KST incident na Ďurkovej mrzí

09.05.11
Minulý týždeň otriasli turistickou verejnosťou informácie o incidente na útulni Ďurková pod Chabencom. Vyčíňanie opitého návštevníka skončilo bodnými poraneniami dvoch ďalších návštevníkov útulne. Množstvo ďalších bolo podľa očitého svedka ohrozovaných sekerou a mrzli pred útulňou nevediac, čo bude nasledovať. Skúsenosti s personálom útulne boli podľa tohto svedka taktiež negatívne. Útulňa je majetkom regionálnej rady KST Banská Bystrica, má ju v správe miestny turistický odbor KST Družstevník Jasenie, prevádzkarom (nájomcom) je Juraj Šikula. K udalostiam poslal stanovisko Klub slovenských turistov (KST) aj KST Družstevník Jasenie.

Stanovisko výkonného výboru KST

"Výkonný výbor KST pochopiteľne mrzí, že sa takáto udalosť stala. Je poľutovaniahodné, že personál útulne nezasiahol v záujme nočného kľudu oveľa skôr, než došlo k potýčke. Vedenie KST sa ospravedlňuje turistom, ktorí v tú noc nenašli v útulni Ďurková pokojný útulok, ale nepríjemný zážitok", píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal generálny sekretár KST Dušan Valúch. Podľa jeho slov výkonný výbor bude pozorne sledovať, aké opatrenia spraví KST Družstevník Jasenie, aby obnovil dôveru turistickej verejnosti k útulni Ďurková. V záujme prevencie podobných udalostí vedenie KST taktiež vyzýva všetky svoje regionálne štruktúry a miestne odbory k väčšiemu dôrazu na dodržiavanie prevádzkového/ubytovacieho poriadku a nočného kľudu vo všetkých ubytovacích zariadeniach, ktoré nesú znak KST.

Dušan Valúch pripustil aj možnosť zanedbania povinností zo strany personálu, zároveň však nesúhlasí s útokmi na KST ako celok: "Hiking.sk priniesol* z Ďurkovej veľmi emotívnu informáciu očitého svedka, čo rozpútalo veľkú diskusiu, v ktorej sa často útočí aj na „značku“ KST. Mrzí nás, že k takej udalosti došlo, a že svoj podiel na tom asi má aj zanedbanie povinností zo strany personálu útulne, ale nemôžeme dopustiť útoky na celý KST a zdá sa nám pomýlené vyzývať turistov k bojkotu útulne Ďurková."

Stanovisko KST Družstevník Jasenie

Svoje stanovisko zaslal aj spomínaný miestny odbor KST Družstevník Jasenie:

"KST Družstevník Jasenie sa dištancuje od incidentu na Útulni Ďurková pod Chabencom, ktorý sa odohral z 30.4. na 1.5.2011 a vyjadruje poľutovanie nad touto udalosťou. Podrobnejšie informácie zverejníme po prešetrení celej záležitosti. Za poriadok a bezpečnú prevádzku na útulni zodpovedá správca útulne na základe nájomnej zmluvy, návštevníci útulne sú povinní dodržiavať prevádzkový (ubytovací) poriadok."

KST nemá priamy dosah na prevádzku útulne

Ústredie (centrála) KST má v majetku päť vysokohorských chát – Chatu M.R.Štefánika v Nízkych Tatrách a vo Vysokých Tatrách Chatu pod Rysmi, Zbojnícku chatu, Téryho chatu a Chatu pri Zelenom plese (spolumajiteľom vysokotatranských chát je horolezecký spolok SHS JAMES).

Regionálne rady a miestne odbory KST, ktoré vlastnia rámci Slovenska viacero ďalších chát a útulní, sú samostatnými právnymi subjektami a sami riadia prevádzku a režim týchto ubytovacích zariadení. Tak je to aj v prípade útulne v sedle Ďurková. Dušan Valúch zdôrazňuje, že vedeniu KST nie je ľahostajné, aké sú pomery (kvalita ubytovania a služieb, správanie sa personálu, čistota, hygiena a pod.) na týchto objektoch, ale nemá na ne priamy dosah ani riadiaci vplyv.

