Búda Zrub pod Kopanicami

Počas potuliek po Štiavnických vrchoch som v ich severovýchodnom cípe prechádzal popri zrube, ktorý, napriek svojmu neutešenému stavu, môže poskytnúť útočisko pred nepohodou alebo nocľah. Nachádza sa na okraji neveľkej lúky s križovatkou lesných ciest pod vrchom Kopanice.

Štiavnické vrchy: pod vrchom Kopanice pri obci Ostrá Lúka
425 m n. m.
4 - 6 osôb, spacák a karimatka sú nutné
celoročná

Momentálne bola lúka poznačená mechanizmami po ťažbe dreva. Od žlto značkovaného turistického chodníka je objekt cca 40 metrov, len ho postupne zakrýva rozrastajúca sa vegetácia. Zo smeru od Hronskej Breznice sa na uvedenú čistinu dostaneme asi po 15 minútach chôdze od rázcestia Červený prameň (tu by aj skutočne mal byť podľa mapy nejaký prameň, všetko je ale, zdá sa, zachytené vo vodárenskom objekte). Zrub budeme mať po pravej ruke. Pri pochode z opačného smeru, od Hronskej Dúbravy, zazrieme zrub po vyjdení z bukového lesa po ľavej strane.

- žltá z Hronskej Breznice, 1.30 h
- žltá z Dubového, 1.15 h
- neznačená cesta z Ostrej Lúky, 0.45 h

Zrub je pomerne veľký, ale "obývateľná" je menšia časť. Sedlová strecha je pokrytá škridľovou krytinou postupne zarastajúcou machom, štíty a steny sú zvonku obité doskami. Z juhu od lesnej cesty sa vchádza na verandu siahajúcu do polovice dĺžky stavby, z nej hneď do "obývačky". Priestor má asi 4 x 3 m, v jednej časti je zaprataný vrecami s plastovými chráničmi vrcholkov sadeníc, v druhej sa nachádza jednoduchý stôl, dve lavice a zrkadlo. Podlaha je betónová, steny čiastočne obité heraklitovými doskami, miestnosť má jedno okno. Komínové teleso tu je, ale piecka chýba. V zadnej miestnosti je ešte väčší neporiadok. Prístup na povalu som nenašiel.

Neďaleko v lese stojí latrína. Prameň som v bezprostrednom okolí neobjavil (ale ani som nejako intenzívne nehľadal).