Útulňa pod Čierťažou

16.12.05
Novšia turistická útulňa stojaca v Národnom parku Poloniny na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov. Malá chatka stojí na okraji horskej poľany – poloniny Čierťaž v sedle pod Čierťažou. Správa NP vyhradila priestor sedla na legálne táborenie. Útulňa má výhodnú polohu počas hrebeňovky horstva.

Turistická útulňa v sedle pod Čierťažou je našou najvýchodnejšou útulňou. A jej umiestnenie má ešte jednu zaujímavosť. Stojí na hranici úmorí Čierneho a Baltského mora. Leží len niekoľko metrov od štátnej hranice pri hraničnom kameni (pätníku) č. 9. Priestor poloniny Čierťaž otvára pohľad na Západné Beskydy v Poľsku s masívom Puszcza Bukowa. Pred útulňou je veľké ohnisko s drevenými lavicami a stolmi vhodné na občerstvenie počas túry či posedenie pri večernom ohníku. V bukovej hore cca 100 m za útulňou je podľa významovej značky „prameň“ v svahu masívne skalami upravený výdatný prameň.

- od vrcholu Čierťaž (rázcestník) zostupom po červenej hrebeňovej značke smer Rabia skala za 0.20 h,
- od vyhliadky Rabia skala (rázcestník) po červenej hrebeňovej značke za 1.20 h smer Čierťaž,
- z obce Nová Sedlica (bus) po zelenej značke cez rázcestie Pod Príkrym a sedlo pod Príkrym na Čierťaž za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po žltej značke cez rázc. Pod Príkrym a lúku Medovej baby (rybník, vodopád, socha a dobový včelín) na Riabu skalu za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po červenej značke cez Kýčeru, Stužicu a Kremenec na Čierťaž za 5.00 h,
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky, poloninu Ďurkovec na Rabiu skalu za 3.00 h.

Popis objektu

Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým priečelím. Podlahu tvorí udupaná hlina. Vstup do chatky je bez uzatváracích dverí. Interiér je jednoducho a účelne riešený. Na nízkych obvodových stenách sú pripevnené dve drevené postranné široké lavice na sedenie a na spanie pre 4 ľudí, nad ktorými sú dlhé úzke poličky. V strede je veľký drevený stôl. Ďalší 3 turisti sa zložia na prični v štítovej časti doskovej strechy, kde je malé okno. Celková kapacita útulne je 7 nocľažníkov s vlastným spacákom a karimatkou. V prípade núdze sa dá využiť stôl pre jedného turistu nižšieho vzrastu. Lúčny priestor okolo útulne je v Návštevnom poriadku Národné parku Poloniny vyčlenený pre stanovanie a zakladanie ohňa.

Obratní hospodári

Špecifickými hospodármi útulne sú obratné a zvedavé plchy. Je potrebné si pred nimi starostlivo odložiť na noc všetky veci a hlavne potraviny do batohu a ten poriadne uzatvoriť. Batohy odporúčam zavesiť na trám nad vstup, ktorý je dostatočne nedostupný pre plchy. Určite zažijete mnoho veselých a nezabudnuteľných zážitkov s „malými obyvateľmi“, tak ako ja. Príjemnú zábavu.

