Búda Búda pod Starým plášťom

O Malých Karpatoch sa traduje, že tu nie je veľa prístreškov, kde by sa turista mohol schovať na noc, či aspoň v prípade nepriaznivého počasia. Preto iste každý z nás s radosťou privíta nový prírastok. Bol som veľmi milo prekvapený, keď som začiatkom marca 2012 pri schádzaní zo Starého plášťa na križovatke lesných ciest narazil na domček pod dubom.

Malé Karpaty: pod Starým plášťom
500 m n. m.
max 3 osoby vo vlastnom spacáku
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
blízky potok
Dalšie info
vonkajšie ohnisko

Objekt silno pripomína domček uja Tekvičku z Cibuľkových dobrodružstiev. A ako som sa dostal do tohto neznačkovaného terénu? Možno len pár zasvätených vie, že v Trnave existuje HSC NSŠ Karpaty Trnava Turistika Kolky. V preklade Klub nevidiacich a slabozrakých. Nuž a oni sa rozhodli tento rok obnoviť Predjarný prechod Veterlínom. Štart bol v Smoleniciach a kratšia trasa mala cieľ pri vrcholovej schránke na Veterlíne. Pre nás diaľkoplazov to bola kontrola a cieľ bol na Starom plášti.

Keďže domček je v neznačenej oblasti pohoria, popíšem len ako som sa tam dostal a kde som napokon vyšiel. Od vrcholovej knihy som po kontrole s ostatnými zostúpil na červenú a popri novom plote pokračoval po ceste doľava. V zákrute sme opustili červenú a pokračovali smerom na Jahodník. Z tejto cesty sme napokon odbočili doprava na lesnú cestu a po nej sme križovali žltú z Čiernej skaly, prešli popod Polámané, minuli senník – krmelec a po dvoch veľkých zákrutách a 90 minútach od odídenia z Veterlína sme odbočili z cesty doľava a začali stúpať chodníčkom k skalnatému vrcholu. Potom už len po hrebeni dôjsť na Starý plášť. Kúsok pred ním ide chodník doľava dolu a popri potôčiku som už len sám, zišiel na lesnú cestu. Po nej som šiel doľava a 90 minút od prekrižovania žltej z Čiernej skaly, som aj s obedovou pauzou, stál na križovatke ciest, kde stojí domček. Od neho som zišiel k potôčiku, čo za ním tečie a popri ňom som sa napokon dostal až na asfaltku, ktorá vyšla na moje prekvapenie bránou v oplotení pri Olšovskom Mlyne. Zaujímavé, že som žiaden plot celou cestou nevidel. Kto má GPS prístroj, mal by domček nájsť bez problémov, kto ho nemá, snáď podľa môjho popisu trafí tiež.

Popis

Ide naozaj len o domček. Jeho rozmery sú odhadom 2 x 1 m. Je celý postavený z dosiek. Strecha je v perfektnom stave a vzhľadovo mi krytina pripomínala linoleum, či obrusovinu. Domček nemá okno, je len naznačené latkami. Dnu sa dá vstúpiť dverami, ale aj na opačnej stene som našiel zvonku záklapku. Či sa po jej odistení dá otvoriť aj táto stena, som neskúšal. Podlaha je čiastočne drevená, z asi jej polovice sú už dosky vytrhané. Vybavenie vnútrajška je veľmi jednoduché. Jedna širšia lavica a veľmi labilný ministolík. Myslím si, že s troškou prítulnosti by sa tu vyspali traja ľudia. Pred domčekom je pár pníkov okolo ohniska.

S vodou by nemal byť problém. Pár metrov za domčekom a dolu malým svahom a ste pri celkom výdatnom potôčiku. Ak schádzate zo Starého plášťa na smolenickú stranu, dostanete sa do údolíčka, kde pramení tiež potok, takže vody je tu dostatok.

Zaujímavosti

Kto by šiel v mojich stopách, môže pokračovať po lesnom náučnom chodníku Majdán, vybudovanom Lesným závodom Smolenice popri potoku Parná. Sú tam osadené nové tabule od jaskyniarov o krase.