Svet Vysoké Taury – oblasť Ankogel

Keď opustíte dolinu rieky Möll v mestečku Obervellach (690 m) smerom na sever, čaká na vás strmé stúpanie cca 5 km až do obce Mallnitz (1191 m). Cesta prvej triedy s diaľkovým návestím na Salzburg sa končí tesne pred obcou – na železničnej stanici. Ďalej už pokračuje len uzučká cesta, ktorá sa prepletá medzi mondénne hotely a penzióny.

Mallnitz

Už od dávnych čias sa využívali sedlá v okolí obce ako prechody obchodných ciest cez Vysoké Taury. Okolo roku 600 vyhnali Slovania z tejto oblasti Rimanov. Čo je kuriózne, názov obce pochádza práve z tohto obdobia – ponemčením slovanského názvu „Malinica“. Horské prechody do doliny Gasteinertal sa využívali až do roku 1909, keď kone a mulice s nákladom na chrbátoch vystriedala omnoho efektívnejšia železnica prechádzajúca cez Tauernský tunel v dĺžke 8 550 m. V súčasnosti je po rekonštrukcii tunel kratší a premáva v ňom aj kyvadlový autovlak Tauernschleuse. Za 17,- € prevezie osobné auto vrátane posádky (v osobnom vozni) za 10 minút z Korutánska do Salzburgska (alebo obrátene). Len na doplnenie – všetky prejazdy cez Vysoké Taury vrátane horských ciest aj tunelov diaľnice A10 sú spoplatnené.

Horolezecká obec

Mallnitz je zaradená do rakúskej siete Bergsteigerdorf (horolezecké obce). Nie je to náhodou, lebo práve výstup miestnych obyvateľov na Ankogel (3 250 m) z doliny Anlauftal už v roku 1762 sa považuje za prvé zdolanie alpskej tritisícky a za zrod alpinizmu. V roku 1859 bola zdolaná aj Hochalmspitze (3 360 m). V oblasti boli aktívni prevažne členovia severonemeckých sekcií Nemecko-rakúskeho alpského spolku, ktorí tu vybudovali niekoľko chát, útulní a chodníkov. To je aj odpoveď na otázku, prečo tunajšie chaty či chodníky nesú názvy nemeckých miest. Je pochopiteľné, že po dobudovaní železnice turistický význam strediska prudko rástol.

Ankogelbahn

Za obcou už pokračuje širšia cesta až na veľké parkovisko uprostred lúk a lesíkov. Nejdeme v stopách prvodobyvateľov štítov, ale na lanovú dráhu Ankogelbahn. Letná prevádzka v tomto roku trvá od 27. 6. do 12. 9. okrem pondelka a utorka. Dráha pozostáva z dvoch úsekov. Údolná stanica sa nachádza v nadmorskej výške 1 287 m. Stredná (prestupná stanica) v lokalite Hochalmblick sa nachádza vo výške 1 941 m. Vrcholná stanica v n. v. 2 637 m leží kúsok pod hlavným hrebeňom Tauier. Zaujímavosťou lanovej dráhy je konfigurácia vozňov. V dolnej sekcii jazdia dva páry dvoch spriahnutých kabíniek, každá s kapacitou 29 osôb a v hornej sekcii (pravdepodobne kvôli lyžiarom) dva páry troch spriahnutých kabíniek, každá s kapacitou 27 osôb. Vďaka hosťovskej karte Nationalpark Kärnten Card zaplatíme za cestovné polovičnú taxu 17,50 € a vydáme sa hore. Na takmer 1400 výškových metroch sa postupne menia všetky vegetačné stupne Álp a tiež sa rozširuje aj výhľad na vrcholy v objatí večného ľadu či snehu.

