Túra Pramene Račianskych Karpát III.

K tretiemu pátraniu po malokarpatských prameňoch v Bratislavskom lesnom parku medzi mestskými časťami Krasňany a Rača som sa dostal až 17. decembra 2009. Napadol snehový poprašok, bolo -5 °C a tak som deň okrem pátrania využil aj na odskúšanie nových softshellových nohavíc a bundy.

1 deň
zima – 22.12.2009
Malé Karpaty
Zbojnícka studnička, studnička U Karola
Bratislava - Krasňany
Bratislava (vlak, bus) - Bratislava, časť Krasňany (bus, MHD-električka)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Bratislava, časť Krasňany – Krásny vrch – lesovňa Krasňany – Urbársky les – Vypálenisko – Dolný červený kríž – Bratislava, časť Rača

Tento raz som šiel sám a tak som nielenže vyštartoval zavčasu, ale okrem fotoaparátu som si nič iné nebral. Po vystúpení z električky na Peknej ceste som bez meškania vyrazil hore po asfaltke. Po bránu do vojenského priestoru je mierne rozbitá, no od neho po lesovňu je novučičko zrekonštruovaná z fondov EÚ.

Potok tu vyteká popod oplotenie a cez otvor v kamennej hrádzi. Cesta miernym oblúkom doprava pokračuje hore a oddeľuje vojenský priestor od záhrad. Pred horárňou ide vľavo lesná cesta. Vybral som sa po nej a keď som narazil na potok, vykročil som popri ňom. Šlo sa mi dosť zle, lebo vo svahu sa mi šmýkalo. Na pravej strane som po chvíli objavil dve stavby, no nezdržiaval som sa ich skúmaním, veď sa k nim vrátim. Prešiel som cez potok na pravú stranu a stúpal svahom nad potokom. Na vŕšku stojí posed a pred ním je ohnisko. Od neho som pokračoval rovno, obchádzajúc popadané stromy. Podo mnou sa zbiehali dve korytá, no to ľavé bolo suché. V snehu som začal pátrať po prameni. Ako už skoro tradične, našiel som ho zase pod konármi. Mal som teda prameň č. 9.

Obrátil som sa a po toku potôčika som kráčal dolu k tým dvom stavbám. Jedna je asi vodárnička pre lesovňu, niečo podobné je aj na Vydrici pod horárňou na Bielom kríži. Na čo slúži druhá, vo svahu, netuším. Po ceste, ktorá pri nich začína, som sa vybral hore a došiel som ku garážam za horárňou. Stojí tu aj stará chata a veru som o nej nevedel, lebo vždy chodíme popred lesovňu. V záhrade za polesím ponechali na stromoch jabĺčka a sýkorky sa na nich veselo hostili.

Vrátil som sa na lesnú cestu pod horáreň a tento raz som po nej išiel dlhšie. Vľavo dolu podo mnou bol plot ohraničujúci vojenský priestor a dokonca sa z jedného komína na domčeku dymilo. Podľa stavu domu na začiatku vojenského priestoru pri ceste z Krasňan som si myslel, že armáda to tu už neobhospodaruje. Rúrou popod cestu pretekal ďalší potok a tak som sa vybral doprava po jeho toku. Po pár metroch som našiel krátky pravý prítok. Voda vytekala z prameňa č. 10. Malá studnička vo svahu nemala štítok s menom a tak som si ju pomenoval Kastrólová. Je v nej totiž vcelku zachovaný kastról.

Vrátil som sa k hlavnému toku a stúpal som popri ňom hore úzkou cestičkou, dosť zapratanou popadanými stromami. Za 15 minút som dorazil k prameništu v oblúku pod cestičkou. Voda tu vymoká na dosť veľkom priestore. Vybral som sa doľava lesom cez časť nazývanú Dieliky. Vedel som, že tam má byť lepšia cesta a potok vytekajúci zo studničky na prameni č. 3. Zbehol som k nej dolu svahom a vrátil sa po nej za 20 minút k lesovni. Mohol som pátrať ešte po jednom prameni, no ten je podľa všetkého za plotom u vojakov. V oddychovom areáli oproti horárni ma zaujal zasnežený ping-pongový stôl. Celkom som dostal chuť si pinknúť, len nebolo s kým a ani čím.

Čakal ma pochod po asfaltke Okrajovka, ktorú podľa mapy pretína viacero potokov. Po desiatich minútach som prišiel k prvému z nich a vybral som sa popri jeho toku hore. Došiel som k altánku a skládke dreva. Prameň č. 11 je asi 100 m pred altánkom a je ohradený kameňmi. Ako som neskôr zistil pri inej túre, okolo altánku vedie lesná cesta spájajúca Vypálenisko s lúkami s lavičkami nad polesím Krasňany.

Vrátil som sa späť na Okrajovku, ktorá už bola očistená od popadaných stromov, ktoré nám minule pripomínali džungľu a pokračoval som smerom na Raču. Keď z nej odbočovala lesná cestička doľava, vykročil som po nej a ona ma doviedla k už známemu krmelcu s očíslovanými stromami. Napokon som opäť vyšiel na asfaltku a začal podľa mapy pátrať pod veľkou pravotočivou zákrutou po prameni. Našiel som ho asi 200 m od cesty a pri prameni č. 12 bolo vďaka mrazu aj miniklzisko. Ten mráz sa evidentne nepáčil mojim baterkách vo fotoaparáte. Večer nabíjané sa ani nechytili a pôvodné vytrvalo blikali.

Preťal som modrú idúcu z Rače na Vypálenisko a začal som hľadať prameň, vytekajúci spod Malej Bane. V zákrute nad Knižkovou dolinou sa stekajú tri potoky. Ten prvý pramení ani nie veľmi ďaleko od cesty, hoci podľa mapy by mal prameniť o dosť vyššie. Tak som našiel prameň č. 13.

Vrátil som sa tých pár metrov späť k prostrednému potoku a vykročil po ceste vedľa neho hore. Na moje nemalé prekvapenie som po asi 10 minútach našiel pod cestou peknú studničku, dokonca s menovkou. Na blesk som už nemal a tak fotka prameňa č. 14 - U Karola je z neskoršej túry. Je to však len prítok a tak som sa vrátil na lesný chodník a ten ma doviedol na asfaltku vedúcu od Vypáleniska Knižkovou dolinou do Rače.

Vybral som sa po nej a po asi 100 m som odbočil doprava k ihličnatému lesíku. Tušil som dobre. Za ním vo svahu bol prameň č. 15, tzv. haluzový. Baterky som musel povzbudzovať už šúchaním v rukách. Čakal ma ešte jeden prameň a to ten pod Dolným červeným krížom. Nuž som sa vrátil hore na červenú a po asfaltke som vykročil smer Zbojníčka a altánky na Dolnom červenom kríži. Bola tu mierne podgurážená trojica a keď sa vybrali za mnou po lesnej ceste dolu na Raču, celkom som sa potešil ceste odbočujúcej vpravo. Nemám dobrý pocit a ani skúsenosti z prítomnosti takýchto ľudí.

Z tejto novej lesnej cesty som zbadal v lese napravo posed. Vybral som sa k nemu a moje tušenie sa ukázalo byť správne. Vo svahu pod ním bol prameň č. 16. S baterkami som zviedol doslova niekoľko minútový súboj a napokon som urobil aspoň jednu fotku a mohol som sa krížom cez les vrátiť na cestu vedúcu na Okrajovku a z nej popri vodárni dolu Popolnou ulicou k Trom zajacom a na električku.

Počas troch túr som preskúmal priestor cca 25 km2 a našiel 16 prameňov. Netvrdím, že som našiel všetky, napríklad na jednej mape je aj Urbárska studnička, zakreslená nad bývalým lyžiarskym svahom nad Račou, ktorá však na iných nie je. Mňa skôr potešil fakt, že napriek tomu, že sa v týchto kopcoch pohybujem snáď 35 rokov, ešte stále dokážem nájsť miesta, kde som nebol. A potom vraj nezaujímavé Malé Karpaty.

Predchádzajúce časti:

Pramene Račianskych Karpát I.
Pramene Račianskych Karpát II.
Pramene Vajnorskej doliny
Pramene Račieho potoka (Javorník)