Útulňa v Ruskom sedle

30.11.05 Malá turistická útulňa priamo na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov v Národnom parku Poloniny. Ruské sedlo, poľsky Przelecz nad Roztokami Górnymi, je oficiálne vyhlásenou lokalitou na táborenie. Útulňa stojí na strategickom mieste počas prechodu hlavného hrebeňa pohoria.

Turistická útulňa postavená pri dôležitom komunikačnom priesmyku v minulosti i dnes. Kedysi prechádzala Ruským sedlom obchodná cesta spájajúca údolie Cirochy (bývalá obec Ruské) a poľské údolie Solinky s obcou Cisna. Od 16. storočia tu fungoval na historickej komunikácii Porta Rusica hraničný priechod medzi Malopoľskom a Uhorskom. Dnes je sedlo významnou križovatkou turistických značiek. Pocestným slúži turistický hraničný prechod – v období od 1. apríla do 30. septembra sa tadiaľto môže prechádzať hranica v čase od 9. do 18. hodiny. Upravená cesta na oboch stranách štátov (v Poľsku asfaltová) umožňuje prechod nielen peším, ale aj cykloturistom.

Novšia stavba drevenej zrubovej konštrukcie s podlahou z udupanej hliny je skromnejších rozmerov. Objekt chatky trojuholníkového priečelia bez dverí prichýli najviac 8 turistov s vlastným spacím vakom a karimatkou. V ústrednej časti útulne stojí drevený stôl. Okolo neho sú popri stenách napojené tri lavice na spanie pre 5 ľudí. Drevený rebrík vedie do štítu doskovej strechy s jednou pričňou pre maximálne 3 ľudí. V prípade núdze sa dá na spanie využiť stôl pre nocľažníka nižšieho vzrastu.

Turistická chatka je postavená s strmom lesnatom svahu hraničného hrebeňa na lesnej čistine. Vedľa útulne je zachytený (nie v skruži, ale až ďalej za ňou) a skalami upravený prameň Cirochy s nižšou výdatnosťou. Na prístupovom chodníku je ohnisko s posedením. Celá lokalita je vyhlásená Správou Národného parku Poloniny za oficiálne táborisko podľa Návštevného poriadku NPP. Napriek tejto skutočnosti je postavenie stanu na rovnej ploche dosť problematické. Vhodná je len plošina pre dva stany pod ohniskom. Pri väčšom počte stanov je lepšie založiť tábor na rozsiahlej plošine priamo v Ruskom sedle.

Problémom je vykonanie biologických potrieb. Chýba latrína. Tí čo radi využívajú pohodlie turistických chát, môžu zájsť do poľskej turistickej chaty Tichá dolina (Schoronisko Cicha dolina) zostupom za 20 minút od poľskej pohraničnej búdky v sedle. Pozor – konzumovať v chate je možné len za poľské valuty! Okrem stanovišťa poľských pohraničiarov sa v sedle nachádza turistický rázcestník s poľskými i slovenskými smerovkami, rampa, tabuľa s podmienkami prechodu štátnej hranice a pútač Národného parku Poloniny, na ktorom nájdete mapu a množstvo praktických informácií.

Prístup k útulni

- od rázcestníka Ruské sedlo po modrej značke smerom Ruské podľa tabuľky „táborisko“ za 3 minúty
- z bývalej osady Ruské cez „Pamätník osloboditeľom“ po modrej značke za 1.40 h
- z obce Runina (bus) po modrej značke cez sedlo Zálomy, Ruské a pamätník za 3.45 h
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky na poloninu Ďurkovec za 1.50 h a ďalej po hrebeňovej červenejznačke za ďalších 3.50 h
- z Balnice (stanica úzkokoľajky) po červenej hrebeňovej značke za 3.45 h
- z obce Osadné (bus) po žltej značke na Balnicu za 1.30 h a ďalej po hlavnom hrebeni
- z poľskej chatovej osady Roztoki Górne (tur. chata Cicha dolina) po žltej značke za 0.30 h

