Správa Podpis dohody medzi KST a SCK

V piatok 27. augusta, v predvečer 32. Slovenského zrazu cykloturistov KST, bola v Primaciálnom paláci v Bratislave slávnostne podpísaná dohoda o spoluprácu Klubu Slovenských Turistov (KST) a Slovenského cykloklubu (SCK). Dohodu za obe organizácie podpísali ich predsedovia Peter Perhala (KST) a Juraj Hlatký (SCK).

Predmetom dohody je tvorba a udržiavanie turistického značenia, najmä údržba a správa siete peších, cykloturistických, lyžiarskych, jazdeckých turistických trás a trás pre turistiku zdravotne postihnutých na území Slovenska. V dohode si oba subjekty rozdelili pôsobnosť a kompetencie pri tvorbe a udržiavaní jednotlivých typov značenia. Správu a údržbu cyklotrás bude riešiť výlučne SCK, ostatné druhy značenia KST.

Predseda KST Peter Perhala ocenil, že prišlo k podpisu zmluvy, na ktorú obe organizácie dlhé roky čakali. "Je tu určité vákuum v oblasti rozvoja cestovného ruchu, ktoré by mali vypĺňať práve tieto dva kluby, získavaním finančných prostriedkov a garantovaním turistického a cykloturistického značenia. Mrzí ma, že bývalé vedenie KST si nenašlo cestu k úspešnému zavŕšeniu ratifikácie tejto dohody. Verím, že táto dohoda sa stane základom spolupráce dvoch rovnocenných partnerov, ktorí uznávajú svoje právne postavenie v Slovenskej republike a že to bude nielen na prospech týchto dvoch klubov, ale celého cestovného ruchu na Slovensku. "

Predseda SCK Juraj Hlatký označil značené trasy za najsilnejší produkt cestovného ruchu, ktorý využíva obrovské množstvo ľudí. "Dohoda by mala vytvoriť základ jednania na vyšších úrovniach inštitúcií pri spolupráci na podporu tohto produktu. Pre mňa osobne je to radosť a zadosťučinenie, že po tých šestnástich rokoch konečne podpíšeme legálnu dohodu o spolupráci. Návrh bol pripravený asi dva roky, s bývalým vedením KST sa to trošku naťahovalo, s výmenou predsedu sa ten proces urýchlil, dospeli sme pomerne rýchlo v základných otázkach v zhode."

Na podpise zmluvy sa zúčastnil aj Ivo Nesrovnal, podpredseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Podľa neho BSK víta túto aktivitu, keďže rozvoj cestovného ruchu a voľnočasových aktivít je jedna z jeho priorít. "Veľmi aktívne sa snažíme vybudovať cyklomost medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Schlosshofom, dokončiť moravskú cyklotrasu, spraviť východojužný obchvat z Bratislavy do Svätého Jura. Môj osobný sen je spraviť cyklotrasu cez malokarpatské vinohrady, aby sa tisícky Bratislavčanov nemuseli cez víkend chodiť bicyklovať medzi vinohradmi do Burgenlandu. Je to aj zmena koncepcie myslenia. Pre mňa je bicykel nielen šport, ale aj spôsob života. Bohužiaľ, tento koncept si nenašiel odozvu u niektorých činovníkov na tomto území, a veríme, že sa to zmení a Bratislava sa pripojí k mestám, kde je cyklistika uznaná ako spôsob života a rovnocenná so všetkým ostatným."

KST má v súčasnosti sieť peších turistických trás v dĺžke cca 13 800 km, cyklotrás má cca 380 km. Podľa dohody tieto cyklotrasy prejdú pod správu SCK, ktoré v súčasnosti spravuje cca 10 000 km cyklotrás. V priebehu dvoch rokov sa tieto trasy preznačia podľa normy, ktorú používa SCK a ten im pridelí aj evidenčné číslo. Cykloturistické značenie by tak malo byť jednotné na celom územi Slovenska. Obidve strany sa dohodli, že ak je to výhodné, využijú po vzájomnej minimálne ústnej dohode existujúce smerovníky na spoločné umiestňovanie prvkov orientácie pešieho, cykloturistického, lyžiarskeho, jazdeckého značenia a zančenia pre telesne postihnutých turistov.

Titulná foto: zľava: Dušan Valúch, generálny sekretár KST, Juraj Hlatký, predseda SCK, Peter Perhala, predseda KST, Ivo Nesrovnal, podpredseda BSK