Reportáž Lavínový kurz 2012

Tretí ročník lavínového kurzu sa opäť výborne vydaril a ja môžem veľmi rád opísať, čo nás postretlo, čo sa dialo a čo sme sa opäť naučili. Aj tentokrát nás prichýlili Nízke Tatry a počasie nám žičilo.

10. februára (ako obvykle piatok) sa už tretí krát združili turisti a priatelia snehu na kurze zaoberajúcom sa lavínovou problematikou. Kým minulé vydarené ročníky lavínových kurzov sa diali na ľúbeznej chate Bjornson, do plánovanej trojročnice sme museli vkročiť v inom ubytovacom zariadení, hoteli Liptov. Hotel Liptov, známy svojim luxusným a pôžitkárskym vybavením pripomínajúcim zašlú slávu interhotelov, a špecifickým a nezabudnuteľným Retro Barom bol viac ako uspokojivou náhradou za mládežnícku chatu Bjornson.

Už zaužívaný program neradno meniť a tak sme rozvrh minuloročných kurzov zachovali aj pri tejto rekreácii. Piatočný večer patril výučbe základných teoretických znalostí o druhoch snehu, meteorologických, topografických a iných podmienkach, ktoré prispievajú k vzniku lavín. Po teoretickej príprave sa všetci mladiství vrhli do víru vzdelávania a tréningu na náročný sobotňajší praktický výcvik.

Sobota, ako už bolo spomínané, patrila praktizovaniu snehových profilov, vyhľadávania pípakmi (ktoré opäť zapožičal dlhoročný partner podujatia, spoločnosť Pieps). Kedže zima nám nadelila poriadny prídel hlbokého snehu a mrazivého počasia, všetci zúčastnení mali radosť, keď sa mohli konečne ísť zohriať na hotel. Po večernej teoretickej prednáške a premietania inšpiratívnych fotiek (málokto po zhliadnutí sa bude mať chuť ťahať za prsty s lavínkami) nasledoval podobný program ako večer pred tým.

Nedeľná pracovná náplň dňa bola rovnaká, mrazivé kopanie snehu, sondovanie a vyhľadávanie pípakmi. Kým sobota je zameraná na teoretickejšiu výučbu vyhľadávania, kopania profilov a testov zosuvného bloku, nedeľa je zameraná na praktickejsiu výučbu a to simuláciu ozajstného lavínového nešťastia. Tu si majú možnosť vyskúšať všetci, ako sa správa záchranné družstvo pri prehľadávaní lavíny a pri organizácii záchrany, čo môže byť prospešné pri reálnej situácii. Všetci síce dúfame, že podobné zážitky sa nám vyhnú, ale kurzy a nácviky sú na to, aby sme pri záchrane vedeli reagovať rýchlejšie a efektívnejšie.

Všetci súdruhovia, ktorí by mali záujem vedieť detailnejšie, ako prebieha kurz, môžu si pozrieť šťavnaté a už legendárne opisy z prvého a druhého kurzu. Tí, ktorí by radi vedieť, ktoré pohorie má aký stupeň lavínového nebezpečia, viac o metodike a pod., (pretože tento článok metodický nie je a len zďaleka popisuje udalosti na kurze), pre tých tu je web www.laviny.sk. Praktický výcvik je však dôležitou súčasťou všetkých vedomostí a kto sa pohybuje alebo plánuje pohybovať v lavínovom uzemí, mal by podobný kurz absolvovať.

Prichádza čas na ukončenie reportáže a samozrejme aj poďakovania. V prvom rade chcem poďakovať kurzistom, pretože bez nich by nikdy žiadny kurz nebol. Kurzisti, ďakujem v mene Hiking.sk a samozrejme aj v mojom mene. Boli ste skvelí.
Ďalej by som veľmi rád poďakoval Jankovi Peťovi, za jeho úžasný prístup a skvelú, trpezlivú výučbu. Janko, si veľký profesionál a odborník, ďakujem.
Ďakujem aj partnerovi podujatia, spoločnosti, ktorá zapožičala pípaky a iné vybavenie – Pieps.
No a samozrejme ďakujem portálu www.hiking.sk, ktorý týmto spôsobom približuje kurzy aj ľuďom, ktorí nemajú vlastnú výbavu, ale chcú sa učiť a vzdelávať v tomto smere.

P.S..: Veľká vďaka patrí vývojárom webu a HZS za perfektnú pomôcku pri plánovaní túr – mapu lavínových dráh na www.turistickamapa.sk. Skvelá vec, ktorá pomôže mnohým ľuďom. Verím, že rovnako ako kurzisti, aj ostatní budú mapu používať v zdraví.