Recenzia Batoh Lowe Alpine Peak Attack 35:45

Pôvodne americká značka Lowe Alpine, dnes patriaca do talianskej skupiny, ktorá tiež kontroluje Asolo, je pre slovenského zákazníka málo známa. Na pultoch našich predajní ju doteraz nebolo príliš vidieť. O to viac som sa potešil, keď mi na redakčnom stole pristál technický batoh strednej litráže Peak Attack 35:45 na recenzovanie. Už prvý pohľad na jeho tvar a výbavu dáva tušiť, že zo slovenských hôr mu budú najviac chutiť Vysoké Tatry.

Výrobca
Lowe Alpine
Model
Peak Attack 35:45
Typ
jednokomorový technický batoh strednej litráže
Materiály
Farebné kombinácie
čierno-šedá, modro-šedá
Páči sa mi
čistý dizajn, inovatívne pripínanie matrošu, schovateľný bedrový pás, nízka hmotnosť, posúvateľný a odopínateľný vrchlík, stabilita pri pohybe, návod s ilustráciami
Nepáči sa mi
ramenné popruhy mohli byť masívnejšie, pláštenka sa predáva samostatne
Infocena
109 €
Obchody
lowealpine.sk$ret

Dlhoročnou stálicou medzi technickými batohmi tejto kategórie je u nás jednoznačne Deuter Guide. Hneď po zoznámení sa s Peak Attack som začal porovnávať – má na to, aby obstál v konkurencii s lídrom? Ambície mu určite nechýbajú a boj vedie po línii redukcie hmotnosti, avšak nie za cenu zhoršenia výbavy. Oproti Guide 35+8 má papierovo o dva litre naviac (35+10) no zároveň o 320 gramov menej. Poďme však na to po poriadku...

Dizajn a materiály

Vzhľad batoha je minimalistický, no osobitý zároveň. Celkový tvar je úzky smerom hore sa rozširujúci valec, čo súvisí s určením na náročnú VhT, resp. horolezectvo. Predný panel obsahuje iba hypalonový daisy chain po oboch stranách a v strede popruh spájajúci mechanizmus upínania čakanov s vrchlíkom. Na bočných paneloch je široké ucho na lyže (šírka dole a pod viazaním do 145 mm) a dvojica kompresných popruhov – spodný je klasický, vrchný je vybavený kovovým úchytom WebCatcher pre pripínanie čakana, lyží, palíc a pod.

Do hlavnej a jedinej komory je možné sa dostať iba zhora, žiaden spodný, či bočný zips nehľadajte. Na jednej strane to znižuje variabilitu, na strane druhej je telo batoha odolnejšie voči nešetrnému zaobchádzaniu – keďže tu zips nie je, neroztrhne sa v najnevhodnejšej chvíli. Vzhľadom na veľký priemer horného otvoru je prístup k veciam celkom pohodlný. Uzaviera sa dvoma zdrhovadlami – jedno úplne hore, druhé nižšie – vhodné na variabilitu pri viac a menej nabalenom batohu. Po uzavretí komory je poruke zapínací popruh, ktorý možno zapnúť klasicky priečne alebo do slučky. V druhom prípade ide o neštandardné riešenie pripnutia lana alebo mačiek tak, aby sa bez odopnutia tejto výbavy dalo dostať do hlavnej komory a zároveň núti používateľa pripínať ťažkú výstroj bližšie k ramenám, čo je dobré kvôli ťažisku. Šikovné.

Jednotkou veľkosti batohov je síce liter, no každý výrobca má mierne odlišný prístup k jeho meraniu a tak sa napr. ferrinovský a deuterovský liter odlišujú. Lowe-alpinovský liter možno zaradiť skôr tým priestorovo štedrejším. Peak Attack má podľa polohy posuvného vrchlíka objem 35 až 45 litrov. Pri nelezeckom použití sa doň možno poľahky zbaliť na dvoj-trojdňovku bez stanu. Pri použití na VhT alebo horolezectvo to záleží od množstva potrebného materiálu. Ak železa netreba nejako zásadne veľa, dá sa s ním víkendovka so spaním na horskej chate pohodlne zvládnuť. Ak by šlo o náročnejší podnik, tak horolezecká jednodňovka.

Okrem posúvania je vrchlík možné aj úplne od batoha odpojiť, čím ušetríme nejaké gramy. Má dve vrecká – klasicky jedno z vonkajšej a druhé z vnútornej strany. Na vnútornej strane nájdeme aj núdzové telefónne čísla a spôsob signalizácie pre záchranný vrtuľník. V tejto triede batohov taktiež bežná výbava.

Keďže batoh má množstvo neštandardných riešení, pozitívne hodnotím návod na použitie vrátane ilustrácií. Okrem vysvetliviek k batohu sú uvedené aj ilustrácie so všeobecnými radami, napr. ako voliť vhodné ťažisko batoha pre tú-ktorú aktivitu.

