Test Stan Husky Extreme Felen

Vhodný stan je základom pre turistiku alebo cestovanie, ak sa ráta s dlhším časom bez klasickej strechy nad hlavou. Pri našej letnej cestovateľskej výprave na Aljaške sme luxus strechy nad hlavou mali zriedka a tak bol dobrý a priestranný stan, najmä z dôvodu neistého počasia, pre nás prioritou. Okrem priestrannosti sme potrebovali dostatočne veľkú predsieň, v ktorej by sme v daždi mohli variť a v noci uskladniť batohy. Ďalej bola podstatná stabilita vo vetre a dobrá vodeodolnosť. Tieto požiadavky spĺňal model Felen od českej značky Husky.

Výrobca
Husky
Model
Felen
Typ
dvojplášťový samonosný stan s vonkajšou konštrukciou
Materiály
polyester s PU záterom, duralové tyčky
Vodný stĺpec
tropiko: 6000 mm, podlaha 10000 mm
Hmotnosť
5600 g
Farebné kombinácie
červená, zelená
Páči sa mi
stabilita, ľahká stavba, možnosť postaviť bez vnútorného stanu, priestranná predsieň
Nepáči sa mi
Obchody
huskysk.sk$ret

Materiály

Tropiko stanu je vyrobené z polyesteru (210T) s polyuretánovým záterom a podlepenými švami. Výsledná nepremokavosť je na úrovni 6000 mm vodného stĺpca. Podlaha má tiež polyuretánový záter a podlepené švy, no jej vodeodolnosť je zvýšená na 10000 mm. Zvyšok vnútorného stanu je kobináciou moskytiéry zo sieťoviny a ľahkej nylonovej tkaniny.

Prúty, ktoré držia celkovú samonosnú konštrukciu stanu z vonkajšej strany, sú vyhotovené z duralu. Prúty sú štyri, pričom dva sú hrúbky 8,5 mm a dva sú tenšie, cca 6,5 mm. Kolíky sú taktiež z duralu, sú pomerne tenké a ľahko sa ohýbajú, čo je neduhom väčšiny stanov, s ktorými som sa doteraz stretol. Do budúcna treba rátať s dokúpením, resp. výmenou za odolnejšie.

Rozmery, konštrukcia a dizajn

Rozmerovo ide o veľmi priestranný stan – pôdorys je 355 x 200 cm. Z celkovej dĺžky zaberá predsieň 135 cm, takže vnútorný priestor pre spánok má rozmer 220 x 200 cm. Výška v najvyššom bode je 135 cm, no pokiaľ chceme využívať poličku zo sieťoviny, stratíme cca 20 cm. Výrobca mohol obetovať ešte viac priestoru pre poličku na úkor celkovej využiteľnej "svetlej" výšky, do tejto sa totiž zmestí pomerne málo vecí. Stan v plnej pohode pri použití na dlhšej akcii poslúži trom dospelým priemerne stavaným osobám. Taktiež dve dospelé osoby s dvoma deťmi, alebo dva prítulné páriky by tiež nemali žiaden problém.

Konštrukcia stanu je samonosná – t. j. po postavení nie je nutné ho kotviť, aby držal vzpriamený, kotvíme ho len z dôvodu stability vo vetre. Nosnú časť tvorí tropiko napínané prútmi a vnútorný stan sa podvesuje pomocou oliviek. Ide o odlišný prístup, ako je tomu pri klasickom igloo stane, kde je nosný vnútorný stan. Výhodou je, že pri stavbe v daždi vnútorný stan nezmokne a pokiaľ nie je oddelený, stavba trvá veľmi krátky čas (viď nasledujúca kapitola). Navyše je tu ešte možnosť použitia bez vnútorného stanu.

Hmotnosť stanu je na prvý pohľad pomerne vysoká – kompletne vrátane kompresného vrecka a setu na drobné opravy je to 5,6 kilogramu. Pri rozdelení medzi tri osoby je priemer 1,9 kg / osoba, čo je stále dosť. Treba však prihliadnuť na priestrannosť a viacprútovú konštrukciu. Z môjho pohľadu mohol výrobca dosiahnuť šetrenie hmotnosti ľahším materiálom tropika, inak pri zachovaní rozmerov a stability toho už veľa urobiť nešlo.

Vďaka žiarivej červenej farbe je stan v teréne veľmi dobre rozpoznateľný. Pokiaľ však chce byť majiteľ menej videný, Husky ponúka aj zelený variant. Vzhľadom na rozmery stanu bude aj tak pomerne zložité ho prehliadnuť – iba ak v lese krytý húštinou. Dominantným prvkom v dizajne je rozmerné logo značky, ako aj vonkajšia konštrukcia duralových prútov. Doplnkové detaily (lemy, striešky vetrania, tunely pre prúty,...) sú čiernej farby a vhodne dopĺňajú celkový príjemný vzhľad stanu.

