Reportáž Expedičná kamera 2011

Pôvodne český putovný festival cestovateľských filmov Expediční kamera rozšíril svoje pole pôsobnosti aj na Slovensko, a tak si v roku 2011 môžeme vychutnať festivalovú atmosféru aj v slovenských mestách. My sme sa boli pozrieť na premietanie v Bratislave, ktoré sa konalo 5.11.2011 v KD Zrkadlový háj.

Expedičná kamera je celovečerné premietanie filmov o dobrodružstve, divokej prírode, extrémnych zážitkoch aj o športových výkonoch. Prvotným cieľom festivalu bolo usporadúvať festival v čo najväčšom počte miest v Českej republike. Po kladnom prijatí českými divákmi sa festival rozširuje aj na Slovensko. Jeho program si môžete pozrieť v priebehu novembra v 33 mestách. V ponuke pre rok 2011 je 7 filmov. Program dopĺňajú vernisáže fotografií, diskusie, či koncerty.

Ako to vyzeralo v Bratislave

O štvrtej poobede sa začína zapĺňať vestibul kultúrneho domu Zrkadlový háj milovníkmi horských a cestovateľských filmov. K lístkom dostávame aj staršie vydania obľúbeného cestovateľského časopisu a hlasovací lístok, ktorým na konci festivalu zahlasujeme o najlepší film. Usádzame sa v kinosále a po predstavení plejády hlavných, reklamných a mediálnych partnerov zaznie úvodné slovo organizátora bratislavského premietania, Martina Hudeca z agentúry Baretka. Dozvedáme sa, že premietanie bude rozdelené do dvoch blokov, najprv tri filmy, potom príde vernisáž fotografií Martina Nikodýma a Martina Hudeca spoločne s hudobným koncertom kapely Ponte Pardo, a potom sa pustí blok zvyšných štyroch filmov.

Prvý blok otvoril 51-minútový dokument o živote veľrybárov z indonézskeho ostrova Lembata „Poslední lovci“. Títo rybári ako jedni z posledných na našej planéte lovia veľryby, delfíny a manty tradičným spôsobom, využívajúc bambusové harpúny. Lov však nie je vždy úspešný. K tomu prichádzajú návrhy z Európy na zákaz lovu veľrýb a náhradu živobytia prácou v cestovnom ruchu spojenom s pozorovaním týchto veľkých cicavcov. Dokument si na záver kladie nevyslovenú otázku, ako by mohol zákaz lovu veľrýb ovplyvniť život miestnej komunity, ktorá je naň zatiaľ odkázaná.

Po tejto ťaživej téme prišla oddychovka v podobe 8-minútového horolezeckého animovaného filmu z Brazílie „Uruca“. Snímka popisuje vtipnou formou pokus o vylezenie náročnej cesty Uruca v Rio de Janeiro.

Ako tretí sa predstavil 20-minútový dokument „Mazungu“, ktorý popisuje unikátny sólo splav africkej rieky Kongo. Autor strávil sám v kanoe 5 mesiacov, splavil 4700km a počas toho času zažil naozaj zaujímavé situácie.

Druhý blok štartoval filmom „Life cycles“. Každý z bicyklových fanatikov si tu musel prísť na svoje. 47-minútový kanadský film popisuje životný príbeh bicykla od jeho zrodu až po jeho koniec, to všetko dokreslené výbornými bikerskými kúskami na pozadí krásnej prírody počas všetkých ročných období.

Po cyklistických orgiách nasledovala ďalšia malá cyklochuťovka „Gobi Desert“ v podobe 4-minútového lákadla z púšte Gobi, kde hlavní aktéri podnikajú šialené zjazdy možnými aj nemožnými terénmi.

Predposledný film sa niesol v znamení free climbingu. 24-minútový americký dokument „Sám v stene (Alone on the wall)“ ukazuje sólo lezca Alexa Honnolda, ako zdoláva obrovské steny bez istenia, pričom najväčšou výzvou mu bol výstup na slávnu stenu Half Dome. Myslím, že pri tomto filme sa každému v sále tajil dych.
Ako posledný sa predstavil 29-minútový český dokument „Brahmaputra“, ktorý popisuje expedíciu vodákov na jednu z najväčších svetových riek – Brahmaputru. Snímka ukazuje radosti aj starosti podniknutia výletu do končín, kam má bežný turista vstup zakázaný. Rieka totiž leží na hranici Indie a Tibetu.

Po premietaní sme samozrejme zahlasovali za najlepší film, užili si koncert kapely Ponte Pardo, a potom sme sa už plní zážitkov len spokojne pobrali domov. Už teraz však môžeme skonštatovať jedno – Expedičná kamera, tešíme sa na teba aj o rok!