Zdieľaj:
Reakcie
Útulňa v Ruskom sedle 07/07/16 19:38 18 príspevkov

Recenzia Daniel Orgoník: Nejvyšší vrcholy evropských zemí Najvyššie body odjakživa lákali, lákajú a budú lákať výstupovchtivých ľudí na vrcholky hôr. Cestovatelia si volia rôzne ciele. Či je to dosiahnutie Koruny sveta (Seven Summits), najvyšších vrcholov pohorí, najvyšších bodov krajín apod. Jedným z podobných "projektov" je dosiahnutie najvyšších bodov európskych krajín. Ako inšpiráciu na letnú dovolenku môžete siahnuť po čerstvo vydanom českom titule "Nejvyšší vrcholy evropských zemí" z pera mladého autora Daniela Orgoníka. 13/07/16 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Správa Na Kráľovej studni odhalili Lavicu troch kráľov Veľkofatranskú Kráľovu studňu pozná väčšina turistov, ale tiež v menej navštevovanej Ľubovnianskej vrchovine nájdete rovnomenný vrch. Leží priamo na poľsko-slovenskej hranici a na jej vrchole sa vypína jediná tzv. výhľadňa na Slovensku. Okrem drevenej veže a útulne od júna 2016 pribudla nad prameňom Kráľovej studne tiež lavica troch kráľov, podľa ktorých je lokalita pomenovaná. 05/07/16 Tomáš Trstenský Správy
Prístrešok Bocianske sedlo Na území Národného parku Nízke Tatry sú vyhradené miesta na stanovanie a bivakovanie. Bocianske sedlo k oficiálnym táboriskám nepatrí. Ani nie je dôvod, lebo sa nachádza medzi sedlom Čertovica a Chatou gen. M. R. Štefánika pod Ďumbierom (1,5 hodiny chôdze na chatu). Prístrešok popisujeme ako dobré miesto úkrytu v daždi alebo v búrke, lebo sa nachádza v tesnej blízkosti frekventovanej hrebeňovky. 21/05/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry

Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. dnes Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Príbeh Pri ohni V lete roku 1965 sme vyrazili s kamarátom Bujzom na veľký vander. Rovnako ako pred rokom, zamierili sme do vtedajšej Mekky všetkých trampov, romantikov a drsných traperov, či už českých alebo slovenských, do Slovenského raja. Zásluhou letnej brigády v nejakej stavebnej firme sme boli finančne zabezpečení takmer 200,- korunami, a tak sme boli „majstri sveta“. Samozrejme, že sme išli autostopom. Netrvalo to ani tri dni a už sme vystupovali z nejakého nákladiaku v Stratenej, odkiaľ sme to už „dobre“ poznali, pretože sme tu boli aj pred rokom. Zvyšok našej trampskej osady mal prísť v sobotu popoludní rýchlikom Horehronec, ktorý bol v tom čase najlepším trampským a turistickým vlakom. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Svätojurský náučný chodník s deťmi Na jar oslávil Maťko rôčik a tak som sa rozhodla, že je čas vybrať ho z kočíka a ukázať mu, že turistikovať sa dá aj z vyššej polohy. Maťko sa síce nosiť v šatkách a podobných vymoženostiach doteraz nechcel, ale hádam sa mu to bude páčiť. Pre istotu vyberám niečo kratšie. Voľba padá na Svätojurský náučný chodník. Zostavu dopĺňa ešte moja sestra Danka s takmer 8-mesačnou Laurinkou. Laura sa naopak od malička nosí a aj túto túru absolvuje v tzv. kibičku. 21/07/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Útulňa v Ruskom sedle 07/07/16 19:38 18 príspevkov
    • Bukovské vrchy: pod Ruským sedlom na hlavnom hrebeni, 3 minúty chôdze po modrej značke na slovenskej strene hrebeňa a doľava na prvej ostrej pravotočivej zákrute lesnej cesty
    • maximálne 8 turistov, spací vak a karimatka sú nutné
    • celoročná bez vykurovacieho telesa
    • skalami upravený prameň Cirochy s dreveným žľabom (nižšia výdatnosť), na východ od útulne po označenom chodníčku (až za bezodtokovým prameňom v skruži) do 100 m
    • najbližšia zastávka autobusu je v obci Runina (3.30 h)