávno za nami, areál chátra. Sú to miesta, kde v minulosti boli hrdé výstavné pavilóny napr. Bratislavskej Incheby - najvýznamnejšieho chemického veľtrhu v rámci RVHP, a výstavy kvetov Flóra, ktorej súčasná podoba vyvoláva na tvárach pamätníkov iba úsmev.
Prechádzame okolo hlavnej budovy PKO, kde si pamätáme nielen na Čaje o piatej, ale aj na venčeky, beánie a stužkové veľkej väčšiny bratislavskej študentskej obce mnohých generácii, ďalej na Bratislavskú Lýru alebo Džezové dni. Veríme, že na krásne vitráže od Janka Alexyho sa budú dívať ešte aj naše vnúčatá a táto budova neľahne pod buldozérmi. Ďalšia časť PKO je momentálne veľkým staveniskom, prechádzame ním k Novému mostu, tu sa môžeme rozhodnúť, či chceme chvíľku pobudnúť v meste, navštíviť cukráreň, niektorú z reštaurácii alebo aj McDonald"s. Naobedujeme sa a potešíme sa prehliadke ľudových umení na Hviezdoslavovom námestí. Stánky obliehajú turisti a zvedavé detváky. Novým mostom prechádzame na pravý breh Dunaja do Petržalky. Prebehneme okolo Lebenfingera, AUcafe, divadla Aréna a pokračujeme k Prístavnému mostu, znova meníme breh Dunaja. Je to z dôvodu, že ľavým brehom nevedie bezpečná cesta pre bicykle. Pokračujeme smerom na Slovnaft, značenou cyklocestou.

Dunajské rameno

Popri Dunajskom ramene je tu vybudovaný veľmi pekný chodník pre cyklo a inline, dostávame sa do Vrakune, ideme po pravom brehu ramena. Túto časť využívajú na rekreáciu aj vyznávači kajakárstva, sem-tam minieme lodičku či dve. Vo Vrakuni prejdeme mostom na ľavý breh a sledujeme cykloznačky smerom na Ivanku pri Dunaji. Krátky úsek je bez asfaltu. Keď sa dostaneme na úroveň bratislavského letiska M. R. Štefánika, sme opäť na asfalte. Sledujeme pristávajúce lietadlá a dva veľké traktory, ktoré kosia veľkú plochu letiska.

Letisko a Štefánikova mohyla

Na ohybe letiska cyklocestu aj Dunajské rameno opúšťame a pokračujeme popri plote, ktorý máme stále po ľavej ruke. Priznávam sa, že nerešpektujeme zákaz vjazdu, nejako si to vysvetľujeme tak, že je určený iba pre autá. Na pravej strane je odbočka k Stefánikovej mohyle, tráva okolo je vykosená a je tu príjemný chládok na krátky odpočinok vrátane vysokej kukurice neďaleko. Potom opäť pokračujeme okolo plota letiska, až sa dostaneme k Šúrskemu kanálu na okraji obce Ivanka pri Dunaji. Volíme jeho ľavý breh a po 6 km, keď podchádzame postupne starú Seneckú cestu, železničnú trať a diaľnicu, sa dostaneme na cestu spájajúcu Vajnory a Čiernu Vodu. Odbočíme doľava a vchádzame do Vajnor. Zastavíme sa na najlepšiu zmrzku v chotári a utekáme pod sprchu.

Záverečné poznámky

Túto cestu sme vybrali náročky, aby sme ukázali možnosť dostať sa bezpečne zo strany centra mesta do Malých Karpát mimo cestnú premávku. Na západnej strane mesta je to jasne vyznačené a prepojenie je od mosta Lafranconi okolo ZOO na Patrónku, na východnej toto prepojenie nie je úplne značkársky dotiahnuté.
Infraštruktúra je dostatočná, do taštičky stačí pribaliť iba rezervné tričko a bundu.

Fotogaléria k článku

Najnovšie