Správa Generálna rekonštrukcia Chaty pod Rysmi

Po desiatich rokoch od pádu veľkej lavíny, ktorá zničila veľkú časť najvyššie položenej vysokohorskej chaty u nás, sa skončili všetky dohady, čo sa s chatou bude ďalej diať. Majitelia chaty dnes na tlačovej konferencii podpísali zmluvu o generálnej rekonštrukcii chaty s tatranskou firmou Stavunion.

AKTUALIZÁCIA 11.9.2012

Chata poskytuje len núdzové ubytovanie. Kolaudácia prebehne do 31.10.2012. Slávnostné otvorenie chaty bude 25.9.2013.

Desať rokov dohadovania a byrokracie

Chatu počas jej existencie zasiahlo viacero väčších snehových lavín. Najhoršia bola lavína v druhej polovici januára 2000, ktorá zmietla nadstavbu a poškodila múry.

Majitelia chaty, Klub slovenských turistov (KST) a Slovenský horolezecký spolok (SHS) JAMES sa dlho nevedeli zhodnúť, čo s chatou ďalej. SHS JAMES s chatárom Viktorom Beránkom presadzovali novú chatu vo výške 2 390 metrov. KST trval na rekonštrukcii pôvodnej chaty. Z iniciatívy SHS JAMES medzitým prebehlo posudzovanie vplyvov na životné prostredie na všetky varianty.

Postupne SHS JAMES presvedčil KST o výhodnosti variantu novej chaty a v roku 2007 sa podpísala zmluva o tom, že ako prvý variant budú majitelia presadzovať stavbu chaty na novom mieste a na druhom mieste generálnu rekonštrukciu chaty na starom mieste. Variant novej chaty sa však už nepodarilo presadiť napriek podpore z ministerstva pôdohospodárstva a ministerstva financií. Medzičasom sa totiž sprísnila legislatíva. Neprekonateľným problémom bol pozemok pod potenciálnou novou chatou, ktorý je vo vlastníctve štátu. "Ťažko sme sa s tým vyrovnávali, lebo to bol najnormálnejší variant po všetkých stránkach", hovorí Igor Koller, predseda SHS JAMES. "Zákony však v súčasnosti stavbu na pozemku štátu neumožňujú. Napriek tomu, že máme na účte štátnu dotáciu na výstavbu Chaty pod Rysmi, štát to zároveň neumožňuje. Sú určité možnosti, len my nie sme J&T, nekúpili a nevymenili sme pozemky, a napokon na to nebol ani čas, lebo dotáciu musíme použiť do konca roka 2011."

Nasledovala dohoda majiteľov o generálnej rekonštrukcii na starom mieste a ďalšie vybavovania. Stavebné povolenie vstúpilo do platnosti v lete minulého roka, koncom decembra boli uverejnené podklady na verejné obstarávanie na dodávateľa stavby, ktoré sa vyhodnotilo vo februári t. r. Vyhrala firma Stavunion z Tatranskej Lomnice. Do súťaže sa podľa Igora Kollera zapojili tri firmy, víťaz mal najnižšiu cenovú ponuku a zároveň ako jediný spĺňal všetky kritériá. Firma má podľa svojho konateľa Jána Jankuru skúsenosti so stavbami v Tatrách, vrátane rekonštrukcie Chaty pri Zelenom plese.

Financie

Náklady na stavbu bez leteckej dopravy budú 309 150,- €. Z toho majú majitelia štátnu dotáciu približne 255 000,- €. Letecká doprava bude predstavovať ďalšie navýšenie, keďže ňou treba prepraviť 400 ton materiálu. Ďalšie financie sa KST a SHS JAMES budú snažiť zabezpečiť sponzorsky, najmä dodávky materiálov. Zároveň vyzývajú verejnosť a firmy o pomoc poskytnutím finančného príspevku alebo sponzorského materiálu.

Aká bude nová chata

Z chaty, ktorú poznáme teraz, ostanú len základy, aj to podľa toho, ako budú vyzerať. Všetko ostatné sa postaví nanovo, pôdorys chaty sa zväčší. Škody spôsobené lavínami by mal eliminovať tvar chaty, akýsi nábehový štít, použitie železobetónu a nová izolácia stien. Tá by mala riešiť aj súčasné problémy s tým, že chata je pol roka pod snehom, ktorý tlačí na steny. Steny s použitím súčasných technológií budú tenšie a tým vznikne väčší priestor v jedálni. Vchod do chaty bude na inom mieste ako doteraz.

Kapacita chaty sa nebude meniť, len sa zvýši komfort a zázemie pre personál, ktoré bolo na pokraji hygienických pravidiel. Pribudne sušiareň a zimná núdzová miestnosť so samostatným vchodom. V rámci chaty bude chemické WC pre personál, pre verejnosť ostane WC na súčasnom "vyhliadkovom" mieste na skalách, ale tiež chemické. Kúrenie na tuhé palivo ostane, pribudnúť by mali solárne panely. V podkroví bude zásobáreň na vodu.

Pribudnúť by mala aj ošetrovňa. "Doteraz to bolo tak, že zraneného sme položili na jedálenský stôl, crčala z neho krv, a pri vedľajšom stole sa jedla kapustová polievka", spomína chatár Viktor Beránek, ktorý na chate prežil už 33 rokov.

Harmonogram prác

Rámcové termíny prác súvisia s tým, že dotácia sa musí použiť do konca roka 2011.
Prvý rok sa bude robiť asanácia a rozobratie pôvodnej chaty, urobia sa zemné práce, postavia obvodové múry a priečky, poschodie, krov a okná, hrubá stavba sa musí dostať pod strechu. V roku 2011 sa urobia dokončovacie práce, rozvody, kanály, kúrenie, obloženie drevom, interiér. Kolaudácia je naplánovaná na 15. 10. 2011.

Stavebná sezóna sa po požiadavkách ochrany prírody začne 15. 6. a potrvá do 30. 10. t. r., rovnako aj budúci rok. Problémom bude zariadenie staveniska, keďže terén je veľmi strmý, pričom bude treba vybudovať prístrešie pre robotníkov.

Režim pre verejnosť

Verejnosť by počas nasledujúcich dvoch rokov nemala rátať s takými službami, na aké bola navyknutá. Prespať na stavenisku vôbec nebude možné a občerstvenie sa bude poskytovať turistom vo veľmi obmedzenej miere v improvizovanom bufete. Chatár Viktor Beránek sa v prvom rade bude musieť starať o stavebných robotníkov.