Útulňa pod Čierťažou

16.12.05
Novšia turistická útulňa stojaca v Národnom parku Poloniny na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov. Malá chatka stojí na okraji horskej poľany – poloniny Čierťaž v sedle pod Čierťažou. Správa NP vyhradila priestor sedla na legálne táborenie. Útulňa má výhodnú polohu počas hrebeňovky horstva.

Turistická útulňa v sedle pod Čierťažou je našou najvýchodnejšou útulňou. A jej umiestnenie má ešte jednu zaujímavosť. Stojí na hranici úmorí Čierneho a Baltského mora. Leží len niekoľko metrov od štátnej hranice pri hraničnom kameni (pätníku) č. 9. Priestor poloniny Čierťaž otvára pohľad na Západné Beskydy v Poľsku s masívom Puszcza Bukowa. Pred útulňou je veľké ohnisko s drevenými lavicami a stolmi vhodné na občerstvenie počas túry či posedenie pri večernom ohníku. V bukovej hore cca 100 m za útulňou je podľa významovej značky „prameň“ v svahu masívne skalami upravený výdatný prameň.

- od vrcholu Čierťaž (rázcestník) zostupom po červenej hrebeňovej značke smer Rabia skala za 0.20 h,
- od vyhliadky Rabia skala (rázcestník) po červenej hrebeňovej značke za 1.20 h smer Čierťaž,
- z obce Nová Sedlica (bus) po zelenej značke cez rázcestie Pod Príkrym a sedlo pod Príkrym na Čierťaž za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po žltej značke cez rázc. Pod Príkrym a lúku Medovej baby (rybník, vodopád, socha a dobový včelín) na Riabu skalu za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po červenej značke cez Kýčeru, Stužicu a Kremenec na Čierťaž za 5.00 h,
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky, poloninu Ďurkovec na Rabiu skalu za 3.00 h.

Popis objektu

Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým priečelím. Podlahu tvorí udupaná hlina. Vstup do chatky je bez uzatváracích dverí. Interiér je jednoducho a účelne riešený. Na nízkych obvodových stenách sú pripevnené dve drevené postranné široké lavice na sedenie a na spanie pre 4 ľudí, nad ktorými sú dlhé úzke poličky. V strede je veľký drevený stôl. Ďalší 3 turisti sa zložia na prični v štítovej časti doskovej strechy, kde je malé okno. Celková kapacita útulne je 7 nocľažníkov s vlastným spacákom a karimatkou. V prípade núdze sa dá využiť stôl pre jedného turistu nižšieho vzrastu. Lúčny priestor okolo útulne je v Návštevnom poriadku Národné parku Poloniny vyčlenený pre stanovanie a zakladanie ohňa.

Obratní hospodári

Špecifickými hospodármi útulne sú obratné a zvedavé plchy. Je potrebné si pred nimi starostlivo odložiť na noc všetky veci a hlavne potraviny do batohu a ten poriadne uzatvoriť. Batohy odporúčam zavesiť na trám nad vstup, ktorý je dostatočne nedostupný pre plchy. Určite zažijete mnoho veselých a nezabudnuteľných zážitkov s „malými obyvateľmi“, tak ako ja. Príjemnú zábavu.

Autori fotografií: Tomáš Trstenský a Mária Majdová

Útulňa pod Čierťažou 07/11/16 21:27 17 príspevkov

Chata Dedečkova chata Do rodiny horských chát Nízkych Tatier sa pred časom vrátila menej známa Dedečkova chata ukrytá na krásnom mieste v kopcoch medzi Breznom a Bystrou. Leží v blízkosti prímestskej rekreačnej zóny metropoly Horehronia na bočnom výhľadovom hrebeni medzi priesmykom Vagnár, Mýtom pod Ďumbierom a Valaskou, kde sú pekné vychádzkové trasy. 03/12/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Správa Sezónna uzávera je v teréne vyznačená tabuľou V diskusnom fóre na Hikingu sa pred časom rozprúdila debata o tatranských chodníkoch, na ktoré sa "zabudlo" v návštevnom poriadku TANAP-u pri sezónnych uzáverách TZT. Po výmene názorov diskutujúcich sme sa s problémom obrátili na kompetentných zo Štátnych lesov Tatranského národného parku. Tatranskí lesníci majú na starosti označenie uzávery daných chodníkov v teréne. 19/11/16 Tomáš Trstenský Správy
Bivak Táborisko Jalovské lazy Nachádzajú sa na hlavnom chrbáte malého pohoria Žiar, vedie tadiaľ európska diaľková trasa E-8 i naša najvýznamnejšia turistická magistrála Cesta hrdinov SNP, no na mapách ich nenájdete. Ide o chatovú osadu Jalovské lazy v katastrálnom území hornonitrianskej obce Jalovec. 12/11/16 Tomáš Trstenský Žiar

Túra Chorvátsko – horné kaskády Plitvických jazier V minulom článku ste si mohli prečítať o tom, ako sme si prešli severnú časť Plitvických jazier aj s ich najväčším vodopádom. Dnes sa zameriame na juhozápadnú časť jazier, kde je veľa kaskád a príroda viac zodpovedá tomu, čo si väčšina ľudí pod Plitvicami predstavuje. Čaká nás neopakovateľná krása a doprajeme si celý deň pod modrým nebom vrcholnej jesene. dnes Pavol Timko Svet
Príbeh Pokladní z Kauflandu Obstarožná Karosa s noblesou a hrdosťou bojuje s kilometrami na nočnej diaľnici niekde v maďarských pampách. Mieri na juhovýchod. Transylvánsky expres plný dobrodružných klientov dobrodružnej cestovky. Štyridsať ľudí natiahnutých vo funkčných bielizniach podriemkava v rozpálenej plechovej krabici. S nimi štyria sprievodcovia, som jedným z nich. Noc je dusná a horúca. Ráno, na konci mučivej jazdy, vystúpime v doline riečky Riu Mare na mieste zvanom Gura Zlata. Po dvaja sprievodcovia si vezmeme po dvadsiatke klientov a vydáme sa na púť rumunskými pohoriami Retezat a Vilcan. Odkázaní len na seba, bez kontaktu s civilizáciou, len s tým, čo máme v batohoch. 09/12/16 Michal Diviak Príbehy
PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. 08/12/16 sponzorovaný článok Obutie

Útulňa pod Čierťažou 07/11/16 21:27 17 príspevkov
    • Bukovské vrchy: sedlo pod Čierťažou na hlavnom hrebeni na poľane (polonine) cca 20 m od rázcestníka na slovenskej strane hrebeňa, útulňa je viditeľná priamo z červenej hrebeňovej značky
    • Kapacita útulne je 7 ľudí. Na prízemní pre 4 ľudí na laviciach pri stene okolo stola a na poschodí resp. prični pre 3 ľudí. Spací vak a karimatka sú nutné.
    • celoročná bez hospodára (bez vykurovacieho telesa)
    • skalami upravený výdatný prameň pod útulňou po významovej turistickej značke „prameň“ cca 100 m od útulne v lese (smer juh)
    • najbližšia autobusová zastávka v Novej Sedlici
    • veľké ohnisko pred útulňou s lavicami a stolmi, dostatok miesta pre stany, bez latríny