Reportáž

Kurz prvej pomoci 2011

18.11.11 Štvrtý kurz prvej pomoci je úspešne za nami! Môžem poctivo zhodnotiť, že kurzy prvej pomoci majú veľký úspech a okrem dobrej zábavy, akou sú hiking stretnutia známe, ponúka aj obrovské množstvo prospešných a užitočných informácií. Táto kombinácia horských ľudí, život zachraňujúcich vedomostí, a príjemného prostredia opäť nesklamala a priniesla nové zážitky.

Od prvého ročníku kurzu prvej pomoci sme si s Hiking tímom prešli dlhú cestu. Menili sme miesta kurzu a účastníkov (aj keď niektorí si kurz zopakovali aj dva krát po sebe). Čo sa po štyri roky nemenilo, bola lektorka (doktorka Renátka Andrejčáková), komparzista Adam (taký umelohmotný pajác) a organizátor Bacaardi (taký neumelohmotný pajác). Tento rok sme porušili tradíciu zmeny miesta kurzu a vrátili sme sa na miesto činu minuloročného podujatia – na chatu Rajnoha patriacej do skupiny malebných chatiek Chaty Uhorčík.

Návrat na staré známe miesto bol dobrý ťah, prostredie, ubytovanie a strava na chate boli úžasné, my sme sa mohli sústrediť na dýchanie, obväzovanie, hasenie, a občasné výbuchy smiechu pri vtipných poznámkach.

Nebudem deliť reportáž z kurzu na dve časti, tí, ktorí majú záujem o presný program, môžu si prečítať reportáže z kurzov v rokoch 2010, 20092008. Zhrniem len to, čo už asi dávno viete – spoločne sme sa naučili základy záchrany života, najprv teoreticky a po krátkom úvode sme začali hneď praxovat na vlastných telách a umelom Adamovi. Opäť sme videli chutné fotografie zo života lekárov na oddelení ARO, opäť sme tvorili družstvá a vo dvojiciach riešili rôzne lekárkou zadané situácie.
Atmosféru určite oživili štyria chalani, ktorí sa mali tak radi, že napriek odporúčaniu lekárky robiť všetko jemne a nežne si nič nedarovali. Pri pomoci dusiacemu kamarátovi nacvičovali Heimlichov manéver tak horlivo, až im chrbáty plieskali a rebrá praštali.

Ďalšou atrakciou pre prítomných bolo nacvičovanie uloženia postihnutého do stabilizovanej polohy. Najmenšia prítomná Lenka dostala za úlohu nacvičiť si to na najväčšom chlapovi v miestnosti, a že teda išlo o chlapiska ako horu. Výbuchy rehotu však nedokázali zastaviť fyziku a Lenka to po chvíli trápenia dokázala. Gratulujem!

Ročník 2011 opäť prial tomuto kurzu a osobne som rád, že sa takáto aktivita teší veľkému záujmu. Je úctyhodné, že ľudia majú záujem vedieť pomôcť. A vieme, že v horách je niekedy človek odkázaný len na „kamarátsku“ pomoc. Pretože kým príde sanitka, horskoslužbák peši či vrtuľník, určite to nebude do štyroch minút. A ako sa učíme už štvrtý rok, štyri minúty je najdlhšia doba, ktorú vydrží mozog bez krvného obehu nepoškodený. Bez poriadnej resuscitácie po štyroch minútach rapídne klesá šanca na prežitie bez vážnych následkov, či vôbec prežitie samotné.

Tento ročník sa niesol v znamení štvorky, a preto na koniec by som to zhrnul do štvoriek: Bolo super prostredie (1), super lekárka (2), super ľudia (3) a super zábava( 4).

Ďakujem, Ďakujem, Ďakujem, Ďakujem.

Autorka fotografií: Lenka Slobodová

Zdieľaj:
Reakcie
Kurz prvej pomoci 2011 07/03/13 19:45 9 príspevkov

Rada Ako uvariť v ešuse puding Čo-Van-Hro-Ma Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Každé dobré jedlo by si zaslúžilo bodku, záver, sladké potešenie. Minule som vám sľúbil, že pripravím recept “dezertu”, vhodného na outdoorové aktivity. Skvelé na ňom je, že v chladných obdobiach vás nielen poteší na jazyku, ale aj pekne zahreje. Hovoríme o pudingu, ktorý určite mnohí z vás už na vandri či pri stane varili. Toto je klasika, nejdem sa tváriť, že som vymyslel nové Créme Brulé. Každopádne, ak pomôžem “receptom” čo len jedinej hladnej a zahriatia hodnej duši, môžem si zapísať dobrý skutok. Poďme na to! 05/01/16 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Linguine so sardinkami Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – okrem komplikovaných outdoorovo kulinárskych špecialít ako bolo Chilli Con Carne, je treba mať v zálohe chutné a jednoduché jedlá vhodné na varenie v prírode. Jedno také sme si spravili v úvodnom článku cyklu Outdoor Chef’s Diary – Dubákové Risotto. Druhé si spravíme teraz. A bez srandy - vifonkové slíže bokom, idú sa variť talianske cestoviny. Linguine di Montagna (Sardine i Pomodori Secchi). 29/12/15 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Chilli con Carne Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Ľubo mi sľúbil, že pôjdeme otestovať nejaké variče a ja popri tom spravím ďalšie mňamkové recepty. Kuchtiť ma baví, prírodu zbožňujem, Ľubo sa mi upísal, a tak som vymyslel jemne komplikovanejšie recepty ako rizoto naposledy. Predsa len, na moderných kozmických varičoch a hrncoch sa varí omnoho lepšie ako na mojom starom hliníkovom ešuse. 22/12/15 Michal Buberník Strava a pitie

Túra Podhorie Slanských vrchov 11 Je máj, lásky čas a tak treba lásku k prírode nejakým spôsobom prejaviť. Počasie je priam ideálne, aby sme mohli pokračovať ďalej po západnej strane podhoria Slanských vrchov. K južnej hranici to už nie je ďaleko, ale na jedenkrát to asi nedáme, a tak budeme musieť ešte raz prísť. V poslednej časti sme skončili v dedine Ruskov, tak tam dnes opäť zavítame, aby sme si prešli zaujímavostí z jej histórie, ale aj zo súčasnosti, spoznali jej okolie, niečo sa dozvedeli a potom pokračovali v putovaní. Je to vcelku pútavé prechádzanie a hľadanie niečoho, čo môže turistov potešiť pri túlaniach sa prírodou. dnes Marián Jaššo Slanské vrchy
Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! včera Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. 27/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec