Svet Vysoké Taury - Maltatal

Na východnom okraji Vysokých Tauier sa nachádza obec Malta a rovnomenná dolina. Z diaľnice A10, známej ako Tauernautobahn a preslávenej letnými dopravnými zápchami (Stau), treba zísť na výjazde do mestečka kultúry Gmünd. Smerové tabule vás spoľahlivo dovedú až do údolia, ktoré poskytuje niekoľko skvelých možností pre milovníkov prírody.

Vodná ríša

Propagačné produkty korutánskej časti Vysokých Tauier majú jednu sekciu nazvanú Vodná ríša (Wasserreich). Práve Maltatal je počtom vodopádov na dominantnom mieste. Vodopády, aké obdivujeme u nás, sú v tejto oblasti často bezmenné. Pomenované sú len najvýznamnejšie tiesňavy a najmohutnejšie vodopády. Na návštevu sa odporúčajú napr. vodopády Gössachfälle a mohutný Fallbachwasserfall v osade Koschach.

Malta Hochalmstrasse

Vysokohorská cesta vedie úzkym údolím až k jeho záveru. Ako sa na panoramatickú cestu patrí, je spoplatnená. Po zaplatení poplatku 16,- €, resp. po predložení NKC grátis (NKC = Nationalpark Kärnten Card, získava sa zdarma pri ubytovaní v partnerských hoteloch a penziónoch) – môžete vyraziť na kľukatú 14,4 km dlhú cestu a stúpať až do výšky 1933 m; prevýšenie od mýtnice dosahuje 1022 m. Okolo vás budú padať vodopády cez príkre zrázy, prejdete niekoľkými zalomenými tunelmi vrátane svetelne riadenej jednosmernej premávky a môžete sa zastaviť na početných parkoviskách. Buď si spravíte fotozastávku, vyrazíte na obchôdzku po vodopádoch Maltainer Wasserspiele, Blauen Tumpf alebo dokonca začnete vysokohorskú túru na Hochalmspitze (3 360 m) alebo Grosser Hafner (3 076 m) – najvýchodnejšie turisticky sprístupnené trojtisícovky Vysokých Tauier.

Kölnbreinsperre

Výraz Sperre v tomto zmysle znamená priehrada. A to nie hocijaká. Priehradný múr je dvojito zaklenutý a výška koruny hrádze nad údolím dosahuje 200 m, čo je rakúsky rekord. Celá oblasť východných Vysokých Tauier je prešpikovaná nádržami v úctyhodných nadmorských výškach, spravidla v dvojitých kaskádach. V múroch však väčšinou elektrárne nenájdete, široké potrubia alebo štôlne zvádzajú vodu až do údolí, kde vysoký spád roztáča turbíny v zastrčených elektrárňach. Údolie rieky Möll (Mölltal) križuje masívne vedenie vysokého napätia.

Turistické stredisko

Na konci vyasfaltovanej časti Malta Hochalmstrasse sa nachádza priestranné parkovisko a momentálne finišujú práce na horskom hoteli v tvare valca. Práce čiastočne blokujú premávku na parkovisku. Nablízku je prístup na hrádzu, kde si môžete vychutnať pohľad z poloblúkovej hrádze na obe strany údolia (na suchú aj zavodnenú). Od leta tohto roku je nad údolím v hrádzi vybudovaná vyhliadková plošina Skywalk – presklená je len malá časť od zábradlia, podlahu tvorí oceľový rošt. Napriek tomu sa niektorým návštevníkom chvejú pri prechádzke nohy. So sprievodcom a za poplatok 4,- € (deti za polovicu) možno vykonať hodinovú exkurziu po kontrolných chodbách múru vrátane výkladu.

Kam ďalej

Autom verejne prístupná spevnená cesta pokračuje ešte kúsok ďalej – k chate Kölnbreinstüberle (Kölnbreinská izbička). Tu je aj parkovisko, v nádhernom karovom závere širokej doliny, ktorá zostala uchovaná od zaplavenia. V tejto časti končí prevažná väčšina návštevníkov, ktorí tu piknikujú a kúpu sa v potoku. Pri našej návšteve totiž vládne tropické počasie.

Horská cesta (už neprístupná pre vozidlá) vedie ďalej po severnom okraji jazera, ktoré má dĺžku asi 4 km. Cesta traverzuje okolité vrchy vo výške cca 20 až 30 m nad hladinou vody, ktorá sa vypúšťaním v lete postupne znižuje. Z cesty sa potom odpájajú turistické trasy na hlavný hrebeň pohoria na sever, resp. do dvoch dolín smerom na západ.

