Prístrešok Prístrešky pri prameni Rimavy

Počas nášho putovania Muránskou planinou v roku 2011 sme mali zaistené ubytovanie v sedle Zbojská a v sedle Burda, ale vcelku sme boli prekvapení, keď sme pri schádzaní v Fabovej hole narazili na tri možnosti prespania a na Hikingu o nich nebola vôbec zmienka. Rozhodol som sa, síce s odstupom času, ale predsa o tejto možnosti zmieniť aj pred ostatnými turistami.

Veporské vrchy : pod Fabovou hoľou - Bukový diel (Národný park Muránska planina)
900 m n. m.
bivak s vlastným spacím vakom a karimatkou
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
prameň Rimavy

Poľovnícky posed Bukový diel

Od smerovníka Kučelach sa treba vybrať po červenej významovej značke "Prameň Rimavy". Cesta pomaly stúpa do kopca a po 15 minútach sa na ľavej strane objaví lúčka ohraničená našou cestou, lesom a cestou prichádzajúcou zľava zhora. Nachádza sa na nej poľovnícky posed s malou teraskou. Vystupuje sa k nemu dôveryhodným rebríkom. Dvere, aspoň počas našej návštevy, neboli na rozdiel od väčšiny iných posedov zatvorené na zámok. Terasa je krytá strieškou a ohraničená drevenou stenou, vysokou asi 80 cm. Myslím, že v prípade dažďa sa tu pohodlne vyspí jeden človek, samozrejme na karimatke a ani nebude treba naťahovať pončo, či celtu medzi strechu a zábradlie. Vo vnútri posedu sa podľa mňa vyspia horko-ťažko traja ľudia. Sú tu tri zasklené okná, polička, dve lavice. Na lavičkách sa vyspia menšie postavy, alebo celú noc treba mať pokrčené nohy a na podlahe sa šikmo popod lavice najpohodlnejšie vyspí jeden človek. Aj tu treba mať samozrejme karimatku. Okolie posedu slúži na uskladňovanie vyťaženého dreva a tak je tu dostatok dreveného odpadu na oheň, ktorý je možné si spraviť na ujazdenej hline bez ohrozenia okolitého lesa. Voda sa dá nabrať v neďalekom prameni Rimavy, alebo z potôčika tečúceho popri ceste.

poloha objektu

Prístrešok pri prameni Rimavy

20 minút od smerovníka Kučelach je prameň Rimavy. Obetaví turisti z Tisovca tu v roku 2009 za finančnej výpomoci Verejno-súkromého partnerstva Muránska planina - Čierny Hron a mesta Tisovec upravili prameň Rimavy a postavili altánok s dvomi informačnými tabuľami. Altánok je veľký asi 2,5 x 1,5 m. Má kvalitnú drevenú strechu (šindeľ). Strana krytá svahom je zaplnená dvomi tabuľami s textom a pod nimi je lavica. Protiľahlá strana má za lavicou drevenú stenu vysokú 80 cm. Uprostred altánku je dlhý stôl. Hoci dve kratšie strany sú kryté len mini strieškou a inak sú otvorené, myslím si, že dážď sa dnu nedostane a teoreticky by sa tu mohlo pohodlne vyspať 5 ľudí na laviciach, stole a zemi. Karimatka je nutná. Ohnisko tu vzhľadom na svah a blízkosť stromov nie je, ale na neďalekej ceste by sa dalo spraviť a dreva je na okolí dosť. Pri našej návšteve tu bolo igelitové vrece na odpadky, ale tie by si každý turista mal odniesť so sebou. Z cesty je krásny výhľad na Kráľovu hoľu.

Chata Mestských lesov Tisovec (Bukový diel)

Desať minút po zelenej značke od smerovníka Kučelach na sedlo Burda sme našli nad cestou na lúke chatu Mestských lesov Tisovec. Bola síce zatvorená, ale má krytú verandu o rozmeroch cca 2,5 m x 1 m, kde by sa v prípade núdze dalo aspoň dvom turistom prespať. Veranda má betónovú podlahu, je krytá strechou chaty. Jednu stranu tvorí stena chaty s vchodovými dverami, oproti ním je vstup na terasu a napravo od neho je poličková skrinka. Dve strany tvorí 80 cm vysoká drevená stena s tromi nosnými stĺpmi. V prípade dažďa a nesprávneho vetra by to mohol byť problém, ktorý by sa dal riešiť upevnením plášteniek na nosné stĺpy verandy. Na lúke za chatou sa nachádza ohnisko a stôl s dvomi lavicami. Vodu sme nenašli, ale podľa mapy by o pár výškových metrov nižšie pod cestou mali prameniť dva potoky.

poloha objektu

Ako som sa už vyššie zmienil, posed a altánok sa nachádzajú na červenej významovej odbočke Rudnej magistrály od smerovníka Kučelach. K tomuto smerovníku sa dá dostať:

- po červenej zo sedla Zbojská za 1.00 h,
- po zelenej zo sedla Burda za 0.35 h,
- po zelenej z Fabovej hole za 1.00 h,
a potom po červenej významovej značke "prameň" k posedu za 15 minút a k altánku pri prameni Rimavy za 20 minút.

K chate Mestských lesov Tisovec sa dá dostať:
- od smerovníka Kučelach po zelenej smer sedlo Burda za 10 minút,
- po zelenej od sedla Burda za 25 minút,
- po červenej zo sedla Zbojská a od Kučelachu po zelenej za 70 minút.

Zaujímavosti

Nachádzame sa v Národnom parku Muránska planina a je tu toľko zaujímavého, že je ťažko na niečo konkrétne upozorniť. Najlepšie je pred návštevou tohto prekrásneho kúta našej vlasti navštíviť Turisticko-informačné centrum Zbojská na Zbojníckom dvore v sedle Zbojská alebo na internete.