Hannoverhaus

Cesta väčšiny turistov vedie na chatu Hannoverhaus. Je vzdialená asi 20 minút pešo od hornej stanice lanovky na kóte Arnoldhöhe (2 719 m). Chata bola uvedená do užívania dňa 18. 8. 1911 po trojročnej výstavbe. Kóta je pomenovaná po predsedovi hannoverskej sekcie Nemecko-rakúskeho alpského spolku, J. K. M. Arnoldovi. Neďaleko chaty sa nachádza malé mauzóleum, kde je umiestnený jeho popol. Chata je v prevádzke len od začiatku júla do konca septembra. Ubytovacia kapacita je 35 lôžok a 35 miest v spoločnej nocľahárni (Matratzlager). V zime je k dispozícii 6 miest v núdzovej nocľahárni.
Na chate kúpim synovi občerstvenie a pohovorím trochu s chatárkou. Pred desiatou sme tu prví zákazníci! Pani dokonca vie, kde je Bratislava, bola tam s dcérou, ktorá od nás letela do Anglicka. Mesto sa jej veľmi páčilo, až na hlavnú železničnú stanicu. Tá sa však nepáči ani mne.

Grauleitenspitze

Dumám, čo ďalej. Od chaty je to „len“ 3 hodiny na Ankogel, jednu z najľahšie dostupných trojtisícok. Nakoniec mi padnú do očí dva hrby, z ktorých môže byť nerušený výhľad. Pani ma uistí, že to je len polhodinka a postráži mi zatiaľ syna. Tak sa vydám na hrebeňovú minitúru a zdolám Grauleitenspitze (2 891 m) po neznačenom, ale zreteľnom chodníku. Množstvo skalných mužíkov na vrchole svedčí o tom, že každý nejde na Ankogel. Z vrcholu je nádherný výhľad do vzdialenosti minimálne 60 km. Takú viditeľnosť v teplom lete som ešte nezažil. Na všetky strany sa rozprestierajú skalnaté hrebene hôr a aj ponad doliny sa črtajú vzdialenejšie alpské pohoria. Na západ cca 40 km sa nachádza centrálna časť Vysokých Tauier s dominantným Grossglocknerom, pokrytá masívnymi ľadovcami.
Keď spravím obligátny kruhový záber a niekoľko detailov, vydám sa na zostup mimo chodníčka, priamo po hrebeni. V sedielku medzi Grauleitenspitze a bezmenným hrbom narazím na kríž zberača minerálov, ktorý sa v týchto miestach zrútil zo skál. Na mape je toto miesto označené ako Steinerkreuz (Steinerov kríž).

Cesta späť

Po návrate si na chate doprajeme obed, kolu a čapované nealkoholické pivo. Z terasy obdivujeme záver doliny Seebachtal, uzavretý štítmi Ankogel a Hochalmspitze. Na terase začína byť plno a vďaka spomalenej obsluhe nestíhame lanovku pred jej obednou prestávkou. Pri stanici lanovky ešte absolvujeme malú guľovačku s mladým nemecky hovoriacim párom. Zatiaľ čo čakáme na odjazd lanovky, k stanici sa blížia ovce. Pod oceľovými nástupnými roštami si pochutnávajú na omietke budovy. Cestou nadol sa pohľadom lúčime s vysokohorským terénom a klesáme až na dno doliny.

Odporúčané celodenné vysokohorské túry z vrcholovej stanice lanovky

1. Hannoverhaus – Kleinankogel - Ankogel (3 250 m) a späť (vrcholový hrebeň dosahuje miestami II. stupeň horolezeckej obtiažnosti UIAA). Pri výstupe z tejto strany sa neprechádza ľadovcom (odpadá nutnosť istenia).
2. Hannoverhaus - sedlo Grosselendscharte (2 674 m) - Osnabrücker Hütte (chata)- severný breh jazera Kölnbreinspeicher - Sporthotel (priehradný múr). Trasa vedie po Goslarer Weg a je súčasťou Tauern-Höhenweg – vysokohorskej trekovej trasy pozdĺž pohoria. Návrat Wanderbusom, chodí však len vo vybrané dni.
3. Hannoverhaus – sedlo Hoher Tauern (2 459 m) – Anlauftal – stanica Böckstein (1 172 m). Možnosť návratu vlakom cez Tauerntunnel.