Nový prístrešok (9/2019), autor foto: Pavol Timko
Nový prístrešok (9/2019), autor foto: Pavol Timko Zatvoriť

Prístrešok Prístrešok na Amonovej lúke

O Malých Karpatoch som si donedávna myslel, že ich poznám dokonale. Veď sa už od detstva po nich túlam. A predsa ma ešte stále dokážu prekvapiť. Niekedy nemilo, ale zväčša milo a príjemne. Tak tomu bolo aj v jeden júnový víkend, keď som sa túlal v oblasti pod vrchom Klokoč. V tomto priestore sa mi spolu s kamarátom podarilo objaviť na Amonovej lúke búdu, o ktorej som doposiaľ nevedel. Jej strategické situovanie na Štefánikovej magistrále ju predurčuje ako dôležitý bod na tejto trase, kde sa dá prespať a načerpať voda.

Malé Karpaty: centrálna časť, pri rázcestí Amonova lúka
560 m n. m.
4 – 6 osôb
Celoročne, bez hospodára
Prameň „Nazdar“ necelých 70 metrov JV od objektu – významová odbočka červenej značky
Spojenie
Červená značka – Štefánikova magistrála, z rázc. Uhliská – 45 min., z rázc. Mon Repos – 30 min., modrá značka z Plaveckého Podhradia – 1.15 hod.
Dalšie info
Vrchy Klokoč, Vápená a Čierna skala z výhľadmi, Plavecký hrad, bývalý poľovnícky zámoček Mon Repos, bralá Báborskej a Kršlenice s výhľadmi

Aktualizácia september 2019
Na mieste starého prístrešku stojí úplne nový prístrešok, viď fotografie.

Prístrešok sa nachádza v centrálnej časti pohoria Malé Karpaty, severne pod masívom vrchu Klokoč (661 m n. m.), v južnom cípe lúky volanej Amon. Táto lúka dala aj pomenovanie turistickému rázcestiu na Štefánikovej magistrále – Amonova lúka. Objekt je prístupný po červenej značke – Štefánikovej magistrále, ktorá ako ako pokračovanie Cesty hrdinov SNP je súčasťou európskej diaľkovej trasy E8, spája Devín s Bradlom a po modrej značke vedúcej z obce Plavecké Podhradie (1.15 hod.). Na trase Štefánikovej magistrály sú najbližšie k búde rázcestia, na severe Mon Repos (30 min.) a na juhozápade rázcestie Uhliská (45 min.). Po príchode na rázcestie Amonova lúka sa treba vybrať po východnom okraji lúky k jej južnému cípu, kde na okraji lesa stojí opisovaná stavba. Menej orientačne zdatným turistom odporúčam prístup po významovej odbočke červenej značky k prameňu „Nazdar“. Odbočka značky prechádza lesom v tesnej blízkosti búdy.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt predstavuje drevenú zrubovú stavbu o rozmeroch približne 2 x 4 m, ktorá je zastrešená sedlovou strechou z dosiek a asfaltovej krytiny. Severnú a západnú stenu vytvárajú steny z dosiek, na východe je objekt otvorený do okolia (les). Vstup je situovaný na južnej strane. Z tejto strany existuje len polovičná stena z dosiek, ktorá siaha do výšky jedného metra. Na spanie slúži udupaná zem, takže použitie vlastného spacieho vaku a karimatky je viac než nutné. Kapacita stavby je štyri až šesť osôb. V interiéri sa nachádza stôl a po obvode stoja lavice, ktoré sa ale nedajú použiť na spanie ako prične. Pred búdou sa nachádza ohnisko, ďalší stôl a viacero lavíc. Hneď vedľa stojí ešte malý prístrešok (nevhodný na nocovanie) plniaci funkciu drevárne.

Voda a okolie

Vodný zdroj, prameň „Nazdar“, sa nachádza asi sedemdesiat metrov juhovýchodným smerom a vedie k nemu významová odbočka červenej značky, ktorá prechádza v tesnej blízkosti objektu. Z blízkeho okolia treba spomenúť monumentálne ruiny Plaveckého hradu, pozostatky pravekého hradiska na Pohanskej a bývalý pálfyovský poľovnícky zámoček Mon Repos. Ďalej vrchy Klokoč a Vápenná s výhľadmi, bralnatý masív Čiernej skaly so skalným oknom a výhľadové bralá Kršlenice a Báborskej.