Recenzia

Spacák Ferrino Lightec 900 Duvet WTS

20.08.10 Správna voľba spacieho vaku je rovnica o mnohých neznámych aj pre skúseného turistu. Do optimalizácie tohto rébusu vstupujú najmä hmotnosť, rozmery v zbalenom stave, teplotný rozsah, citlivosť náplne na vlhkosť, životnosť a výška investície. Testovaný zástupca značky Ferrino ide najmä po prvých dvoch parametroch pri zachovaní ako-tak trojsezónneho teplotného rozsahu pre našu klimatickú oblasť. Tento test hľadá odpoveď, či je možné spraviť takýto spacák o hmotnosti 900 gramov.

Rada Lightec

Hneď na úvod treba poznamenať, že z hľadiska označovania má Ferrino trochu chaos. Radu Lightec charakterizuje iba to, že ide o spacáky s nízkou hmotnosťou, okrem jedného modelu pod 1 kg. To je asi všetko, čo ich spája – sú tu spacáky múmiové aj dekové, páperové aj umelinové. Treba preto dávať pozor, o aký Lightec ide – páperové majú príponu Duvet a sú k dipozícii v štyroch variantoch: 600, 750, 900 a 950. Posledný menovaný nie je, ako by sa dalo čakať, najteplejší. Hmotnosť výplne je o 100 g nižšia ako v prípade testovanej 900-ky, no ide o dekový variant.

Materiály

Vonkajšia, ako aj vnútorná tkanina je zo 100 % polyesteru (40D 292 T) s hustým tkaním pre obmedzenie strát pierok. Na priamy kontakt s pokožkou nejde o najpríjemnejší materiál, polyester je však štandardom pri väčšine súčasných spacákov. Je totiž ľahký, pevný, nenasiakne vlhkosťou a taktiež obmedzuje vzduch pri prúdení, teda napomáha udržiavať loft, ktorý je dôležitý pre termoizoláciu.

Vnútornú výplň tvorí kačacie perie s pomerom páperia k pierkam 90 : 10. Výrobca udáva plnivosť na úrovni 600 cuin. Ide o zlepšenie oproti tomuto istému modelu spred niekoľkých rokov, kde sa používalo perie s plnivosťou 500 cuin. Celková hmotnosť výplne je 450 gramov. Deklarovaný tepelný komfort je +4, 0 °C (ženy, muži) – extrémnu teplotu neuvádzam, nepovažujem za vhodné ju vôbec brať do úvahy.

Ďalšie dve verzie múmiového Lightec Duvet 600 a 750 majú hmotnosť náplne 300, resp. 150 gramov. Polyesterový "obal" na náplň má vo všetkých troch prípadoch rovnakú hmotnosť – 450 gramov. S veľkou pravdepodobnosťou je teda zhodný pre všetky tri hmotnostné varianty, rozdiel je len v množstve náplne.

Dizajn a konštrukcia

Nápadné farebné prevedenie – kombinácia žiarivej oranžovej so šedou – možno nepoteší fanúšikov maskovania sa pri bivaku v horách, no oko bežného turistu určite poteší. Maskovanie bude musieť ostať v réžii bivakovacieho vreca alebo celty. Hneď pri zbežnom pohľade upúta, že spacák nemá zips až dolu k nohám, končí cca v tretine. Je to menej pohodlné, lebo si spacák treba doslova na seba obliecť, nie len ľahnúť a zazipsovať. Pri vyliezaní je zas treba použiť techniku vyliezajúcej húsenice. Na druhej strane to znížilo hmotnosť (zips, zatepľovacia léga) a zlepšilo izolačné schopnosti v tej časti, kde už zips nie je.

Novinkou v súčasnom modeli je okrem použitia lepšieho peria aj použitie techniky zvarovania namiesto šitia – marketingový názov je WTS (welded technical system). Za zmienku stojí, že zvarované sú len tie švy, ktoré držia konštrukciu komôr. Na dizajnových švoch (prechod z oranžovej do šedej farby) je použitá klasické technika. Podľa výrobcu má WTS prispieť k zníženiu teplotných strát a lepšej ochrane pred stratou pierok, ktoré sa s obľubou vytláčajú cez švy komôr. Z vnútornej strany je všade klasické šitie.

