Útulňa pod Čierťažou

16.12.05 Novšia turistická útulňa stojaca v Národnom parku Poloniny na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov. Malá chatka stojí na okraji horskej poľany – poloniny Čierťaž v sedle pod Čierťažou. Správa NP vyhradila priestor sedla na legálne táborenie. Útulňa má výhodnú polohu počas hrebeňovky horstva.

Turistická útulňa v sedle pod Čierťažou je našou najvýchodnejšou útulňou. A jej umiestnenie má ešte jednu zaujímavosť. Stojí na hranici úmorí Čierneho a Baltského mora. Leží len niekoľko metrov od štátnej hranice pri hraničnom kameni (pätníku) č. 9. Priestor poloniny Čierťaž otvára pohľad na Západné Beskydy v Poľsku s masívom Puszcza Bukowa. Pred útulňou je veľké ohnisko s drevenými lavicami a stolmi vhodné na občerstvenie počas túry či posedenie pri večernom ohníku. V bukovej hore cca 100 m za útulňou je podľa významovej značky „prameň“ v svahu masívne skalami upravený výdatný prameň.

- od vrcholu Čierťaž (rázcestník) zostupom po červenej hrebeňovej značke smer Rabia skala za 0.20 h,
- od vyhliadky Rabia skala (rázcestník) po červenej hrebeňovej značke za 1.20 h smer Čierťaž,
- z obce Nová Sedlica (bus) po zelenej značke cez rázcestie Pod Príkrym a sedlo pod Príkrym na Čierťaž za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po žltej značke cez rázc. Pod Príkrym a lúku Medovej baby (rybník, vodopád, socha a dobový včelín) na Riabu skalu za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po červenej značke cez Kýčeru, Stužicu a Kremenec na Čierťaž za 5.00 h,
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky, poloninu Ďurkovec na Rabiu skalu za 3.00 h.

Popis objektu

Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým priečelím. Podlahu tvorí udupaná hlina. Vstup do chatky je bez uzatváracích dverí. Interiér je jednoducho a účelne riešený. Na nízkych obvodových stenách sú pripevnené dve drevené postranné široké lavice na sedenie a na spanie pre 4 ľudí, nad ktorými sú dlhé úzke poličky. V strede je veľký drevený stôl. Ďalší 3 turisti sa zložia na prični v štítovej časti doskovej strechy, kde je malé okno. Celková kapacita útulne je 7 nocľažníkov s vlastným spacákom a karimatkou. V prípade núdze sa dá využiť stôl pre jedného turistu nižšieho vzrastu. Lúčny priestor okolo útulne je v Návštevnom poriadku Národné parku Poloniny vyčlenený pre stanovanie a zakladanie ohňa.

Obratní hospodári

Špecifickými hospodármi útulne sú obratné a zvedavé plchy. Je potrebné si pred nimi starostlivo odložiť na noc všetky veci a hlavne potraviny do batohu a ten poriadne uzatvoriť. Batohy odporúčam zavesiť na trám nad vstup, ktorý je dostatočne nedostupný pre plchy. Určite zažijete mnoho veselých a nezabudnuteľných zážitkov s „malými obyvateľmi“, tak ako ja. Príjemnú zábavu.