Chrbtový systém, ramenné popruhy a bedrový pás

Chrbtový systém je v duchu sparťanského prístupu, ktorý cítiť z celého batoha. Jeho dĺžka je fixná, bez možnosti meniť ju. Množstvo polstrovania hodnotím, že je tak akurát. Chrbtový systém netlačí a zároveň batoh pevne drží na chrbte aj pri rôznorodom pohybe. Od bedrovej časti vyššie sa polstrovanie rozdvojuje tak, aby netlačilo na chrbticu a zároveň vzniknutý priestor odvetráva chrbát. Chrbtovému systému dáva jeho anatomicky tvar plastový tvarovaný panel s centrálnou duralovou výstuhou. Pokiaľ je to potrebné, môžeme jemnou deformáciou výstuhy tvar zmeniť tak, aby vyhovoval. V hornej časti drží stabilitu priečneho tvaru výstuha z hrubého drôtu. Celý výstuhový panel je možné vybrať a v prípade núdze použiť ako dlahu.

Ramenné popruhy upútajú na prvý pohľad. V mieste ich všitia do chrbtového systému sú veľmi úzke – iba 3,5 centimetra. Navyše od všitia sa najprv ešte zúžia o 1 centimeter, aby sa vzápätí rozšírili a dosiahli v oblasti ramien svoju maximálnu šírku, ktorá nepresahuje 6,5 centimetra. Nebudí to práve superpevný dojem, používateľ musí výrobcovi dôverovať, že to navrhol dobre. Polstrovanie popruhov by mohlo byť pre pohodlnejšie nosenie o niečo bohatšie, predpokladám však, že výrobca šetril gramy.

Bedrový pás je subtílny a veľmi poddajný. Kto očakáva tuhý bedrák s výrazným prenosom váhy do bedier, bude sklamaný. Tento je skôr zameraný na fixáciu batoha na správnom mieste a zároveň nekladie príliš veľký odpor pri rôznorodom pohybe. Navyše je možné ho úplne skryť do bočných vrecák v dolnej časti (viď foto) a tak neprekáža, keď je nepotrebný alebo by sa mohol vzpriečiť – napr. pri prevoze autom, pri vyťahovaní lanom a pod. Okrem toho je možné aj polovičné riešenie – t. j. skryť polstrovania a zapínacie popruhy ponechať, čo príde vhod pri použití s lezeckým úväzom.

Možnosti pripínania výbavy

Možnosti pripínania výstroje a výzbroje sú bohaté, čo na prvý pohľad nemusí byť úplne zrejmé, keďže batoh budí minimalistický dojem. Na prednom paneli nájdeme po oboch stranách daisy chain z hypalonu. Na hornom okraji každej z nich je oko obalené v plaste. Oká spolu s uchom medzi ramennými popruhmi slúžia pre trojbodové úpínanie lana pre vyťahovanie batohu, prípadne na stabilné zafixovanie na štande, keď z neho treba vyberať veci.

Samostatnou kapitolou je pripínanie čakanov. Bežné uchá nehľadajte, Peak Attack to má vymyslené inak. Kus eloxovaného hliníka v spodnej časti čelného panelu je spojený s popruhom, ktorým fixujeme vrchlík. Po jeho vytiahnutí, pričom treba mať uvoľnený centrálny popruh, ho prevlečieme dierou v hlave čakana a následne zatiahneme a zapneme vrchlík. Ak vrchlík dáme dolu z dôvodu šetrenia gramov, hore je pracka, kde možno centrálny popruh zapnúť z dôvodu fixácie čakanov. Rúčky čakanov v hornej časti upevníme pomocou popruhu s WebCatcher úchytom. Čakany sú následne tak trochu vykrivené, čo naznačuje, že systém je optimalizovaný pre náročné lezecké zbrane do ľadu s výrazne zakrivenou hlavou, ako napr. Petzl Quark.

WebCatcher už bol spomenutý dvakrát, čo to však je? Je to klasický popruh, ktorý však nie je zakončený klasickou plastovou sponou, avšak namiesto nej je plastové oko, cez ktoré popruh ďalej voľne prechádza a na jeho konci je eloxovaný hliníkový prvok v tvare háčika. Popruhom najprv obopneme prichytávanú výstroj (rúčka čakana, teleskopická palička, lyža, a pod.) a následne zahákneme naspäť o popruh. Pre správnu silu stiahnutia popruh z opačnej strany pritiahneme cez pracku. Okrem bežnej výstroje sa do tohto systému aj veľmi dobre a najmä pohodlne pripína statív, čo poteší horských fotografov. Tento systém oceníme hlavne v zime, kedy sa s ním dobre manipuluje aj hrubších v rukaviciach.

Čísla pre gramárov

Výrobca uvádza váhu 1370 g, testovaný kus ukázal na váhe o cca 20 gramov viac. Pre vrcholový výstup možno batoh výrazne odľahčiť vybraním chrbtového plastového panelu s výstužami (300 g) a odopnutím vrchlíka (140 g). Batoh tak váži okolo 950 gramov a zvyšné komponenty môžu počkať v stane alebo na chate spolu so ostatným matrošom, ktorý nie je aktuálne potrebný.

Je čas skúsiť odpovedať na otázku položenú na začiatku článku. Lowe Alpine Peak Attack podľa mňa má potenciál konkurovať svojmu logickému rivalovi. Kvalita spracovania je na podobne vysokej úrovni. Výbava napriek minimalistickému vzhľadu je taktiež na vysokej úrovni so zaujímavými detailami. Kľúčovým momentom rozhodovania bude, ako dobre sadne chrbtový systém pri záťaži a najmä, či preferujete tuhý alebo poddajný bedrový pás.