Túra Sedielko

Najvyššie turisticky prístupné sedlo vo Vysokých Tatrách (2376 m), predstavuje významnú spojnicu medzi Malou Studenou dolinou a Zadnou Javorovou dolinou. Je obojsmerne priechodné, takže na túru sa môžeme vydať zo Starého Smokovca, alebo Tatranskej Javoriny. Výškovým profilom a potrebným časom sa táto túra zaraďuje medzi náročnejšie a preto si vyžaduje dobrú kondíciu a dobré počasie.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
leto – 16.07.2005
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Hrebienok, Zamkovského chata aTéryho chata
autobus do Starého Smokovca, autobus z Tatranskej Javoriny
Vysoké Tatry, 1:25000, VKU Harmanec

Sedielko je možné absolvovať v oboch smeroch. Ľahšie aj bezpečnejšie je začať túru v Starom Smokovci. Na Hrebienok môžeme ísť pozemnou lanovkou, čo ušetrí asi pol hodiny šliapania do kopca. Inak sa vydáme po zelenej značke.

Tú vystrieda na krátko červená až po rázcestník pri Zamkovského chate, kde sa môžeme občerstviť. Pokračujeme Malou studenou dolinou po zelenej značke, ktorá nás priviedie až k Téryho chate. Výstup Malou studenou dolinou považujú mnohí za jeden z najkrajších vo Vysokých Tatrách. Po prekonaní niekoľkých serpentín sa dostaneme k spomínanej Téryho chate, ktorá poskytuje aj núdzový úkryt v prípade nepriaznivého počasia.
Od Téryho chaty smeruje spoločné zelenožlté značenie úbočím Pfinnovej kopy. Práve v týchto miestach sa nachádzajú veľmi pekné výhľady. Spätné pohľady smerujú do Malej studenej doliny s Téryho chatou a Piatimi spišskými plesami, naľavo je zreteľne vidieť Baranie rohy, Baranie sedlo, Pyšné štíty a masív Lomnického štítu. Napravo zasa vyniká Prostredný hrot, Žltá veža a Široká veža.

Po nenáročnom traverze sa dostaneme k rázcestníku Pod Sedielkom, kde opúšťame žlté značenie a vydáme sa po zelenej. Kamenné schody nás privedú k najvyššie položenému plesu v Tatrách, k Modrému plesu. To býva zväčša aj v lete zamrznuté. Pohodlný chodník vystrieda nespevnená suť, a teda aj náročnejšie stúpanie. Počas výstupu nás nečaká žiaden technicky náročný, alebo exponovaný úsek, no práve stúpanie po suťovisku, na ktorom sa môžeme aj v letných mesiacoch stretnúť so snehovými poľami, je veľmi nebezpečné. Po náročnom výstupe do sedla nás však čaká odmena v podobe nádherného pohľadu do Malej studenej doliny a Zadnej javorovej doliny. Čaká nás zostup tromi skalnými prahmi. Po prekonaní prvého vidíme na ľavej strane Veľké žabie javorové pleso, a po ďalšom zostupe sa nám mierne otvorí aj Čierna javorová dolinka. Ďalej postupujeme zeleným značením kosodrevinou a pásmom lesa, ktoré nás privedie k rázcestníku pod horárňou Muráň. Odtiaľ vedie pohodlná štrková cesta až do Tatranskej Javoriny.

Práve kvôli zdĺhavému zostupu mnohí volia opačný smer túry. Ja som tiež absolvovala túto trasu len z Javoriny, ale ako som uviedla, najmä z dôvodu bezpečnosti by som odporúčala výstup Malou Studenou dolinou. Taktiež je vhodné si overiť priamo u chatára Terynky stav chodníka na Sedielko, keďže na stránke HZS sme nenašli informáciu o tom, že by bolo potrebné mať zimnú výstroj, mačky a pod. Ako však na fotkách vidieť, zostup nebol po snehovom poli, ale doslova po zjazdovke. Inak je táto túra skutočne nádherná a určite si ju čoskoro zopakujem.