Recenzia S batohom po Slovensku – Okolie Košíc

Tento zväzok s podtitulom Volovské vrchy je síce dvanástym z edície, no rozhodne nie tuctovým počinom autorského kolektívu, ktorý nám pripravil zaujímavé čítanie. Rozmerovo malá, no obsahovo pestrá publikácia poskytne potrebné informácie návštevníkom metropoly východu a jej širokého okolia. Ako rodený Košičan som sa jej teda pozrel na zúbky.

Obsah

Na 160 stranách kompaktného rozmeru nájdeme postupne základné informácie o turistickom značení, výstroji a pohybe v teréne, nechýba ani reklama na hikeplanner :-). Nasledujú rozsiahlejšie informácie o polohe a vymedzení opisovaného územia a jeho základná fyzicko-geografická charakteristika. Tieto údaje sú striedané informáciami o zaujímavostiach regiónu. Navrhol by som ešte jeden podtitul – Slanské vrchy. Mierne mi vadí štýl tejto časti knihy, pripomína vysokoškolské skriptá – mnohým odborným termínom nebude laik rozumieť, čo ho odradí od ďalšieho čítania. Volil by som prístupnejší populárno-náučný štýl, ktorý sa ľahšie číta.

Zvyšných takmer 120 strán je už venovaných podrobnému opisu 40 vybraných turistických trás. Tie sú určené naozaj širokému spektru turistov – nájdeme tu nenáročnú vychádzku centrom mesta, domácim notoricky známe prechádzky košickými predmestiami vhodné na nedeľné popoludnie, bežné poldenné túry aj celodenné hrebeňovky pospájané do viacdňových celkov. Autori nevynechali žiadnu zaujímavú lokalitu.

Hodnotenie

Publikácia vyšla v roku 2005 a obsahuje aj adekvátne aktuálne informácie. Opis trasy je dostatočne podrobný. Je zrejmé, že autor čerpal z osobnej skúsenosti. Upozorňuje na zradné miesta, slabé značenie, či zaujímavé vyhliadky v blízkosti chodníka. V texte nechýba informácia o dostupnosti vody z prameňov, no zároveň je doplnené trocha paradoxné upozornenie, že si treba vziať dostatok tekutín, lebo na trase nie je možnosť občerstvenia. Pri každej trase je uvedená jej poloha, počiatočný a koncový bod, časová náročnosť, prevýšenie a potrebná mapa VKÚ doplnená výškovým profilom a výrezom mapy s vyznačenou trasou. Pre mňa nepochopiteľne sú však vo výrezoch použité 2 rôzne typy máp a pri niektorých trasách výškový profil jednoducho chýba. Údaj o prevýšení je takisto len rozdielom najvyššieho a najnižšieho bodu na trase. Počiatočné aj cieľové body sa nachádzajú na vlakových a autobusových zastávkach, prípadne v dosahu košickej mestskej a prímestskej dopravy. Niektoré trasy sú okružné a dostupné teda aj vlastným autom. Niekoľko trás so začiatkom v Košiciach sa dá skrátiť. Stačí sa odviezť až na konečnú MHD, lebo prechod záhradkárskou osadou či zbohatlíckou štvrťou na predmestí nemusí byť pre každého to pravé. Osobne by som vynechal zbytočné trasy na Alpinku, či k vyhliadkovej veži.

Text je doplnený môjmu oku lahodiacimi fotografiami charakteristických lokalít danej trasy. Niektoré objekty sa však na stránkach opakujú (kostol v Medzeve, Poráčska dolina, rekreanti na Bukovci).

Papier je kvalitný, lepená väzba je posilnená prešitím zabraňujúcim vypadávaniu stránok pri častom používaní.

Publikácia je veľmi vhodným doplnkom pri plánovaní aj prechode trasy, poskytuje osobné skúsenosti autora pri pohybe v danom teréne a poukazuje aj na atraktívne miesta bežne turistami nenavštevované. Vzhľadom na počet strán, farebné prevedenie a obsahovú bohatosť je cena adekvátna.

Publikáciu možno kúpiť vo väčšine kníhkupectiev za odporúčanú cenu 199 Sk. Sprievodca je k dispozícii aj v niektorých online predajniach – napr. ePlanet.sk (179 Sk).

Ďalšie knihy z edície

1 - Západné Tatry (Chočské vrchy)2 - Slovenský Raj (Južný Spiš)3 - Nízke Tatry4 - Vysoké Tatry (Severný Spiš)5 - Malá Fatra (Východné Kysuce)6 - Veľká Fatra (Kremnické vrchy)7 - Okolie Bratislavy (Malé Karpaty)8 - Slovenský kras (Horný Gemer)9 - Štiavnické vrchy (Slovenské stredohorie)10 - Biele Karpaty (Bílé Karpaty)11 - Súľovské vrchy (Strážovské vrchy)Viac informácii o týchto tituloch je na webe vydavateľa, prípadne v internetovom kníhkupectve ePlanet.sk.