Do vnútra spacáku vidieť nie je a ani v materiáloch sa nespomína, aká konštrukcia komôr je použitá. Odhadom predpokladám, že ide o najjednoduchšiu a z hľadiska hmotnosti najvýhodnejšiu rovnú konštrukciu komôr, tiež nazývanú H komory. Viac k téme komôr a konštrukcie spacákov nájdete v článku na Svete Outdooru.

Vzhľadom na snahu minimalizovať hmotnosť spacáku chýbajú niektoré detaily. Napríklad sa treba zaobísť bez zatepľovacieho goliera. Ďalej, zips je podšitý len krycou légou z polyesterovej tkaniny, avšak bez izolácie perím. Taktiež chýba vnútorné vrecko napr. na doklady či iné cenné veci, ktoré chce mať nocľažník pri sebe.

Kompresné vrecko na spacák je dobre vyhotovené. V mieste, kde je zdrhovadlo, nájdeme čierny plastový krúžok, ktorý pri sťahovaní šnúry predchádza tlaku na šitie a preto pri drsnejšom zaobchádzaní znižuje pravdepodobnosť rozpárania. Pre kompresiu slúžia tri popruhy, pričom na jednom je aj plastová rozopínateľná spona. Výrazne uľahčuje manipuláciu. Výrobca uvádza, že komprimovaný spacák by mal mať rozmery 16 x 26 cm. Z mojej skúsenosti však vyplýva, že vo vertikálnom smere je to ešte menej (viď obrázok).

Skúsenosti z používania

Pred tým, ako sa dostane spacák z výroby konečnému zákazníkovi, je transportovaný v kompresnom obale. Môže to byť aj dlhší čas, ktorý periu dobre nerobí. Preto po vybalení trvalo pomerne dlho, kým získal svoj štandardný loft. Veľa ho bolo treba pretriasať a taktiež som ho nechal niekoľko dní voľne položený – nakoniec sa však podarilo. Prekvapený som bol tiež z toho, že súčasťou balenia nebol priestranný vak na skladovanie. Pre tento účel sa dá použiť napríklad staršia obliečka na väčší vankúš.

Spacák som používal každodenne počas mesačného cestovania po Aljaške – väčšinou sme nocovali v stane, ale aj na hosteloch, či v chatke. Pri nocovaní vnútri pri vyššej teplote ako 15 stupňov mi chýbala možnosť väčšieho rozopnutia a v spacáku mi bolo teplo. Vzhľadom na krátky zips sa nedal ani použiť ako prikrývka. Pokiaľ bolo chladnejšie, prestal kratší zips prekážať. Nočné teploty sa zvykli pohybovať od 0 do 10 stupňov, zriedkavo bolo teplejšie. V kombinácii so spaním v stane sa spacák osvedčil a zima mi v ňom nebola ani raz. Keď bolo chladnejšie, obliekol som si CG-čky (pre neznalcov, CG = ceple gace = termospodky) a opäť bezproblémový spánok. Vzhľadom na sparťanské riešenie v hornej časti som často používal šatku z mikrovlákna, čo zlepšovalo tepelný komfort. Spal som na nafukovacej karimatke s hrúbkou cca 2,5 - 3 cm, čo tiež pomohlo. Pri bivaku som ho skúšal iba raz na Slovensku a vzhľadom na extra teplé leto mi zima v ňom rozhodne nebola. Na bivakovanie pri teplote blížiacej sa nule by asi úplne vhodný nebol.

Záver

Ferrino Lightec 900 Duvet WTS je príjemným cestovateľským páperovým spacákom. Pre menej zimomrivých poslúži v našich podmienkach ako trojsezónny. Vo vyšších horách, chladnejších pásmach, či pre ľudí s horším znášaním chladu bude zas vhodný ako teplejší letný. Okrem nízkej hmotnosti vyniká aj veľmi dobrou zbaliteľnosťou a dobre spracovaným kompresným vreckom. Treba však rátať s absenciou niektorých detailov, ako napr. zatepľovací golier, či vnútorné vrecko a nerátať so skladovacím vrecom. Celkovo som s týmto spacákom spokojný a odporúčam ho nevynechať zo zoznamu kandidátov pred kúpou ľahkého páperového spacáka.

Spací vak pre účely redakčnej recenzie zapožičal e-shop TriHory.sk.

