Chata

Gazdovský dvor v sedle Chlipavice

26.08.11 Gazdovský dvor v sedle Chlipavice stojí od roku 2009 na mieste pôvodnej obecnej bujačiarne na horskom chrbáte medzi Pohronskou Polhorou a Čiernym Balogom. Široké odlesnené sedlo Chlipavice poskytovalo dobré podmienky pre chov hovädzieho dobytka, preto si miestni obyvatelia zakladali na svahoch vrchu Lômik horské usadlosti nazvané Krátke. Priamo v sedle Chlipavice sa rozprestiera osada Zadné Krátke.

- z Pohronskej Polhory (vlak, bus) cez samoty Predné Krátke a Zadné Krátke do sedla Chlipavice po žltej značke za cca 2 hodiny,
- zo sedla Zbojská (vlak, bus) cez Dielik po červenej značke (Rudná magistrála), sedlo Diel (modrá cyklotrasa) do sedla Chlipavice za cca 2 hodiny,
- z chatovej osady Bánovo (vlak, bus) cez dolinu Bánovsko, sedlo Bánovo (zelená), sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 2 hodiny,
- z rázcestia Dolná Pohorelá (bus) cez dolinu Pohorelá, Roveň, Martalúsku (modrá), sedlo Bánovo (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 3,5 hodiny,
- z Klenovca (bus) cez samotu Ráztočno (Ráztočné), Podoltárne, útulňu pod Vartou, sedlo pod Vartou (zelená), Klenovské Blatá, Rozsypok, sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 6,5 hodiny
- zo sedla Tlstý javor (bus) / z osady Sedmák (bus) cez Kysucu, Tri chotáre, Šopisko, Machnáčov grúň, Klenovský Vepor, sedlo pod Vartou, Klenovské Blatá, Rozsypok, sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 6 hodín,
- z Čierneho Balogu, časť Dobroč (bus) cez dolinu Šaling, horáreň Boldiška, Starú dolinu, Jilemnického horáreň (modrá), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 2.45 hodiny,
- z Čierneho Balogu, časť Dobroč (bus) cez dolinu Šaling, horáreň Boldiška, dolinu Pomývač (žltá cyklotrasa) do sedla Chlipavice za cca 2.20 hodiny.

Stravovanie

Gazdovský dvor ponúka jednoduché občerstvenie v bufete. Nealkoholické (bylinkový čaj) a alkoholické nápoje (fľaškové pivo) a z jedál sú to grilované mäso, guľáš, placky či palacinky. Bufet je v prevádzke v hlavnej turistickej prevádzke denne (prázdniny) a v mimosezóne len počas víkendov. Priamo pri objekte je zdroj pitnej vody v upravenej studničke (kadlub). Okrem posedenia vo vnútri drevenice je k dispozícii vonkajšie posedenie v drevenom prístrešku, na lavičkách okolo ohniska alebo na laviciach okolo objektu.

Ubytovanie

Objekt slúži zároveň ako turistická útulňa s hospodárom, kde možno po dohode s personálom prespať vo vlastnom stane, či vo vlastnom spacom vaku (15 ľudí), prípadne na prični (6 ľudí) v podkroví drevenice (spoločná nocľaháreň nad jedálňou) za poplatok 4,- € človekonoc. Použitie sprchy s teplou vodou je 1,- €. Interiér Gazdovského dvora tvorí ľudovo zariadená jedáleň s pecou a kuchynka. Súčasťou objektu sú splachovacie toalety. V susednej ohrade sa pasú kravy, kozy i kone.

Webová stránka Gazdovského dvora

Pozvánka

Každoročne koncom augusta sa organizuje turistický výstup na blízky Klenovský Vepor k studničke Jánošíkova slza od Čierneho Balogu a zároveň Pochod vďaky (Po stopách Slovenského národného povstania) z Čierneho Balogu. Výstup 27. 8. 2011 bude ozvláštnený vynesením drevenej sochy zbojníka Juraja Jánošíka ako repliky pôvodnej plastiky, ktorá stála na vrchole Klenovského Vepra.

