Test Batoh Ferrino High Lab X.M.T. 80+10

Batohy vyššej litráže väčšina turistov nevyužije pri bežnej turistike, skôr pri náročnejšom cestovaní, expedíciách alebo dlhých trekoch, kde treba nosiť so sebou veľa vybavenia a zásob. Pri výbere takéhoto batoha je nutné venovať jeho výberu viac času. Tvar, objem, výbava a vlastnosti chrbtového systému sú rozhodujúce pre pohodu a často aj pre úspech akcie. Jeden veľký batoh od talianskej značky Ferrino som testoval počas minulého roka – bol so mnou na Aljaške aj na viacerých akciách v našich končinách.

Výrobca
Hmotnosť
2600 g
Páči sa mi
chrbtový systém, vrchlík, kvalitné materiály, pripínanie cepínov, možnosti pripevnenia materiálu, predné vrecko
Nepáči sa mi
spôsob zatvárania hlavnej komory, voľné konce popruhov bez možnosti skracovania
Infocena
Obchody
trihory.sk$ret

Dizajn a konštrukcia

X.M.T. patrí do najvyššej rady High Lab, ktorá je určená pre najnáročnejších používateľov a poskytuje doživotnú záruku. V tejto rade Ferrino často aj dizajnovo, či materiálovo experimentuje. To však nie je prípad veľkého X.M.T. batoha, ktorý pôsobí skôr tradične. Ide o dvojkomorový technický batoh s litrážou 80+10. Treba však upozorniť, že ferrinovské litre sú o čosi menšie. Odhadom je objemovo táto osemdesiatka na úrovni asi 60-70 litrov jeho nemeckej konkurencie. To zo skúseností, najmä pri väčších batohoch, platí o Ferrine vo všeobecnosti. Nepovažujem to za zásadnú vec, len s tým treba pri výbere počítať.

Tvar batohu zohľadňuje technickejšie určenie a tak nie je hruškovitého tvaru ako trekkové batohy, skôr opačne. Do spodnej komory sa toho okrem trojsezónneho spacáka zmestí pomerne málo. Zato vo vyšších partiách sa priestor zväčšuje. Ide o snahu koncentrovať hmotnosť vyššie – pri balení treba dať pozor, že ťažké veci majú byť nielen vyššie, ale aj čo najbližie k chrbtu, aby sa ťažisko sústavy batoh-turista nepresunulo príliš ďaleko od tela, čo môže spôsobovať nestabilitu.

Ako bolo spomenuté vyššie, konštrukčne ide o klasický prístup. To však neplatí o zapínaní horného vstupu do hlavnej komory, kde je použitý zakrucovací systém známy z lodných vakov. Keďže batoh nie je nepremokavý, nemám pocit, že by bol tento spôsob zatvárania výhodnejší ako bežné dvojité zdrhovadlo.

Na bokoch nájdeme priestranné bočné vrecká, ktoré keď sú prázdne, pekne splynú s batohom vďaka poskladanej tkanine. Keď však treba do nich niečo väčšie dať, expandujú do strán. Zips na nich je vertikálny a je potiahnutý gumenou ochranou proti vode tak, ako aj zvyšné zipsy na batohu.

Tak ako je pre Ferrino typické, ani k tomuto batohu nie je dodávaný detailnejší návod na použitie, hoci pri takto prepracovanom batohu by sa nejednému používateľovi zišiel.

Vrchlík

Vrchlík je na tomto batohu zvládnutý veľmi dobre. Jeho objem je dosť veľký, takže sa doň zmestí naozaj slušné množstvo drobností. K batohu sa pripína zadnou dvojicou a prednou dvojicou spôn. Zadné sú navyše v dvoch výškach, takže si možno zvoliť tú, ktorá sa pri danom naplnení batoha viac hodí. Možné je vrchlík aj úplne odopnúť a buď odložiť napr. na chate, alebo spojiť zadné popruhy s prednými sponami, čím vznikne improvizovaný malý batôžtek. Jeho použitie je však podľa mňa značne obmedzené.

Chrbtový systém

Chrbtový systém je prispôsobený na nosenie väčšej záťaže. Je bohato polstrovaný tak v oblasti bedier, ako aj v oblasti lopatiek, či na ramenných popruhoch. Výška je nastaviteľná – systém tvoria veľké plochy suchého zipsu a zaisťovací popruh s prackou. V strede je vo vertikálnom smere priestor pre mierne odvetranie, hlavnou funkciou však je snaha vyhnúť sa tlaku chrbtového systému na chrbticu.