Arlshöhe

Vzhľadom na obmedzený čas a výkonnosť syna sa vzdám možnosti spraviť odporúčaný okruh cez sedlo Zwischenelendscharte okolo skupiny vrcholov Schwarzhorn, ktorý stúpa až k úpätiu ľadovca Kleinelendkies na úpätí hory Ankogel (3 252 m). Okruh trvá okolo 7 hodín a pohľad na rozložitú Hochalmspitze od jazera Ober. Schwarzhornsee je častým motívom propagačných materiálov korutánskej časti Vysokých Tauier.

Nedá mi však vyškriabať sa aspoň na Arlshöhe, ktorá sa odporúča ako náhrada pre menej zdatných turistov. A tak sa pri jazere ešte občerstvíme v peknej krytej besiedke s vyhliadkovou terasou (zároveň je pietnym miestom na pamiatku baníkov, ktorí zahynuli pri budovaní priehrady) a na rázcestí Arlsboden (boden = dno) sa štveráme chodníkom do svahu. Ten je spevnený nielen kameňmi ale aj brvnami, lebo tu vedie odbočka k blízkej chate Jagasteighütte. Po odbočke sa však charakter mení, chodníček opustí náhornú plošinku a stúpa početnými serpentínami cez lúčny terén k rázcestiu na Weinschnabel. Treba odbočiť vľavo a strmo stúpať žľabom a neskôr morénami až do sedla Arlsscharte (2 252 m). V sedle prefukuje ostrý vetrík zo Salzburgska a sú tu roje bzučiacich múch (našťastie sa zdržiavajú tesne nad zemou). Smerovka vedie doľava 15 minút na plochý vrchol Arlshöhe (2 326 m). Na rozdiel od rovnomenného sedla a mnohých alpských vrchov nie je na ňom žiaden kríž ani iný vrcholový symbol.Zato je tu krásny kruhový výhľad na najvýchodnejšie položené tritisícovky pokryté ľadovcami a na o niečo nižšie príkrejšie vrchy. Keď sa podíde na južný okraj vrchu, je vidieť celé priehradné jazero v tvare neforemného rožka. Nad jeho stredom z južnej strany tróni kráľovná tejto časti Álp – Hochalmspitze. Z brehu jazera ju však nevidno, lebo ju zakrýva „len“ 2663 m vysoký Brunnkarspitzen.

Cestou späť

Cesta z Arlshöhe na parkovisko pokračuje v opačnom garde, takisto aj zjazd alpskou cestou. Namiesto dvojky zaradím trojku a pomaly meníme vegetačné stupne alpskej prírody. V Koschachu zastavujeme na parkovisku a vchádzame do Erlebnisspark Fallbachfall, čo je detské ihrisko s vodnými atrakciami technického, dobrodružného rázu a starým vodným mlynom neďaleko 200 m vysokého vodopádu. Vstupné je 3,5 € (držitelia NKC zadarmo). Zatiaľ, čo ihrisko zaujme syna, vydám sa pod vodopád. Jemná vodná hmla vytvára príjemnú chladivú mikroklímu. Je zaujímavé sledovať zrod vodných „jazykov“ na vysokom previse, až kým nedopadnú na dno a nezmiznú v perejách. Tesne pod vodopádom je trvalo viditeľná dúha. Napravo od vodopádu vedie zaistená cesta (klettersteig) stupňa obťažnosti E.

Odporúčané celodenné vysokohorské túry v oblasti Kölnbreinsperre

1. Sporthotel (priehradný múr) – severný breh jazera – Osnabrücker Hütte (chata) – sedlo Zwischenelendscharte (2 676 m) – Kleinelendtal – severný breh jazera – Sporthotel

2. Sporthotel – severný breh jazera po Arlsboden – Weinschnabel (2 754 m)

Pokiaľ sa nemusíte vracať do východiska (využili ste nie príliš frekventovanú verejnú dopravu alebo vás niekto zviezol):

3. Sporthotel (priehradný múr) – severný breh jazera – Osnabrücker Hütte (chata) – sedlo Grosselendscharte (2 674 m) – Hannoverhaus (chata, 2 719 m). Trasa vedie po Goslarer Weg a je súčasťou Tauern-Höhenweg – vysokohorskej trekovej trasy pozdĺž pohorím. Na chate je možnosť prespania alebo zviezť sa lanovkou Ankogelbahn do obce Mallnitz (IC žel. stanica). Výkonnejší jedinci môžu použiť severnejšie a podstatne vyššie položenú trasu cez ľadovec Kleinelendkees (potreba istenia) a cez vrchol Ankogel (vrcholový hrebeň dosahuje miestami II. stupeň obťažnosti UIAA).