Chata

Chata Plesnivec

09.01.06 → posledná aktualizácia: 23.09.13
Jediná vysokohorská chata na území Belianskych Tatier. Nachádza na južnom úbočí ich hlavného hrebeňa, pod bralami Skalných vrát. Na chatu sa možno dostať z obce Tatranská kotlina, z Kežmarských Žľabov, alebo z chaty pri Zelenom plese. Otvorená je celoročne a v súčasnosti je chatárom Ján Matava.

História (podľa Wikipédie)

V polovici 18. storočia vznikla pri Siedmich prameňoch chatrč zlatokopa Drechslera z Rakús. Do roku 1930 tu stála stará pastierska koliba. Na jej mieste dal v roku 1932 Tibor Gresch zo Spišskej Belej postaviť súkromnú chatu, ku ktorej roku 1938 pribudla prístavba a chata dostala dnešnú podobu. Po 2. svetovej vojne chata slúžila najprv turistom, od roku 1955 ako výskumná stanica TANAP-u a od roku 1997 slúži opäť pre turistickú verejnosť.

Strava a pitie

Jedáleň s veľkým kamenným krbom je neveľkých rozmerov – štyri stoly poskytnú dostatok priestoru pre asi 20 ľudí. Ubytovaným hosťom je na poschodí k dispozícii spoločenský priestor, takže jedáleň je miestom predovšetkým pre jedlo a pitie. Ponuka nie je veľmi široká, poteší však nižšími cenami. Napríklad párky stoja skoro o polovicu menej ako na neďalekej Chate pri Zelenom plese. Nápojový lístok je klasický – výborný horský čaj, horec, Demänovka, čapované pivo a kofola, fľaškový Bažant,...

Ubytovanie

Na poschodí nájdeme už spomínaný spoločenský priestor so štyrmi stolmi a päť izieb, každá má 4 lôžka. Spolu tak na posteliach prenocuje 20 ľudí. Interiér je celý z dreva a pôsobí útulne a príjemne. Steny zdobia zarámované fotografie horskej prírody. Priestoru v izbách je na horskú chatu až nezvyklo veľa. Ku každej posteli patrí aj skrinka na uloženie vecí. Turista má na výber, či použije vlastný spacák alebo posteľné prádlo. Verzia so spacákom je lacnejšia. Aj v zime pri nižšom obsadení je tu príjemne teplo. Vysoký komfort doplňujú keramické záchody a kúpeľne so sprchami na prízemí. Ubytovacím pohodlím patrí táto chata k najlepším, na akých som doteraz nocoval.

Personál

Osadenstvo chaty je príjemné. Chatár Jano Matava, bývalý horolezec, fundovane poradí pri plánovaní túr. Jeho rady a skúsenosti s terénom sú neoceniteľné najmä v zime. Keď som si ráno pri krájaní salámy skoro ufikol tri prsty, ochotne mi poskytol obväz aj náplasť.

- zelená značka z Tatranskej Kotliny – 1.30 h,
- zelená značka od Chata pri Zelenom plese (býv. Brnčalova chata) – 1.15 h,
- modrá značka z Kežmarských Žľabov, ďalej po žltej Dolinou siedmych prameňov – 2.20 h.

V zime je treba rátať viac podľa aktuálnej výšky snehu. Koncom decembra 2005 sme šli zelenou značkou z Tatranskej Kotliny takmer 4 hodiny. V zimnom období je rýchlejšou voľbou variant cez dolinu Siedmych prameňov žltou značkou. Tadiaľ sa aj zásobuje chata a chodník je viac prešliapaný ako zelená značka. Problematický je však veľmi strmý záver tesne pod chatou – ako som sa mal možnosť na vlastné oči presvedčiť, tento úsek zasahujú aj lavíny z dvoch žľabov Bujačieho vrchu. Preto v čase vyšších stupňov lavínového nebezpečia odporúčam použiť zelenú.

