Prístrešok Prístrešok pod Kostolným vrchom

Symbolických cintorínov obetiam hôr je na Slovensku viacero. Najznámejší je vo Vysokých Tatrách. Svoj majú aj turisti v Malých Karpatoch na Vysokej a trampi z okolia Bratislavy pri Košariskách. Myslím si, že je to pekný počin. Jedným na pamiatku a nám ostatným na výstrahu. Aj keď posledne dva menované skôr ako pripomienka kamarátov. Ako som sa pri januárovej túre v Považskom Inovci presvedčil, aj lesníci majú svoje pietne miesta (Čierny Váh a lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu) a najnovšie tiež pri horárni pod Kostolným vrchom.

Považský Inovec: pod Kostolným vrchom
530 m n. m.
4 osoby s vlastným spacákom a izolačnou podložkou
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
Horáreň pod Kostolným vrchom
Dalšie info
Pietne lesnícke miesto

Pietne miesto

Symbolický lesnícky cintorín slávnostne odovzdali do užívania pracovníci Lesov SR, š. p. Banská Bystrica 29. 11. 2011. Snáď to nebude znesvätenie pietneho miesta, keď sa zmienim o možnosti prespať v besiedke pri kríži. Ak po sebe nezanecháme neporiadok a nie sme až príliš senzitívni, budeme mať celú noc dosť času premýšľať o dočasnosti nášho pobytu na matičke Zemi a v jej krásnej prírode.

Altánok je typická šesťboká drevená stavba, na ktorej jedna stena chýba a toto miesto slúži ako vchod. Do výšky 1 m má pevné steny a potom až po striešku prekrížené latky. V prípade nutnosti sa tak veľmi ľahko dá na ne pripevniť celta, alebo pončo. Podlaha je vysypaná drobnými, bielymi kamienkami. Uprostred stojí stôl a popri troch stenách sú lavice. Podľa mňa sa na nich spať nedá, ale na stole a zemi sa určite vyspia štyria turisti s vlastnými karimatkami a spacákmi. Podľa dátumu na klobúku postavičky na špici strechy, altánok bol dokončený 10. 3. 2003. Buď bol nanovo namorený, alebo veľmi kvalitne spravený, pretože pôsobí novo. Cez strechu určite nebude zatekať. Aj tak si myslím, že sa hodí na núdzové prenocovanie tak od nočných teplôt + 10 °C. Vzhľadom na charakter miesta tu ohnisko nie je, ale nič nebráni uvariť si čokoľvek na variči, položenom na stole.

Potok, ani studničku som nevidel, no neďaleko je horáreň a za plotom som videl pumpu. Tak ak človek nemá vlastné zásoby, snáď by domáci pomohli. Pri putovaní od Marhátu je pol hodiny pred altánkom na lúkách Jelenie jamy zopár domov, tam sa možno tiež dá nabrať voda a pri putovaní od sedla Bezovec je možnosť zásobiť sa vodou z Dastínskej kyselky pod Veselým vrchom.

- po červenej od sedla Bezovec 1.20 h,
- po modrej z Podhradia 3.00 h,
- po modrej z Hubiny 2.15 h,
- po zelenej z Nitrianskej Blatnice a neskôr po červenej 3.45 h,
- po červenej zo sedla Havran 5.15 h.

Zaujímavosti okolia

Nie veľmi ďaleko je to na hrady Tematín a Topoľčiansky. Nad neďalekou Starou Lehotou je Jaskyňa pod Teplým vrchom. V blízkosti sa nachádzajú PR Dubový vŕšok, Holé brehy, Kňaží vrch, rozhľadňa na Marháte, ZOO farma New Zealand v Modrovej.
Na tomto pietnom mieste tragicky zahynul 4. 8. 1900 miestny lesník Alojz Fleischhandl. Spomeňte si naňho i druhých, ktorí tragicky ukončili svoju životnú púť v horách a lesoch, ktoré tak milovali.