KST incident na Ďurkovej mrzí

09.05.11 Minulý týždeň otriasli turistickou verejnosťou informácie o incidente na útulni Ďurková pod Chabencom. Vyčíňanie opitého návštevníka skončilo bodnými poraneniami dvoch ďalších návštevníkov útulne. Množstvo ďalších bolo podľa očitého svedka ohrozovaných sekerou a mrzli pred útulňou nevediac, čo bude nasledovať. Skúsenosti s personálom útulne boli podľa tohto svedka taktiež negatívne. Útulňa je majetkom regionálnej rady KST Banská Bystrica, má ju v správe miestny turistický odbor KST Družstevník Jasenie, prevádzkarom (nájomcom) je Juraj Šikula. K udalostiam poslal stanovisko Klub slovenských turistov (KST) aj KST Družstevník Jasenie.

Stanovisko výkonného výboru KST

"Výkonný výbor KST pochopiteľne mrzí, že sa takáto udalosť stala. Je poľutovaniahodné, že personál útulne nezasiahol v záujme nočného kľudu oveľa skôr, než došlo k potýčke. Vedenie KST sa ospravedlňuje turistom, ktorí v tú noc nenašli v útulni Ďurková pokojný útulok, ale nepríjemný zážitok", píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal generálny sekretár KST Dušan Valúch. Podľa jeho slov výkonný výbor bude pozorne sledovať, aké opatrenia spraví KST Družstevník Jasenie, aby obnovil dôveru turistickej verejnosti k útulni Ďurková. V záujme prevencie podobných udalostí vedenie KST taktiež vyzýva všetky svoje regionálne štruktúry a miestne odbory k väčšiemu dôrazu na dodržiavanie prevádzkového/ubytovacieho poriadku a nočného kľudu vo všetkých ubytovacích zariadeniach, ktoré nesú znak KST.

Dušan Valúch pripustil aj možnosť zanedbania povinností zo strany personálu, zároveň však nesúhlasí s útokmi na KST ako celok: "Hiking.sk priniesol* z Ďurkovej veľmi emotívnu informáciu očitého svedka, čo rozpútalo veľkú diskusiu, v ktorej sa často útočí aj na „značku“ KST. Mrzí nás, že k takej udalosti došlo, a že svoj podiel na tom asi má aj zanedbanie povinností zo strany personálu útulne, ale nemôžeme dopustiť útoky na celý KST a zdá sa nám pomýlené vyzývať turistov k bojkotu útulne Ďurková."

Stanovisko KST Družstevník Jasenie

Svoje stanovisko zaslal aj spomínaný miestny odbor KST Družstevník Jasenie:

"KST Družstevník Jasenie sa dištancuje od incidentu na Útulni Ďurková pod Chabencom, ktorý sa odohral z 30.4. na 1.5.2011 a vyjadruje poľutovanie nad touto udalosťou. Podrobnejšie informácie zverejníme po prešetrení celej záležitosti. Za poriadok a bezpečnú prevádzku na útulni zodpovedá správca útulne na základe nájomnej zmluvy, návštevníci útulne sú povinní dodržiavať prevádzkový (ubytovací) poriadok."

KST nemá priamy dosah na prevádzku útulne

Ústredie (centrála) KST má v majetku päť vysokohorských chát – Chatu M.R.Štefánika v Nízkych Tatrách a vo Vysokých Tatrách Chatu pod Rysmi, Zbojnícku chatu, Téryho chatu a Chatu pri Zelenom plese (spolumajiteľom vysokotatranských chát je horolezecký spolok SHS JAMES).

Regionálne rady a miestne odbory KST, ktoré vlastnia rámci Slovenska viacero ďalších chát a útulní, sú samostatnými právnymi subjektami a sami riadia prevádzku a režim týchto ubytovacích zariadení. Tak je to aj v prípade útulne v sedle Ďurková. Dušan Valúch zdôrazňuje, že vedeniu KST nie je ľahostajné, aké sú pomery (kvalita ubytovania a služieb, správanie sa personálu, čistota, hygiena a pod.) na týchto objektoch, ale nemá na ne priamy dosah ani riadiaci vplyv.

* Pozn. redakcie – očitý svedok pridal vlastný príspevok do diskusie k článku o útulni, redakcia tento príspevok nespracovala, nekontrolovala ani inak neupravovala. Diskusie vo fórach HIKING.SK sú vyjadrením osobných názorov konkrétnych prispievateľov.

Titulná fotografia: Ľubomír Mäkký, Hiking.sk

Zdieľaj:
Reakcie
KST incident na Ďurkovej mrzí 17/05/11 09:02 82 príspevkov

Reportáž Ako sme oslavovali 14. narodeniny na Vysokej Toto leto počasie sobotňajším akciám nepraje, viď zrušená Malofatranská stovka a Nízkotatranská stíhačka, a podobne to vyzeralo aj na oslavu narodenín nášho webu. Keďže však ide o organizačne jednoduchú akciu, len sme ju presunuli na nedeľu, a dobre sme urobili. Počasie a výhľady z 994 m vysokej Vysokej boli vynikajúce a opäť sme stretli známych aj neznámych ľudí s rovnakou krvnou skupinou. 08/08/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Reportáž 1. ročník pretekov Ultra Fatra naživo Dnes o 7:00 úspešne odštartoval nový ročník ultra-trailových pretekov Ultra Fatra. Trasa s parametrami 56 km/3860 m začína v Dolnom Harmanci, vedie cez Japeň, Staré hory, Ostredok, Chatu pod Borišovom, Rakytov, Smrekovicu a Sidorovo do Ružomberka. Na štart sa v peknom počasí postavilo 95 pretekárov. 30/07/16 Soňa Mäkká Reportáže
Túra Svätojurský náučný chodník s deťmi Na jar oslávil Maťko rôčik a tak som sa rozhodla, že je čas vybrať ho z kočíka a ukázať mu, že turistikovať sa dá aj z vyššej polohy. Maťko sa síce nosiť v šatkách a podobných vymoženostiach doteraz nechcel, ale hádam sa mu to bude páčiť. Pre istotu vyberám niečo kratšie. Voľba padá na Svätojurský náučný chodník. Zostavu dopĺňa ešte moja sestra Danka s takmer 8-mesačnou Laurinkou. Laura sa naopak od malička nosí a aj túto túru absolvuje v tzv. kibičku. 21/07/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. dnes Michal Bukvai Pohronský Inovec
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. včera Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Kniha Z Devína na Duklu Cesta hrdinov SNP. Legendárna turistická magistrála, ktorej značka sa tiahne ako nekonečná červená stuha naprieč Slovenskom, naberá na popularite. Knižná novinka z vydavateľstva DAJAMA od autorskej dvojice Milan Lackovič a Juraj Tevec podrobne mapuje jej trasu. Stane sa útla knižka neodmysliteľným bedekrom turistov, putujúcich po našej najdlhšej turistickej trase? 25/08/16 Michal Sim Mapy a knihy