Autori fotografií: Chata Plesnivec a Ľubomír Mäkký

Chata Plesnivec 23/09/16 05:38 44 príspevkov

Recenzia Detské celokožené topánky Prabos Drago Nohy v suchu a teple sú základom pohody každého turistu. Pri deťoch to platí dvojnásobne, no zároveň ich výbava býva kompromisom, keďže jedna veľkosť vystačí tak na jednu sezónu. Príjemné je preto vidieť cenovo dostupnejšiu, no celokoženú detskú topánku s vibramovou podrážkou a nepremokavou membránou. Také sú topánky Prabos Drago, ktoré od konca jesene testuje náš päťročný Kubko. 01/02/17 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Vyhrievané ponožky 30Seven Termo materiály – či už prírodné alebo umelinové – napriek svojmu názvu teplo neprodukujú, ale vhodným spôsobom zamedzujú jeho úniku tak, aby bol zároveň od pokožky zaistený odvod potu a čo najmenej bola odmedzená priedušnosť. Darí sa im to celkom dobre, no z princípu veci nezahrejú, človek sa musí zahriať sám. Pri telesnom jadre je to v poriadku, problematické bývajú periférie (ruky a nohy) a to najmä ak je aktivita málo pohybová. Napríklad na štande, na zimnom kurze (ak práve nekopete záhrab alebo test stability), pri zimných túrach s deťmi, alebo aj v spacáku, keď nie a nie zohriať nohy. Aktívny prísun tepla riešia napríklad na chemickom princípe horúce sáčky, v spacáku môže pomôcť k nohám hodená termoska plná horúceho čaju alebo aj elektricky vyhrievané ponožky 30Seven, ktoré som v prvých naozaj zimných podmienkach nastávajúcej sezóny odskúšal v uplynulých dňoch v Nízkych a Vysokých Tatrách. 21/12/16 Ľubomír Mäkký Obutie
Test Turistický batoh Lowe Alpine Cholatse 35 Od jari mi robí spoločníka na túrach modrý turistický batoh. Jeho objem je postačujúci na akúkoľvek jednodňovku, keď treba viac vecí alebo keď sa doň zbalím na výlet s deťmi. Taktiež je postačujúci na víkendovku so spaním pod širákom alebo pod celtou. Nie je príliš technicky zameraný, skôr ide o kúsok s prepracovanými detailami pre strednoprúdového turistu. 19/12/16 Ľubomír Mäkký Batohy

Reportáž Zimný výstup na Klenovú Tohtoročná zima je taká, ako zima má byť. Po absolvovaní troch diaľkových pochodov v mraze a snehu, som sa rozhodol pre „pohodovku“. Agilní turisti z Dolného Lopašova po desiaty krát zorganizovali zimný výstup k posedu pod Klenovou, a keďže som v tých končinách bol len v lete, bolo rozhodnuté. Z rôznych možných bodov štartu som si napokon, pre najjednoduchší prístup, zvolil Brezovú pod Bradlom. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Chata Zrub Burda znovupostavený Pôvodný Zrub Burda si turisti veľa neužili, lebo fungoval len dve sezóny, keď začiatkom novembra 2012 zhorel do tla rukou podpaľača. Našťastie nadšenie z rozvíjajúceho sa turistického ruchu v sedle Burda prekonalo nevôľu zbabelých neprajníkov a od leta 2015 opäť ponúka zázemie pre návštevníkov Národného parku Muránska planina. včera Tomáš Trstenský Muránska planina, Veporské vrchy
Túra Chodník Jozefa Krónera v Staškove Na Slovensku sa hádam nenájde človek, ktorý by nepoznal herca Jozefa Krónera. Menej ľudí však vie, že pochádza z hornokysuckej obce Staškov, kde sa nachádza jeho rodný domček, ktorý dlhé roky chátral. No nadšenci ho, našťastie, pred pár rokmi zrekonštruovali. 17/02/17 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy

Chata Plesnivec 23/09/16 05:38 44 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Belianske Tatry: záver Doliny siedmych prameňov, pod vrchom Skalné vráta
    • 20 ľudí
    • celoročná (v mimosezóne len počas víkendov)
    • vodovod v chate vrátane teplej vody
  • Cena
      12,- € polpenzia
      4,50 € raňajky
      7,50 € večera
    • zelená značka do Tatranskej kotliny (1.00 h) žltá a neskôr modrá značka do Kežmarských žľabov (2.00 h)