Chata na začiatku letnej sezóny
Chata na začiatku letnej sezóny Zatvoriť

Chata Chata pri Zelenom plese – Brnčalka

Chata pri Zelenom plese je pre mnohých ľudí najobľúbenejšou tatranskou chatou. Leží v krásnom rozprávkovom prostredí obklopená štítmi, s tyrkysovým plesom a výhľadom na skalnaté vrcholky Belianskych Tatier. Okrem toho tam podľa mnohých mojich kamarátov býva najväčšia zábava.

Tatry: Vysoké Tatry: dolina Kežmarskej bielej vody, záver doliny Zeleného plesa
Cena
23,- € človekonoc s raňajkami
31,- € človekonoc s polpenziou
16,- € človekonoc SHS JAMES, KST, ČHS, OeTK s raňajkami (24,- € s polpenziou)
1,- € človekonoc miestna daň
2,- € posteľná bielizeň
Kontakt
chatár Tomáš Petrík, rezervácia ubytovania na +421 901 767420, e-mail tatry@chataprizelenomplese.sk, chataprizelenomplese.sk$ret
Spojenie
žltá na Bielu vodu 2.30 h
Dalšie info
spoločné wc, sprchy

Chata je blízkosťou skál a mnohých známych ciest zaujímavá pre horolezcov, Veľká a Malá Zmrzlá dolina sú zase skialpinistickým rajom. O turistoch ani nehovoriac – chata leží priamo na tatranskej magistrále. Jednou stranou sa dá dostať ku Skalnatému plesu, opačnou zase k Belianskym Tatrám. Obľúbená je aj túra na Jahňací štít, odkiaľ je krásny výhľad.

Chata, známa aj ako Brnča, Brnčala, alebo Brnčalka, sa nachádza v závere doliny Zeleného plesa. Tesne nad ňou sa týči Jastrabia veža, na vrchu ktorej bol vraj kedysi veľký drahokam. Istý mládenec ho chcel priniesť svojej milej. Vyliezol hore a keď ho už takmer mal, skala sa zatriasla a on spadol do plesa aj s drahokamom. Odvtedy je Zelené pleso zelené.

História

Na mieste chaty bola prvá útulňa už koncom 90-tych rokov 19. storočia, od roku 1894 stavali predchodkyňu terajšej chaty. V roku 1926 prešla rekonštrukciou. V roku 1950 ju premenovali na Brnčalovu chatu podľa Alberta Brnčala, vtedajšieho predsedu Slovenského horolezeckého zväzu, ktorý v tom roku zahynul pri zostupe z Jastrabej veže.

Najčastejšou prístupovou cestou je chodník od autobusovej zastávky Biela voda, cca 3 km od Tatranskej Lomnice. Stojí tam autobus, ktorý chodí z Tatranskej Lomnice smerom na Ždiar alebo Lysú Poľanu. Oficiálny údaj pri žltej značke na smerovníku je 3.05 h, ale pohodovou chôdzou sa to dá stihnúť za 2,5 hodiny.

Chodník len mierne stúpa, v záverečnej časti doliny sa otvárajú výhľady na štíty Belianskych i Vysokých Tatier. V lete je všade množstvo kvetov a je to veľmi príjemná vychádzka popri šumiacom potoku.

Ďalšia prístupová možnosť je červená značka magistrály, ktorá vedie od Skalnatého plesa cez sedlo pod Svišťovkou a odtiaľ schádza ku chate. Magistrála ďalej pokračuje na Veľké Biele pleso, od ktorého sa dá dostať na chatu Plesnivec v Belianskych Tatrách alebo opačným smerom na Kopské sedlo a ďalej do Tatranskej Javoriny. Na žltú značku vedúcu od Bielej vody sa napája aj modrá od medzistanice kabínkovej lanovky na Skalnaté pleso Štart a ďalšia modrá vedúca do Tatranských Matliarov.

