Prístrešok Prístrešky v doline Strážovského potoka

Strážovské vrchy sú svojou rozlohou a členitosťou vďačným pohorím na viacdenné túlačky prírodou. Ktorákoľvek časť je pomerne ľahko dostupná, predovšetkým z dopravných tepien Považia. Hustú spleť značených i neznačených chodníkov možno nakombinovať do palety zaujímavých trás podľa síl a nálady. Rovnomerné vidiecke osídlenie poskytuje pohodlné možnosti na doplnenie zásob. Týmto článkom by som rád doplnil do mapy pár tipov na nocľah, či núdzové útočisko. Dúfam, že poslúžia.

Strážovské vrch: dolina Strážovského potoka pri obci Pružina
440 m n. m.
2 osoby s vlastným spacákom a podložkou
v letnom období
Priedhorie, rázcestie - výdatný upravený prameň
Spojenie
Považská Bystrica (vlak, bus) - Pružina (bus)

Táborisko nad Priedhorím

Počas cyklotúry v lete 2010 som zdokumentoval niekoľko prístreškov v doline Strážovského potoka. Na prenocovanie možno nie sú práve najvhodnejšie, ale spoľahlivo poskytnú úkryt pred nepriazňou počasia, priestor na oddych, či prípravu obeda. Najzaujímavejšie je nedávno vybudované táborisko na rázcestí turistických chodníkov za obcou Priedhorie (mapa). Nachádza sa tu otvorený drevený prístrešok na konzolách o výmere 5 x 3 metre s dlhým stolom a lavicami. Vedľa sú hojdačky a veľké ohnisko obkolesené lavicami. Pri potoku je zachytený výdatný pitný prameň do PVC rúrky. Za letnej, bezveternej noci tu teda môže pohodlne prespať dvojica turistov, či už na stole, alebo vedľa na zemi.

Zo strediskovej obce Pružina sem prídete po žltej turistickej značke cez Priedhorie za 35 minút. Od Podskalského Roháča sa sem dá dostať po zelenej značke cez Tŕstie a Riedku za 2 hodiny. Ak zostupujete dolinou zo Strážova, alebo od obce Zliechov, tiež treba rátať približne s 2 hodinami chôdze.

Ďalšie možnosti

Vyššie v doline smerom na rázcestie pod Hrádkom stojí pri ceste druhý jednoduchý prístrešok (foto č. 8). O niečo vyššie nájdete Červíkovu chatu na rovnomennom rázcestí – tá je, žiaľ, pre turistov uzavretá. Obstojný prístrešok je akurát v sedle Samostrel, kam sa z doliny dostanete po žltej značke od rázcestia pod Hrádkom.

Nižšie, v smere toku Strážovského potoka možno nájsť prechodný úkryt na terase rekreačného zariadenia nad rázcestím Riedka (foto č. 9). Podobný typ prístrešia je tiež o kilometer ďalej po modrej značke proti prúdu Mojtínskeho potoka na terase poľovníckej chaty (foto č. 11 – 14).

Popri známejších turistických cieľoch ako sú Strážov, Ostrá Malenica, či Podskalský Roháč, je táto oblasť vďačná na cyklovýlety. Možno ich spestriť lezením v jednej zo stien Podkova, Bronzová a Zlatá blízko rázcestia pod Hrádkom, alebo návštevou niektorej z jaskýň Mojtínskeho krasu, alebo Pružinskej Dúpnej jaskyne, sprístupnenej spravidla dvakrát do roka Jaskyniarskym klubom Strážovské vrchy.