Stavba

Felen sa stavia pomerne jednoducho, pokiaľ nie je nutné deliť vnútorný stan a tropiko, napr. z dôvodu rozloženia hmotnosti v skupine. Ideálne však je, aby stan stavali dve osoby, jednotlivec sa trochu natrápi. Po vložení dlhších hrubších prútov do sieťovaných tunelov treba totiž po ich zaistení na jednej strane vtlačiť oba prúty naraz a tak napnúť tropiko. Pokiaľ ostal vnútorný stan vopnutý bez oddeľovania, stačí už len priečne napínacie tenšie duralové prúty prestrčiť cez pripravené diery, zaistiť pri zemi a následne nacvakať plastové úchyty a základná stavba stanu je hotová. Ak sme delili, treba vnútorný stan podvesiť pomocou oliviek, čo niekoľko minút trvá a treba začať z vhodnej strany a na žiadnu nezabudnúť.

Skúsenosti z používania

Počas mesačnej cesty po Aljaške bol tento stan našou strechou nad hlavou po väčšinu času. Ako už bolo spomenuté vyššie, vo dvojici sa stan staval ľahko a rýchlo – najmä keď sme vnútorný stan takmer vôbec neoddeľovali od tropika. V daždi sme ocenili, že pri stavbe nám nenavlhlo vnútro, jediným nemilým efektom bola mokrá zem v predsienke – tu by sme ocenili tenkú odopínaciu podlahu.

Keďže väčšinu času sme sa ku kempovaciemu miestu doviezli autom, nebol problém ani s vyššou hmotnosťou. Pri pešom treku v Denali parku sme si stan rozdelili na tri časti – tropiko, vnútorný stan a prúty s kolíkmi. Kompresné vrecko spolu so setom pre rýchle opravy ostali v zaparkovanom aute mimo parku. Váha batohov nebola neznesiteľná a keďže šlo skôr o putovanie údoliami ako o výkony do vrchu, nerobilo nám nosenie stanu problém.

Počas túry sme ocenili veľkú predsieň, v ktorej sa pohodlne poukladali tri veľké batohy a stále bolo miesto pre vchádzanie a vychádzanie zo stanu. Myslím, že do predsiene by sa zmestili aj dva bicykle, pri dômyselnejšom poukladaní vari aj tri. Pri ďalšom cestovaní sme zas v predsienke varili počas dažďa. Keď nelialo príliš intenzívne, odzipsovali sme nepremokavé krytie sieťovaného okienka – výpary z varenia šli tak pekne von zo stanu, čo bolo príjemné. Taktiež príjemným detailom bolo, že hlavný vetrací otvor v hornej časti sa dá bezproblémovo otvárať aj zvnútra stanu – na sieťke vnútorného stanu je pre tento účel totiž zips.

Konštrukcia, ktorej stabilitu zabezpečujú štyri duralové prúty s krížením v siedmich miestach, má slušnú stabilitu napriek svojej vysokej svetlej výške. Navyše, ak je stan dobre ukotvený všetkými slučkami aj šnúrami k zemi, stabilita na akékoľvek nezimné počasie je viac ako postačujúca. Tento stan kvôli absencii snežných golierov na zimné použitie vhodný nie je. V prípade, ak by výrobca pridal aj zimnú verziu tohto stanu, okrem snežných golierov by stálo za úvahu, aby všetky prúty mali priemer 8,5 mm a ich kríženia boli niečím pevne fixované (napríklad krátkou "gurtňou" (hrubou sťahovacou gumou) s očkom na jednom a olivkou na druhom konci).

Stan Husky Extrem Felen môžem na základe doterajších skúseností odporúčať. Je dostatočne priestranný pre 3 - 4 osoby, stabilný a pohodlne sa stavia. Je vhodný aj na dlhšie cestovateľské výpravy, najmä do krajín, kde je horšie počasie a silný vietor pravidelnou súčasťou. Priam ideálny je na roadtripy do Škandinávie alebo do iných subarktických regiónov, keď tam nie sú zimné podmienky, keďže nemá snežné goliere. Kto je citlivý na každý gram a veľkorysé rozmery predsiene alebo svetlej výšky nevyužije, mal by siahnuť po inom stane – napríklad model Fighter (3 - 4 osoby) je o 1,6 kg ľahší a svojou konštrukciou je podobný, navyše aj so snežnými goliermi.