Bedrový pás je masívny a tuhý, s dôrazom na čo najlepší prenos hmotnosti do bedier. Taktiež je dobre polstrovaný a aj napriek tuhosti nie je nosenie nepohodlné. Na jednej strane popruhu je vrecko na príručné drobnosti a na druhej je akýsi držiak z kusu tkaniny a elastickej šnúry. Vďaka absencii návodu na použitie je na každého kreativite, na čo ho použije. Ja som tam zasúval čakan, keď som ho práve nepotreboval, no nechcelo sa mi ho pripínať späť na batoh.

Zaujímavým prvkom je tzv. Delrin Rod – ide o plastovú výstuhu, ktorá začína v bedrovom páse, prechádza po obvode chrbtového systému a končí v bedrovom páse na opačnej strane. Ide opäť o snahu lepšie preniesť váhu batohu do bedrového systému a zlepšiť manévrovateľnosť s veľkým batohom.

Pripínanie materiálu

Technický charakter batohu naznačuje množstvo výbavy, ktorá je cielená pre náročnejšie použitie. Vo vnútri nájdeme držiak na lavínovú sondu a dve uchá na pripevnenie železa, napr. karabín, expresov a pod. V prednej časti je ďalej samostatné rozmerné vrecko pre lavínovú lopatu, ktorej netreba prácne vymýšľať vhodné umiestnenie vo vnútri batoha tak, aby neprekážala, no zároveň bola poruke. Na vrecku je z vonkajšej strany prišitá kratšia daisy chain na pripínanie ďalšieho materiálu.

V strede medzi hornou a dolnou komorou je jedno priečne umiestnené ucho. Dá sa použiť na ľubovoľné pripnutie materiálu pomocou karabíny, alebo vzhľadom na horizontálnu polohu doň možno zastrčiť bikerskú blikačku, ak chceme byť odzadu dobre videní.

Veľmi dobre je vymyslený spôsob pripínania cepínov. Nejde o klasické visiace uchá, ale v spodnej časti batohu je vrecko tvorené hypalonovým panelom, dvojica bočných krátkych popruhov so sponami a malé ušká na vloženie zobáku. Možnosti sú dve – buď cepín vložíme do vrecka alebo zobák vložíme do uška, pričom v oboch prípadoch stačí len zacvaknúť dolnú sponu a hore uchytiť rukoväť a cepín pevne drží. Rozdiel v týchto možnostiach vidím v miere ochrany pred ostrým cepínom – v prvom prípade hypalonový panel chráni okolie, v druhom prípade samotný batoh. Voľba je na používateľovi, čo uprednostní.

Bočné popruhy sú na každej strane dva. Dajú sa preto použiť na pripnutie lyží. Všetky popruhy na celom batohu sú dostatočne dlhé na to, aby sa nimi dalo vhodne zaimprovizovať. Škoda len, že na koncoch nie sú suché zipsy, ktorými by sa dala ich dĺžka skrátiť. Takto často popruhy visia, čo vyzerá nielen neesteticky, ale može byť aj potenciálne nebezpečné, ak sa niekde voľné konce zachytia.

Pomerne bežnou výbavou technických batohov, ktorú tento batoh nemá, sú uchá na matroš na bedrovom páse. Ten dáva prednosť inej výbave (viď vyššie). Ďalej nie je k dispozícii popruh na uchytenie lana pod vrchlíkom. Pracka, ktorá zaisťuje popruh vrecka na lopatu, končí príliš nízko a lano by tak viselo príliš ďaleko od tela, čo nie je vhodné pre ťažisko. Absencia popruhu sa dá čiastočne vyriešiť použitím zacvakávania systému vstupu do batoha (loďákový spôsob), no toto riešenie je vhodné len pri menšom nabalení batoha.