Ubytovanie

Chata bola v poslednom čase rekonštruovaná, najmä jej ubytovacia časť, takže je tam teplo a pohodlne. Bývať sa dá na izbách od dvojok až po tuším dvanástku. Je možné spať aj na povale v chate alebo v hospodárskej budove so spacákom. Kapacita je 56 lôžok, ale už som tam videla aj o dosť viac ľudí. Zažila som, že v čase najväčšej ubytovacej núdze spali ľudia na zemi aj v spoločenskej miestnosti.

Na prízemí aj na poschodí sú toalety, v suteréne sa nachádzajú tri sprchy. Väčšinou tečie aj teplá voda. Ak nie, treba ísť zistiť do kuchyne, či práve neumývajú riady. Alebo otužovať tak, ako sme to po dva dni robili my, kým sme nezistili, že treba poprosiť chlapcov v kuchyni. Viackrát som sa s tým ale nestretla. Upozornenie: v chate treba mať prezuvky! Inak budete chodiť bosí.

Ako som už spomínala, je tu spoločenská miestnosť aj bar, ale drvivá väčšina návštevníkov sa zdržuje v jedálni. Je to veľmi pekná, príjemná miestnosť s výhľadom na pleso a veľmi blízke štíty – a hlavne sa tam nachádza okienko, cez ktoré sa podáva potrava.

Ceny a jedlo – aktualizácia 8. 1. 2011

Po zmene chatára (6. 1. 2010) funguje chata v obmedzenom režime, keďže bývalý nájomca odsťahoval všetko, čo bolo v jeho vlastníctve. Zároveň nový chatár mohol začať s vynášaním nového zariadenia, zásob a paliva až po prevzatí chaty.

Obmedzenia chaty sa týkajú najmä prevádzky kuchyne – pre turistov je však k dispozícii čapované i fľaškové pivo, horský čaj, kofola, párky, polievka a jedno varené jedlo podľa dennej ponuky.

Ubytovaní hostia majú v cene nocľahu raňajky prípadne na výber polpenziu.

Ubytovanie poskytuje chata v pôvodnej kapacite (56 lôžok + koľko treba na matracoch). Po novom majú na ubytovanie členovia KST, SHS JAMES a ich partnerských organizácií (ČHS, OeTK, NFI) zľavu 50 %. Zľavy pre členov iných organizácií, či množstevné zľavy poskytované nebudú. Pri ubytovaní treba rátať s poplatkom mestu 1,- € za každú noc pobytu a v prípade nocľahu na lôžku sa platí jednorázový poplatok 2,- € za posteľnú bielizeň.

Viac o zmene chatára nájdete v tomto článku.

Ako tam je...

Ak chcete na chate súkromie a ticho, treba tam ísť začiatkom týždňa. Čím je bližšie víkend, tým viac sa chata zapĺňa rôznymi návštevníkmi. Od ceprov cez skúsených turistov až po horolezcov, skialpinistov a rôzne známe horské postavičky. Chata má výhodu krátkych nástupov pod horolezecké cesty, takže je obľúbeným miestom aj pre horolezecké kurzy a koncentrácia horolezcov je tu skutočne vysoká. V takomto prípade sa musíte zmieriť s tým, že sa veľmi nevyspíte, lebo kultúrny program takejto partie k vám prenikne, aj keby ste spali na streche. To už je lepšie sa pridať, hrať do osprostenia človeče, ochutnávať marhuľovicu a jablkovicu, učiť sa horolezeckú hymnu, počúvať Zbojove husličky a Hámorovu harmoniku, drkotať sa o pol piatej ráno medzi skupinkou štyridsiatich fajčiarov predo dvermi, aby človeku neušla nejaká historka... Len ráno sa to potom tááááááááák ťažko rozdýchava...

Webová stránka chaty

(stará webová stránka ZelenePleso.sk nie je aktuálna!)