Test YETI - páperový sveter Purity

Páperovú vestu nosím v batohu už roky. Zvykol som si na pohodlie jej použitia v jesenných a zimných mesiacoch, keďže som najmä na hornej časti tela dosť citlivý na zimu. Navyše sa aj dosť potím, čo nie je práve ideálna kombinácia. Niekedy som však mal pocit, že tenšia bunda by mohla byť ďalším zlepšením v tomto smere. Preto som bol rád, keď som dostal možnosť testovať YETI Purity.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna, hnedá, zelená, šedá
Páči sa mi
dizajn, použité materiály, tepelný komfort, extra nízka hmotnosť, dobrá zbaliteľnosť, univerzálne použitie
Nepáči sa mi
chýba zdvojený jazdec hlavného zipsu, minimalistická manžeta, cez ktorú neprejdú rukavice
Infocena
Obchody
prosportshop.cz$ret

Bunda či skôr sveter?

Hneď na úvod treba poznamenať, že Purity nie je plnohodnotnou páperovou bundou v zmysle použitia ako vrchnej vrstvy. Skôr ju možno považovať za páperový sveter či mikinu. Hodiť sa bude ako zatepľovacia vrstva pod softshell alebo hardshell bundu. Ťažký batoh by som na nej asi neskúšal nosiť.

Dizajn

Vzhľadom na použitý vrchný materiál, ktorý sa značne leskne, vyzerá bunda trochu kozmicky. Akiste tomuto pocitu pomáha aj jej šedá farba, ktorá je však z dostupnej farebnej škály asi najkonzervatívnejšia. Dovozca pre Česko a Slovensko však stavil práve na túto a čiernu farbu, ďalšie má k dispozícii pomenej.

Okrem farby na prvý pohľad upúta aj členitý dizajn komôrok na perie. Ich šírka je 5-6 centimetrov a na pleciach či krku je to ešte menej. Na prednom dieli v prsnej oblasti sú komôrky zošikmené, čo tiež umocňuje netradičný vzhľad. Purity vyvedie z omylu každého, kto si myslel, že na dizajne outdoor páperovej bundy sa už nič vymyslieť nedá. Napokon, bunda získala aj ocenenie práve za vzhľad - IF product design award.

Pre veľmi podarený dizajn netreba váhať v suché zimné dni a Purity použiť aj do mesta. Okrem toho, že vám bude príjemne teplo aj v treskúcej zime, budete vyzerať feši – lesklé páperové bundičky sú in.

Materiály

Poďme však na technické údaje, ktoré nás, outdoor maniakov, zaujímajú viac ako vzhľad. Moment, keď tento výrobok chytíte do rúk, poteší predovšetkým gramárov a materiálových fajnšmekrov. Purity totiž pri veľkosti S váži iba niečo vyše 200 gramov a keď je v rozbalenom stave, máte pocit, že v ruke nedržíte takmer nič. Táto hmotnosť je dosiahnutá najmä vďaka vonkajšej nylonovej tkanine TORAY LightyGram o mernej hmotnosti iba 24 g/m2.

Centrálny zips ako aj zipsy vrecák sú YKK. Jazdce majú predĺžený úchyt z textilnej pásky, aby sa s nimi dalo manipulovať aj v rukaviciach. Pod všetkými zipsami nájdeme na látke našitú úzku textilnú pásku, ktorá zabraňuje, aby sa tenký materiál zadrhával do zipsu. K centrálnemu zipsu mám výhradu – ocenil by som zdvojený jazdec – pri použití lezeckého sedáka by sa hodila možnosť rozopnutia zospodu.

Použité perie má európsky pôvod a podľa údajov výrobcu je pomer prachového peria k pierkam 95 : 5 a plnivosť dosahuje úroveň CUIN 800+. Tieto hodnoty sľubujú veľmi dobrý pomer izolačných vlastností k hmotnosti. Jedným dychom však treba dodať, že čím menej je pierok v zmesi, tým je výplň háklivejšia na vodu a vlhkosť.

Strih

Strih nie je práve konfekčný, hoci bunda na prvý pohľad príliš technicky nevyzerá. Oceňujem, že dizajnér myslel aj na dlhých chudých ľudí a tak pánske S nie je na liliputána, ale ja so svojimi 186 cm výšky som so strihom nadmieru spokojný. Rukávy aj samotná dĺžka je postačujúca. Zadný diel, ako býva na bundách bežné, je predĺžený - tu by som však nejaký ten centimeter navyše prijal.

Výška goliera, ktorá býva u mňa častým zdrojom nespokojnosti, je tu dostatočná a tak ochrana krku pred chladom je na dobrej úrovni. Golier nie je vo vnútri nijako vystužený iným materiálom, no LightyGram je celkom príjemná tkanina na dotyk, takže to nie je problém.

Skúsenosti z používania

Bundu som počas niekoľkých mesiacov vyskúšal v rôznych situáciách. Pri skialpovej túre sa hodila najmä ako zateplenie na vrchole alebo počas dlhšej pauzy. Oproti páperovej veste bolo však použitie zložitejšie. Purity totiž neoblečiete na sofshellku ani na nepremokavú bundu tak, ako vestu. Je nutné dať vrchnú vrstvu dolu, obliecť Purity a vrchnú vrstvu dať späť. Napriek zložitejšiemu použitiu následný tepelný komfort za to stojí. Jediná výhrada v tomto smere je, že treba dať dolu aj rukavice, lebo tie neprejdú cez úzku manžetu.

Ďalej je Purity vhodná ako zateplenie pri pohybe večer po túre v okolí útulní, salašov alebo pri kempovaní, či bivakovaní. Najmä keď sa dostaví "únavová zima", je páperové oblečenie k nezaplateniu, lebo s výnimkou spacieho vaku je jedinou možnosťou zahriatia. Navyše práve pri večernom posedávaní sú rukávy výhodou oproti veste bez nich.

Veľmi dobrou vlastnosťou je aj pohodlné zbalenie do jedného z vreciek. Vznikne tak balíček, ktorý bezproblémov nájde v batohu svoje miesto. Pri tlačení som však mával vždy tak trochu obavu, či jemnej tkanine hrubším zaobchádzaním neublížim. LightyGram by však mal byť veľmi odolný materiál.

YETI Purity je dizajnovo aj funkčne veľmi vydarenou zatepľovacou páperkou. Svoje uplatnenie nájde pri širokom spektre outdoor aktivít od skialpinizmu, cez vysokohorskú turistiku až po bežnú turistiku najmä pre zimomravejších ľudí, čo sú navyše citliví na každý gram v batohu. Komu by stačila vesta, YETI má v ponuke aj verziu bez rukávov pod názvom Solace – ušetríte ďalších cca 60 gramov hmotnosti a tretinu ceny.