Materiály a kvalita vypracovania

Na prvý ohmat cítiť, že výrobca použil veľmi kvalitné materiály. Ide o kombináciu ľahkého Dimension polyant Super light X-Pack s nízkou gramážou (70D) a ripstopovou úpravou, ktorého iný variant sa podľa výrobcu používa aj na výrobu námorných plachiet a má veľmi dobrú odolnosť voči roztrhutiu pri veľmi nízkej hmotnosti. Na fotografiách ide o ten lesklejší materiál. Je najmä na bokoch batoha, vpredu sú z neho dizajnové prvky. Druhým materiálom, z ktorého je zvyšok batoha, je klasika – Cordura 500D. Namáhané miesta sú zosilnené Hypalonom, napríklad oblasť pripínania cepínov, uchytenie kompresných popruhov, či daisy chain. Zipsy sú pogumované a ich chod je tuhší, značka na jazdcoch nie je zrejmá, na plastových úchopoch je nápis Ferrino.

Kvalita vypracovania je v prípade X.M.T. na vysokej úrovni. Švy sú z vnútornej strany kryté prešitou páskou, na namáhaných miestach sú viacnásobným šitím zosilnené. Vnútri ani zvonka som nezaznamenal žiadne trčiace nite.

Skúsenosti z používania

Napriek pocitovo nižšej litráži, ako som pri čísle 80+10 očakával, som sa do X.M.T. zbalil celkom v pohode na mesačnú cestu na Aljašku. Pri starostlivom balení som dosiahol aj vhodné rozloženie hmotnosti, takže napriek značnej váhe sa s batohom dalo v pohode manévrovať. Pred odovzdaním do check-in na letisku som vzhľadom na veľké množstvo dlhých popruhov radšej batoh zabalil do baliacej fólie. Rovnako som postupoval aj pri odlete z Aljašky, stačila rolka tuhšej potravinovej fólie.

Počas cestovania, ako aj pri viacdenných výletoch vo Vysokých Tatrách sa ukázala dobrá variabilita batoha. Na chatu, ktorá sa stala basecampom, som dotiahol plný bágel. Na túru som však všetko nepotreboval a tak na chate ostal vrchlík, zapol som deliacu prepážku medzi komorami a batoh som skomprimoval bočnými a spodnými popruhmi. Výsledkom bol pomerne kompaktný batoh, ktorý pri túre nepôsobil neforemne, ako by sa od osemdesiatky naplnenej na štvrtinu dalo čakať.

Obľúbil som si priestranné vonkajšie vrecko na lavínovú lopatku – v prípade lopatky konečne nezavadzala vo vnútri a keď som ju nepotreboval, vrecko dobre poslúžilo na mokré návleky, či na sandále alebo oblečenie, ktoré som chcel dočasne zo seba zhodiť. Vrecko sa ukázalo ovela praktickejšie ako napríklad systém prekrížených elastických šnúr alebo sieťka.

Príjemným detailom je skrývanie hrudného popruhu v ramenných, keď nie je potrebný (viď foto). Trochu pozornosti dizajnéra pre budúcu verziu by si však zaslúžila kompatibilita s hydrovakom – na bokoch je síce priestranný vstup pre hadičku a na ramenných popruhoch je elastická páska na uchytenie, no vo vnútri chýba vrecko alebo aspoň nejaký úchyt na rezervoár.

Chrbtový systém hodnotím veľmi dobre. Vďaka mohutnému polstrovaniu je prenos vyššej hmotnosti bezproblémový. Pri nastavovaní však treba dbať na vhodné nastavenie výšky chrbtového systému, ako aj ostatných popruhov, najmä dĺžky ramenných a horných stabilizačných. Pri nevhodnom nastavení má totiž batoh tendenciu odstávať dozadu, čo je po dlhšom nosení únavné pre ramená. Po dobrom nastavení však tento problém zmizne.

Batoh Ferrino X.M.T. 80+10 je pracant na dlhé treky, nezávislé cestovanie, či do vysokých hôr, kde treba na chatu, či do basecampu doniesť väčšie množstvo materiálu. Má veľké množstvo možností na prichytenie materiálu, špeciálne oddelenia pre lavínovú výbavu (lopata, sonda), ako aj pohodlný chrbtový systém. Medzi neduhy patrí podľa môjho názoru najmä loďákový uzáver hlavnej komory a popruhy bez možnosti skrátenia. Materiálovo aj kvalitou spracovania ide o top produkt. Pozor však na "ferriňácke litre", ktoré sú o nejaké to deci menšie.

Batoh na účely redakčného testu zapožičal internetový obchod TriHory.sk.