* Pozn. redakcie – očitý svedok pridal vlastný príspevok do diskusie k článku o útulni, redakcia tento príspevok nespracovala, nekontrolovala ani inak neupravovala. Diskusie vo fórach HIKING.SK sú vyjadrením osobných názorov konkrétnych prispievateľov.

Titulná fotografia: Ľubomír Mäkký, Hiking.sk

KST incident na Ďurkovej mrzí 17/05/11 09:02 82 príspevkov

Rozhovor Tomáš Dražil: Kyseľ sme vnímali ako dlh Toto leto sa na Slovensku otvorila druhá oficiálna ferrata. Sprístupnila sa ňou roklina Kyseľ v Národnom parku Slovenský raj, ktorá bola zatvorená po požiari v roku 1976. Aké sú skúsenosti s ferratou po prvých týždňoch od otvorenia, sme sa porozprávali s riaditeľom Správy Národného parku Slovenský raj Tomášom Dražilom. 13/09/16 Soňa Mäkká Rozhovory
Pozvánka 0. ročník Andrejcová Vertikal Horský beh naberá na popularite a najnovšie sa do organizácie podujatí zapojilo aj OZ Horské spoločenstvo, ktoré má v správe útulňu Andrejcová na hrebeni Nízkych Tatier. V sobotu 17. septembra 2016 sa uskutoční 0. ročník ich behu do vrchu Andrejcová Vertikal. 30/08/16 Soňa Mäkká Správy
Reportáž Ako sme oslavovali 14. narodeniny na Vysokej Toto leto počasie sobotňajším akciám nepraje, viď zrušená Malofatranská stovka a Nízkotatranská stíhačka, a podobne to vyzeralo aj na oslavu narodenín nášho webu. Keďže však ide o organizačne jednoduchú akciu, len sme ju presunuli na nedeľu, a dobre sme urobili. Počasie a výhľady z 994 m vysokej Vysokej boli vynikajúce a opäť sme stretli známych aj neznámych ľudí s rovnakou krvnou skupinou. 08/08/16 Soňa Mäkká Hiking akcie

Cyklotúra Tokajská vyhliadková veža nad Malou Tŕňou Je ráno, ešte dosť skoro a len tak sedím pri počítači a pozerám maily. Čo dnes budem robiť? Veď je sobota, ísť niekde na huby? Bol som v pondelok... Už to mám, dlho som nesedel na bicykli, veď väčšinou chodím pešo po horách. Prečo sa neísť práve dnes previezť len tak po okolí a možno mi niečo napadne cestou. Potrebujem najazdiť nejaký kilometrík ako prípravu na prechod po maďarskej časti podhoria Slanských vrchov. Je rozhodnuté, dnes sa ide sa na bicykel. Mám však trocha obavy, skúsenosti sú veľmi malé. Ak to nepôjde nohami do pedálov, tak niekde budem svojho tátoša musieť potlačiť. dnes Marián Jaššo Zemplín
Reportáž Bežecko-vodácka Ponitrianska stovka 2016 Ojojóóój, bude zábava – pomyslím si pri pohľade na modré stĺpce predpovedného modelu Aladin a na moje deravé vyčaptané trailovky s dezénom skôr pripomínajúcim pneumatiky Formuly 1. Ponitrianska stovka - krásne strávená sobota v pohoriach Vtáčnik a Tribeč klope na dvere. A veruže, zábavy bolo neúrekom. včera Erik Hübner Reportáže
Test Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy Na konci minulého roka sme najaktívnejších autorov obdarovali tímovými batohmi Fjällräven Kaipak v dvoch veľkostných vyhotoveniach podľa toho, akým aktivitám sa ktorý autor venuje. To nám dalo možnosť napísať článok o týchto batohoch netradičnou formou skupinového testu. Medzi testermi sa tak objavili ľudia s veľmi odlišnými aktivitami. včera Ľubomír Mäkký Batohy