Zdieľaj:  
Reakcie
Spacák Ferrino Lightec 900 Duvet WTS 25/08/10 06:15 9 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Ferrata Ferrata Kyseľ v Slovenskom raji (+ mapa a video) Po štyridsiatich rokoch od ničivého požiaru, po ktorom bola tiesňava Kyseľ pre turistickú verejnosť uzavretá, ju 18. 8. 2016 správa NP Slovenský raj sprístupnila ako náučný chodník. Náročnejšie pasáže sú zabezpečené formou zaistenej cesty, tzv. via ferraty. Po Ferrate HZS v Malej Fatre ide o ďalšiu lastovičku v sprístupňovaní zaujímavých miest touto, v zahraničí bežnou formou. Trasu bude možné využívať iba v období od 15. júna do 31. októbra, zvyšok roka bude pre verejnosť uzavretá. 18/08/16 Ľubomír Mäkký Slovenský raj
Cyklotúra Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť Tranzitným dopravným ťahom cestou č. I/59 z Banskej Bystrice cez Donovaly do Ružomberka pravidelne cestujem na hory. Dávnejšie som si všimol, že popri ceste je torzo telesa úzkokoľajnej železnice, ktorá v rokoch 1908 až 1974 spájala Korytnicu s Ružomberkom. Idúc na "autopilota" som často rozmýšľal, že by sa tu hodila cyklotrasa, veď teleso bývalej železnice sa na to priam pýta. V júni tohto roku sa to podarilo a keďže masové "otváračky" príliš neobľubujem, idem trasu preskúmať asi o mesiac neskôr, pekne v pokoji cez pracovný týždeň. 11/08/16 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry, Veľká Fatra a Choč
Predstavenie Approach polovičky La Sportiva TX4 Túto letnú sezónu naraz testujem dva páry polovičiek, ktoré sú svojím konceptom od seba dosť vzdialené – Hanwag Lime Rock GTX a La Sportiva TX4. Prvé sú tuhé a majú GoreTex membránu, druhé sú mäkké a hoci sú celokožené, membránu nemajú. Teraz si poviete, že fajn, veď každé sú určené do iného prostredia. Omyl, oboje sú to approach polovičky, teda najmä do skalnatého terénu. V tomto článku vám predstavím druhé menované, talianske La Sportiva TX4. 10/08/16 Ľubomír Mäkký Obutie
Najnovšie články na titulke
 
Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! dnes Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. včera Michal Bukvai Pohronský Inovec
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. 26/08/16 Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Spacák Ferrino Lightec 900 Duvet WTS 25/08/10 06:15 9 príspevkov
Fakty
  • Výrobca
    • Ferrino
  • Model
    • Lightec 900 Duvet WTS
  • Typ
    • ľahší trojsezónny páperový spací vak
  • Materiály
    • náplň: kačacie perie 90/10 600 cuin 450 g, tkanina: polyester 40D 292 T
  • Hmotnosť
    • 900 g
  • Farebné kombinácie
    • oranžovo-šedá
  • Páči sa mi
    • hmotnosť, zbaliteľnosť, teplotný komfort pri danej hmotnosti, kompresné vrecko
  • Nepáči sa mi
    • ako nový bol úplne zbalený a trvalo pomerne dlho, kým získal svoj loft, krátky zips, absencia zatepľovacieho goliera
  • Ostatné info
    • teplotné určenie: +4, 0 °C (ženy, muži)
  • Infocena
    • 160,- €
  • Hodnotenie
    • - cena: 7 z 10
    • - hmotnosť: 10 z 10
    • - dizajn: 9 z 10
    • - manipulácia: 8 z 10
    • - rozmery: 10 z 10
    • - materiály: 7 z 10
    • - údržba: 7 z 10
    • - cena/výkon: 7 z 10
    • - detaily: 7 z 10
    • - multifunkčnosť: 9 z 10
    • Celkové hodnotenie (súčet bodov): 81 bodov
      » vysvetlenie hodnotenia
  • Obchody
  • Obchody v HIKING adresári
    • HUDY sport - Banská Bystrica » viac
      Outdoor Šport Manín - Považská Bystrica » viac
      Trekland - Žilina » viac
      Adam Sport - Ružomberok » viac
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 1663 ľudí
0.51 (0.15)