Autori fotografií: Tomáš Trstenský a Mária Majdová

Zdieľaj:
Reakcie
Útulňa pod Čierťažou 13/07/16 13:09 15 príspevkov

Rada Turistické mapy európskych krajín Hľadáte pri plánovaní pohybu v zahraničných horách "miestny Hiking", Hikeplanner alebo elektronickú turistickú mapu? Nie v každej krajine sú takéto služby pre návštevníkov hôr samozrejmosťou. Dopátrať sa ešte pred cestou k serióznej mape je niekedy nadľudský výkon. Aby sme vám hľadanie uľahčili, nájdite si v zozname európskych krajín svoju destináciu. 17/08/16 Tomáš Trstenský Navigácia
Recenzia Daniel Orgoník: Nejvyšší vrcholy evropských zemí Najvyššie body odjakživa lákali, lákajú a budú lákať výstupovchtivých ľudí na vrcholky hôr. Cestovatelia si volia rôzne ciele. Či je to dosiahnutie Koruny sveta (Seven Summits), najvyšších vrcholov pohorí, najvyšších bodov krajín apod. Jedným z podobných "projektov" je dosiahnutie najvyšších bodov európskych krajín. Ako inšpiráciu na letnú dovolenku môžete siahnuť po čerstvo vydanom českom titule "Nejvyšší vrcholy evropských zemí" z pera mladého autora Daniela Orgoníka. 13/07/16 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Správa Na Kráľovej studni odhalili Lavicu troch kráľov Veľkofatranskú Kráľovu studňu pozná väčšina turistov, ale tiež v menej navštevovanej Ľubovnianskej vrchovine nájdete rovnomenný vrch. Leží priamo na poľsko-slovenskej hranici a na jej vrchole sa vypína jediná tzv. výhľadňa na Slovensku. Okrem drevenej veže a útulne od júna 2016 pribudla nad prameňom Kráľovej studne tiež lavica troch kráľov, podľa ktorých je lokalita pomenovaná. 05/07/16 Tomáš Trstenský Správy

Túra Z Hrabova do Vlkolínca Vlkolínec, mestská časť Ružomberka, je malá podhorská osada na južnom svahu jedného z výbežkov liptovskej časti hlavného hrebeňa Veľkej Fatry v nadmorskej výške 718 metrov. Tunajšia pamiatková rezervácia ľudovej architektúry je od roku 1993 zapísaná aj v Zozname Svetového dedičstva UNESCO. Tabuľku s jej názvom míňame často cestou medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Veľakrát som mala chuť odbočiť, ale Majster čas... veď to poznáte. Teraz mám povinnosti v Ružomberku, ale až poobede. A tak mám trochu času. Vymyslím si prechádku z mesta do Vlkolínca, späť kôli poobedným povinnostiam pôjdem už lanovkou. dnes Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Recenzia Topánky Hanwag Bergler – po prvých kilometroch Patrím ku generácii, ktorá do lesa chodila v klasických plátenných teniskách, botaskách, pionierkach a celokožených vibramkách za cca 350 Kčs. Tie posledné som vlastnil a nosil možno aj dvadsať rokov. Natieral som ich rybím tukom, doneseným z dvojročnej základnej prezenčnej vojenskej služby, aby boli do istého stavu mokroty nepremokavé a nepopraskali. Mal som ich vychodené ako papučky. Niekedy po roku 1996 sa im rozpadlo vnútro a na rozdiel od výmeny podrážky, toto už obuvník nevedel dať do používateľného stavu. Preto som sa potešil, keď mi redakcia ponúkla možnosť vyskúšať celokožené vibramky Hanwag Bergler, tak veľmi podobné tým mojim z mladosti. včera Miroslav Svítek Obutie
Túra Piliš – rozhľadňa a roklina Vasas szakadék Z túr v Piliši, resp. Vyšehradských vrchoch som zopár článkov napísal, ale ešte chýba niečo z túry na samotný vrch Piliš (Pilis tetö). Zaujímavosťou vrchu je bývalá raketová základňa (podobne ako na Devínskej Kobyle), skalné okná Vaskapu (v preklade Kamenná brána) a nová rozhľadňa. Ďalej by som chcel priblížiť jednu menej známu zaujímavosť v okolí – Vasas szakadék. 30/08/16 Vladimír Prutkay Maďarsko

Útulňa pod Čierťažou 13/07/16 13:09 15 príspevkov
    • Bukovské vrchy: sedlo pod Čierťažou na hlavnom hrebeni na poľane (polonine) cca 20 m od rázcestníka na slovenskej strane hrebeňa, útulňa je viditeľná priamo z červenej hrebeňovej značky
    • Kapacita útulne je 7 ľudí. Na prízemní pre 4 ľudí na laviciach pri stene okolo stola a na poschodí resp. prični pre 3 ľudí. Spací vak a karimatka sú nutné.
    • celoročná bez hospodára (bez vykurovacieho telesa)
    • skalami upravený výdatný prameň pod útulňou po významovej turistickej značke „prameň“ cca 100 m od útulne v lese (smer juh)
    • najbližšia autobusová zastávka v Novej Sedlici
    • veľké ohnisko pred útulňou s lavicami a stolmi, dostatok miesta pre stany, bez latríny