Autori fotografií: Juraj Mucha, Martin Tinák, Tomáš Trstenský a archív Gazdovského dvora

Zdieľaj:
Reakcie
Gazdovský dvor v sedle Chlipavice 03/08/15 10:00 22 príspevkov

Prístrešok Bocianske sedlo Na území Národného parku Nízke Tatry sú vyhradené miesta na stanovanie a bivakovanie. Bocianske sedlo k oficiálnym táboriskám nepatrí. Ani nie je dôvod, lebo sa nachádza medzi sedlom Čertovica a Chatou gen. M. R. Štefánika pod Ďumbierom (1,5 hodiny chôdze na chatu). Prístrešok popisujeme ako dobré miesto úkrytu v daždi alebo v búrke, lebo sa nachádza v tesnej blízkosti frekventovanej hrebeňovky. 21/05/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Prístrešok Jasenina Slovenské rudohorie je eldorádom tulákov a vandrákov. Rozsiahle horské chrbty umožňujú slobodné putovanie krajinou, kde sa možno zložiť "pod širákom" na noc takmer všade. Ak vás túlavé topánky zavedú do juhozápadného cípu pomedzia Veporských a Stolických vrchov, môžete na nocľah využiť prístrešok na kopci Jasenina. 16/04/16 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy
Búda Zrub v sedle Javorinka Muránska planina, ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR, oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť, možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Vhodným objektom je koliba v sedle Javorinka. 02/04/16 Tomáš Trstenský Muránska planina, Stolické vrchy

Predstavenie Termotričko X-Bionic Trekking Summerlight Minulé leto bolo aj na horách mimoriadne horúce a už teraz sa ukazuje, že tohtoročné bude asi na tom podobne. Prvá vrstva je v suchom a teplom počasí zároveň jedinou, preto musí spĺňať viacero funkcií. V rámci možností by v tričku nemalo byť teplo. Malo by odvádzať pot tak, aby nás občasný poryv vetra príliš neprefúkol na citlivých partiách. Zároveň by malo byť dostatočne odolné, aby ho nepoškodilo časté nosenie ťažkého batoha, či predieranie sa kosodrevinou. O toto všetko sa snaží termotričko X-Bionic Trekking Summerlite a zároveň pridáva snahu predchádzať prehriatiu organizmu. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Túra Zasnežený výstup na Triglav "Poďme niekam!" "Dobre." Takto jednoducho som sa ocitla v konverzácii, kde sa riešil výstup na zasnežený Triglav koncom októbra 2015. Začali mesačné prípravy pred plánovaným odchodom. Pravidelné sledovanie počasia, snehových správ, webkamery, načítavanie článkov, plánovanie výstupovej a zostupovej trasy. Až to konečne prišlo a my sme sa vydali do výšky 2864 m, aby sme otestovali seba a možno trochu aj naše kamarátstvo. včera Zuzana Jana Škápíková Svet

Gazdovský dvor v sedle Chlipavice 03/08/15 10:00 22 príspevkov
    • Veporské vrchy, časť Balocké vrchy: sedlo Chlipavice - osada Zadné Krátke (žltá značka)
    • šírka: 48.719533 ° SŠ
    • vo vlastnom stane, 15 ľudí podkrovnej nocľahárni vo vlastnom spacom vaku
    • agroturistické zariadenie (štatút ubytovania - turistická útulňa) s hospodárom, sezónna prevádzka: v lete (prázdniny) - denne, jar a jeseň - len víkendy, inokedy - len na objednávku
    • vodovod alebo v upravenej studničke pri objekte
  • Cena
    • 5,- € človekonoc vo vlastom spacáku
      1,- € použitie sprchy
    • Igor Vlček +421 903 427 287 (v sedle je veľmi slabý signál)
      zbojska.sk/…/104
      e-mail info@zbojska.sk (Turisticko-informačné centrum Zbojská - Zbojnícky dvor)
    • sedlo Zbojská (vlak-zubačka, bus) - sedlo Chlipavice (lesný expres Zbojnícka strela)
    • tečúca voda, sprchy, splachovacie toalety, slabý signál pre mobilné telefóny