Príbeh Priateľstvo koní

Sedíme na Salaši Zbojská, bachory napchaté haluškami a či sa nám to páči, alebo nie, prísne sa snažíme dodržať pitný režim. Nuž a to sa nám naozaj darí. V podstate nám to vôbec nerobí problém. Prekrásny výhľad pôsobí na nás ako „ortoliečenie“ a my, kochajúc sa krajinou, si po komplikovanej, dvojdennej túre len tak leňošíme. Lúky a lesy okolo nás, ovečky na paši, zvonenie zvoncov, a dvaja beťári-čuvači, ktorí sa tu len tak pomaličky motajú. To je tá pohoda, ktorá nás takmer uspáva.

Dole pod salašom sa v ohrade pasie niekoľko zvierat. Sú tam vari dve či tri kravičky, somárica, malý poník, fľakatý kôň vo farbe, ktorej hovorím Apač, a pár huculov. No a medzi nimi je aj mulica, čo je vlastne kríženec koňa a oslice. V ohrade vládne pohoda. Kravy sa pohybujú lenivo a samostatne, oslica sa schováva zväčša v tieni, ale koníky a mulica sa držia spolu. Sedíme a popíjame pivko a úplne voľne si to všímame a pokojne sa o tom rozprávame. Viem, že kone sa nie príliš radi spojujú do skupín s inými zvieratami, ak majú dostatok spoločníkov zo svojho rodu. Ale viem aj to, že kôň, ak je sám v stajni, tak potrebuje niekoho, „s kým by si pokecal“ a na to je veľmi dobrá aj napr. koza. No a zaujímavým prvkom je mulica, ktorá sa takmer vždy stáva (napriek svojmu malému vzrastu a namiešanému rodokmeňu) vodcom stáda a svojím cítením tiahne ku koňom.

V ohrade je stále pokoj. A vtom vidíme, že z protiľahlého svahu sa po lúke spúšťa nejaký kovboj na huculovi a veruže ho nijako zvlášť nešetrí. A koník pletie svojimi malými kopýtkami a upaľuje dolu svahom, na priechode cez hlavnú cestu len trošku spomalí a už aj si to ženie novou silou hore svahom k salašu. Trvá to len pár minút a mladý chlapec už aj vyskakuje zo sedla a len stredne „vyhriaty“ koník sa točí okolo uzdy a žiada si odsedlanie. Obdivujeme húževnatosť koníka, jeho svaly a tiež aj jeho temperament.

Ale to už mladý jazdec odsedláva koníka, odvádza ho dolu do ohrady pod salaš, a capnutím cez riť ho vypúšťa do veľkej ohrady s dobytkom. Dolu, v poslednom a najvzdialenejšom cípe ohrady, zatiaľ panuje vzrušenie, ktoré sa zmocnilo stáda, keď mladý hucul cválal okolo nich. A potom koník dostáva voľnosť. Zaerdží svoje „ihihihí“ a vyhadzujúc zadkom letí dolu svahom šikmo ku svojim „kamarátom“. Reakcia je neuveriteľná. Všetky kone, vrátane mulice mu vybiehajú v ústrety, erdžia, nadhadzujú zadkami a rútia sa mu oproti. Koník spod sedla si to naozaj užíva. Bez prestania erdží, vysoko zdvíha hlavu, metie nadvihnutým chvostom. Skrátka, je hlavným hrdinom a teší sa ako malé decko.

No a potom sa stádo a koník spod sedla stretnú a dolu sa dejú veci. Sedlový hucul má hlavu hore, točí sa dookola, vyhadzuje zadkom, potom sa stavia na zadné a ostatné kone ho hryzkajú do šije a ramien, zatiaľ čo on metie hlavou vpravo i vľavo. A všetky kone v maličkom stáde sa točia okolo neho, trú sa s ním, hádžu hrivami, erdžia, nadhadzujú zadkami od vzrušenia a je vidno, že si ho naozaj považujú a tešia sa z toho, že sa k nim vrátil. Natáčajú sa po lúke, vodia ho hore-dole a zasa navrch.

Pripadá mi to, že tie koníky sa naozaj ľúbia. Skrátka, ako keby hovorili: „Kamarát, sme radi, že už si zasa medzi nami. Si v poriadku a kde si bol?“ Trošku som zmätený od takého očividného prívalu lásky. „Vidíš to“, hovorím kamarátovi, „Tie kone sa idú zblázniť“.
„No a čo?“, odpovedá kamarát.
"Aspoň vieš, prečo sa v Trnave hovorí: lúbim ta ako kona".

Scéna sa pomaly upokojuje. Vzrušenie v ohrade upadá. A hovorím si, že je to fajn, ak priateľstvo existuje aj medzi zvieratami a nielen medzi ľuďmi.

Autor titulnej fotografie: Honza Nezkusil

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …