Útulňa pod Čierťažou

16.12.05 Novšia turistická útulňa stojaca v Národnom parku Poloniny na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov. Malá chatka stojí na okraji horskej poľany – poloniny Čierťaž v sedle pod Čierťažou. Správa NP vyhradila priestor sedla na legálne táborenie. Útulňa má výhodnú polohu počas hrebeňovky horstva.

Turistická útulňa v sedle pod Čierťažou je našou najvýchodnejšou útulňou. A jej umiestnenie má ešte jednu zaujímavosť. Stojí na hranici úmorí Čierneho a Baltského mora. Leží len niekoľko metrov od štátnej hranice pri hraničnom kameni (pätníku) č. 9. Priestor poloniny Čierťaž otvára pohľad na Západné Beskydy v Poľsku s masívom Puszcza Bukowa. Pred útulňou je veľké ohnisko s drevenými lavicami a stolmi vhodné na občerstvenie počas túry či posedenie pri večernom ohníku. V bukovej hore cca 100 m za útulňou je podľa významovej značky „prameň“ v svahu masívne skalami upravený výdatný prameň.

- od vrcholu Čierťaž (rázcestník) zostupom po červenej hrebeňovej značke smer Rabia skala za 0.20 h,
- od vyhliadky Rabia skala (rázcestník) po červenej hrebeňovej značke za 1.20 h smer Čierťaž,
- z obce Nová Sedlica (bus) po zelenej značke cez rázcestie Pod Príkrym a sedlo pod Príkrym na Čierťaž za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po žltej značke cez rázc. Pod Príkrym a lúku Medovej baby (rybník, vodopád, socha a dobový včelín) na Riabu skalu za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po červenej značke cez Kýčeru, Stužicu a Kremenec na Čierťaž za 5.00 h,
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky, poloninu Ďurkovec na Rabiu skalu za 3.00 h.

Popis objektu

Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým priečelím. Podlahu tvorí udupaná hlina. Vstup do chatky je bez uzatváracích dverí. Interiér je jednoducho a účelne riešený. Na nízkych obvodových stenách sú pripevnené dve drevené postranné široké lavice na sedenie a na spanie pre 4 ľudí, nad ktorými sú dlhé úzke poličky. V strede je veľký drevený stôl. Ďalší 3 turisti sa zložia na prični v štítovej časti doskovej strechy, kde je malé okno. Celková kapacita útulne je 7 nocľažníkov s vlastným spacákom a karimatkou. V prípade núdze sa dá využiť stôl pre jedného turistu nižšieho vzrastu. Lúčny priestor okolo útulne je v Návštevnom poriadku Národné parku Poloniny vyčlenený pre stanovanie a zakladanie ohňa.

Obratní hospodári

Špecifickými hospodármi útulne sú obratné a zvedavé plchy. Je potrebné si pred nimi starostlivo odložiť na noc všetky veci a hlavne potraviny do batohu a ten poriadne uzatvoriť. Batohy odporúčam zavesiť na trám nad vstup, ktorý je dostatočne nedostupný pre plchy. Určite zažijete mnoho veselých a nezabudnuteľných zážitkov s „malými obyvateľmi“, tak ako ja. Príjemnú zábavu.

Zdieľaj:
Reakcie
Útulňa pod Čierťažou 04/05/15 20:21 12 príspevkov

Prístrešok Bocianske sedlo Na území Národného parku Nízke Tatry sú vyhradené miesta na stanovanie a bivakovanie. Bocianske sedlo k oficiálnym táboriskám nepatrí. Ani nie je dôvod, lebo sa nachádza medzi sedlom Čertovica a Chatou gen. M. R. Štefánika pod Ďumbierom (1,5 hodiny chôdze na chatu). Prístrešok popisujeme ako dobré miesto úkrytu v daždi alebo v búrke, lebo sa nachádza v tesnej blízkosti frekventovanej hrebeňovky. 21/05/16 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Prístrešok Jasenina Slovenské rudohorie je eldorádom tulákov a vandrákov. Rozsiahle horské chrbty umožňujú slobodné putovanie krajinou, kde sa možno zložiť "pod širákom" na noc takmer všade. Ak vás túlavé topánky zavedú do juhozápadného cípu pomedzia Veporských a Stolických vrchov, môžete na nocľah využiť prístrešok na kopci Jasenina. 16/04/16 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy
Búda Zrub v sedle Javorinka Muránska planina, ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR, oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť, možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Vhodným objektom je koliba v sedle Javorinka. 02/04/16 Tomáš Trstenský Muránska planina, Stolické vrchy

Recenzia Riad GSI Outdoors Pinnacle Camper Varenie v outdoore má mnoho podôb – od ultraľahkých ohrievačov vody s výmenníkom, cez bežnejšie ešusy až po gurmánske sady, pri ktorých si je ťažké predstaviť, že ich niekto (v slovenských podmienkach) bude so sebou vláčiť v batohu, pokiaľ varenie a papanie nie je hlavným motívom výletu do prírody. Takáto je aj sada Pinnacle Camper, ktorej názov prezrádza, že jej ideálny prostredím je kemp, kam ju pohodlne doveziete autom. dnes Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Ferrata Karnské Alpy - cez Rauden Spitze a Steinwand Najkrajšie spomienky mám na túry, na ktorých čosi nevyšlo, ale ktoré sa napriek tomu vydarili. V júni 2015 som išiel kúsok hrebeňa Karnských Álp (Karnische Alpen) a počasie sa pokazilo. Snežilo a fúkal vetrisko, vďaka čomu mi zubatý hrebeň s tromi štítmi s nadmorskou výškou cez 2500 metrov dal zabrať. Ale keď som celý hrebeň prešiel a zbehol som do doliny, oblaky sa zdvihli a vyčasilo sa. Zdola som videl hrebeň v plnej kráse. Hory sa mi opäť raz smiali. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Útulňa pod Čierťažou 04/05/15 20:21 12 príspevkov
    • v sedle pod Čierťažou v hlavnom hrebeni Bukovských vrchov na poľane (polonine) cca 20 m od rázcestníka na slovenskej strane hrebeňa. Útulňa je viditeľná priamo z červenej hrebeňovej značky
    • Kapacita útulne je 7 ľudí. Na prízemní pre 4 ľudí na laviciach pri stene okolo stola a na poschodí resp. prični pre 3 ľudí. Spací vak a karimatka sú nutné.
    • celoročná bez hospodára
    • skalami upravený výdatný prameň pod útulňou po významovej turistickej značke „prameň“ cca 100 m od útulne v lese
    • najbližšia autobusová zastávka v Novej Sedlici
    • veľké ohnisko pred útulňou s lavicami a stolmi, dostatok miesta pre stany, bez latríny