Autori fotografií: Tomáš Trstenský a Mária Majdová

Útulňa pod Čierťažou 07/11/16 21:27 17 príspevkov

Pozvánka Ján Peťo o lavínach 10. 1. v Banskej Bystrici V rámci pravidelných cestovateľských utorkov v Stredoslovenskom múzeu v Banskej Bystrici otvorí rok 2017 lavínový špecialita - Ján Peťo. Jeho prezentácia odznie 10. januára a bude jej predchádzať prezentácia činnosti Horskej záchrannej služby Slovensko. Budú to ukážky práce s lavínovými psami od 15.00 do 16.00 hodiny. 08/01/17 Tomáš Trstenský Správy
Správa Kremnické vrchy – novinky pre rok 2017 V raji bežeckého lyžovania na Slovensku, v Kremnických vrchoch, neostávajú miestni spať na vavrínoch a stále zlepšujú služby pre bežkárov. V zimnej sezóne 2015/2016 pribudla nová bežecká trať, Kordíky - sedlo Tunel (panelová cesta), a novinky pribudli aj v tohtoročnej sezóne. Malachovská zvážnica sa po zosuve dočkala opravy, spriechodnený kremnický tunel sa tkvie novotou a z banskobystrickej strany sa zlepšilo autobusové spojenie z/do obce Králiky. 04/01/17 Tomáš Trstenský Správy
Prístrešok Sedlo Besník pod Kozovcom Sedlo Besník tvorí dôležité pomedzie medzi stredným a východným Slovenskom, medzi Banskobystrickým a Košickým krajom, medzi regiónmi Spiša a Gemera (Horehronie), medzi pohoriami Nízke Tatry, Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj) a Stolickými vrchmi, medzi povodiami Hrona a Hnilca (Hornád), medzi katastrami (chotármi) Telgártu a Dobšinej a medzi národným parkami Slovenský raj, Muránska planina a Nízke Tatry. 16/12/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry, Slovenský raj, +

Túra Pezinská Baba – Skalnatá – Veľká homoľa – Modra Dnešný výlet nás zavedie do známych aj menej známych končín Malých Karpát. Jedným z cieľov bude prieskum pezinsko-modranských banských lokalít. Neplánovane sa objaví inverzia. Jemne zasnežený les nebude prekážkou, naopak, vytvorí pravú zimnú atmosféru. dnes Vladimír Lukačovič Malé Karpaty
Cyklotúra Podhorie Slanských vrchov 16 Po mesačnej odmlke sa opäť ozývam priateľovi, že som konečné voľný pre ďalšie pokračovanie podhoria. Musím sa priznať, že mi to už chýbalo. Tento rok sme to riadne rozbehli a dnes by to mala byť posledná časť, ak sa niečo nepredvídané neudeje. Som trocha smutný, že to bude končiť. Prvých päť časti som neabsolvoval, a tak by možno nebolo od veci pokračovať a prejsť si podhorie od Sečoviec až do Deľne, ktoré mi chýbajú. Uvidíme, čas ukáže, ako moje uvažovanie dopadne... včera Marián Jaššo Slanské vrchy, Zemplín
Prístrešok Krivoštianka (Krivošťanka) Turista, putujúci po hrebeni Vihorlatských vrchov, môže počas atraktívnej hrebeňovej túry využiť na prenocovanie viacero objektov. Jedným z nich je jednoduchý prístrešok, stojaci v tesnej blízkosti vrchu Krivoštianka (Krivošťanka). Aj keď nie je určený k prenocovaniu, pod jeho strechou sa celkom pohodlne vyspí menšia skupina turistov. A to je dôvod, prečo si stavba zaslúži opísanie. 21/01/17 Anton Zahradník Vihorlatské vrchy

Útulňa pod Čierťažou 07/11/16 21:27 17 príspevkov
    • Bukovské vrchy: sedlo pod Čierťažou na hlavnom hrebeni na poľane (polonine) cca 20 m od rázcestníka na slovenskej strane hrebeňa, útulňa je viditeľná priamo z červenej hrebeňovej značky
    • Kapacita útulne je 7 ľudí. Na prízemní pre 4 ľudí na laviciach pri stene okolo stola a na poschodí resp. prični pre 3 ľudí. Spací vak a karimatka sú nutné.
    • celoročná bez hospodára (bez vykurovacieho telesa)
    • skalami upravený výdatný prameň pod útulňou po významovej turistickej značke „prameň“ cca 100 m od útulne v lese (smer juh)
    • najbližšia autobusová zastávka v Novej Sedlici
    • veľké ohnisko pred útulňou s lavicami a stolmi, dostatok miesta pre stany, bez latríny