Reportáž Dokončenie náučného chodníka Fraňa Madvu

O tom, že náučný chodník Fraňa Madvu existuje už dlho, vedia aj čitatelia Hikingu. Vedeli aj to, že na náučnom chodníku chýbajú informačné panely, takže náučný chodník nie je náučný, ale len taký obyčajný chodník.

Trasa chodníka spája dve pôsobiská Fraňa Madvu, a to Nitrianske Rudno a Nitrianske Sučany. To znamená, že chodník začína v Nitrianskom Rudne a končí v Nitrianskuch Sučanoch. Z Nitrianskeho Rudna ide chodník dnom doliny pod Košútovou skalou až na Horné Pažite. Tu zabáča doľava, začína prudko stúpať a traverzuje svahy Plevne. Po prekonaní najvyššieho bodu trasy (Plevňa 901 m n. m.) sa na Lúke pod Plevňou stáča o 90 stupňov doprava a traverzuje svahy Malého Rokoša. Prechádza cez Pinkove viechy a v serpentínach klesá ku Brložnej jaskyni. Odtiaľto prudko klesá ku studničke "Ahoj" a už nenáročným terénom prechádza cez Hrabové lúky a klesá do Nitrianskych Sučian, kde končí pri kostole.

Pozn. redakcie: O tomto chodníku píše na Hiking.sk vo svojom článku aj Martin Hrdý.

Prípravy

Po tom, ako som sa stal predsedom turistického klubu, ma členovia neustále bombardovali otázkami, kedy bude dokončený náučný chodník Fraňa Madvu. Od určitého času ostal tento projekt zamrznutý v čase a čakal na nejakého dobráka, čo by ho pomohol vzkriesiť. Nepríjemné otázky členov mi zachádzali pod kožu a tak som sa rozhodol, aj keď to nebol môj projekt, že s tým niečo spravím. Keďže samotné panely boli už vyrobené, a pomaly zapadali prachom v garáži v Nitrianskych Sučanoch, mal som o starosť menej. Mojou hlavnou úlohou bolo vymyslieť popisky na tabuliach a zrealizovanie samotného osadenia panelov a tabúľ.

Prvé návrhy textov prechádzali nekonečnými kolami škrtania a prepisovania. Konečne vznikli texty, na ktoré sme tak dlho čakali. Teraz nastal čas premeniť fakty do grafickej podoby. Zhodou okolností ma kontaktovala pracovníčka najväčšieho dodávateľa el. energie, a ponúkla mi možnosť spolupráce na nejakom projekte. Ponúkol som jej projekt Dokončenie náučného chodníka Fraňa Madvu. Projekt bol vo vedení spoločnosti schválený a bol nám poskytnutý istý finančný dar na dokončovacie práce. Zároveň nám poskytli otvorené dáta na grafickú podobu panelov. Mali sa čo najviac podobať už existujúcim tabuliam, ktoré podporila táto spoločnosť. S tým som nemal väčší problém, pretože sa to podobalo mojím predstavám o tabuliach.

O grafickú podobu sa postaral Ivko, člen výkonného výboru klubu a administrátor našej webovej stránky. Po neustálych zmenách, opravách a vylepšovaniach bol návrh hotový tri dni pred dokončením projektu.

Príprava stanovíšť

Ako prvé bolo treba rozhodnúť, kde budú tabule presne stáť. Istá predstava bola, pretože od toho sa odvíjal text na tabuliach. Oslovili sme majiteľov pozemkov a získali od nich súhlas na postavenie tabúľ. Ako poradcu sme si následne zavolali pracovníka Štátnych lesov, ktorý s nami v teréne hľadal ideálne miesta, aj kvôli budúcej ťažbe dreva. Chceli sme predísť tomu, aby nám počas sťahovania a zvážania dreva poškodili pracovníci lesov tabule.

Na vytipovaných miestach bolo ďalej potrebné vykonať výkopové práce pre pätky tabúľ. Keďže sa mali tabule nachádzať hlboko v lese, jamy sme museli vykopať a vysekať do skaly ručne. Medzitým nám vyrábali v strojárskej firme z U profilu stojky. Tie sa následne nechali pozinkovať, aby oceľ vo vlhkom prostredí vydržala čo najdlhšie.

Keď boli jamy vykopané a stojky prichystané, na rad prišlo betónovanie. Zvolali sme brigádu a jedno piatkové popoludnie a nasledujúcu sobotu sme venovali tejto dôležitej činnosti. Keďže tabule sa mali nachádzať hlboko v lese, ako som už spomínal, bolo treba aj tento materiál povynášať. Z časti nám pomohol materiál vyviezť manžel našej turistky s Nivou a ja na „Galaxíku“, ale z väčšej časti sme museli materiál vynášať fúrikom, na chrbtoch, v rukách. A to aj do strmého skalného terénu. Počas týchto dvoch dní sa nám podarilo zabetónovať pätky na najdôležitejších a najnedostupnejších miestach trasy náučného chodníka. O ďalšie dve tabule sa postarali v Nitrianskom Rudne členovia KST Otlak a v Nitrianskych Sučanoch zvyšní dobrovoľníci z radov KST Rokoš.

Montáž a osadenie tabúľ

Keďže som si pri poslednom vývoze materiálu takmer zničil auto, pomohol nám s vývozom tabúľ ochotný obyvateľ Nitrianskych Sučian na svojom traktore.

Na dohodnuté dokončenie chodníka som sa nemohol uvoľniť z práce, organizoval som preto začiatok montáže a osádzania tabúľ telefonicky. Pred poobednou zmenou som však ešte pomohol s vynesením dvoch tabúľ, ktoré boli v demontovanom stave, na miesto určenia. Tieto sa nachádzajú v doline pod Košútovou skalou.

Na druhý deň som už dostal dovolenku a osadili sme tabule na lúke pod Plevňou a pri Brložnej jaskyni. Tieto dve tabule nám vyviezol statočný občan Sučian. Napriek tomu ich bolo potrebné ešte hodný kus vyniesť ručne.

Predposledný deň, kedy sme postavili tabule pod Plevňou a pri "Brložke", sme mali k dispozícii konečne aj samotné panely s popiskami. Preto sme sa na týchto zle prístupných miestach zdržali dlhšie, aby sme sa sem viac nemuseli vracať a tabule sme dokončili kompletne. Aj s panelmi a povrchovou úpravou tabúľ. Zvyšné panely sme sa rozhodli osadiť v sobotu, deň D, kedy sme organizovali 15. ročník turistického pochodu Fraňa Madvu.

V sobotu sme prišli do Nitrianskeho Rudna o dve hodiny skôr. Hneď sme šli do doliny pod Košútovou skalou osadiť panely do tiesňavy pod Košútovou skalou a na Horné Pažite. Potom sme sa rýchlo presunuli späť do Nitrianskeho Rudna, kde sme osadili panel na tabuli pri kostole. Medzitým nám ale všetci turisti „zdúchli už na trasu“, tak sme sa ponáhľali za nimi naspäť aspoň do doliny, aby sme sektom pokrstili tabule a oficiálne otvorili náučný chodník.

Dvaja sme sa potom ešte presunuli do Nitrianskych Sučian, aby sme tu osadili posledný panel.

Čo môžete očakávať

Na trase náučného chodníka je osadených 6 tabúľ. Každá tabuľa obsahuje informačný panel. Názov panelu je identický s názvom miesta, kde je tabuľa osadená. Text panelu je rozdelený do dvoch častí. Prvá časť je venovaná životu Fraňa Madvu, druhá prírode Nitrických vrchov (časť Strážovských vrchov). Názvy panelov sú:
• Detstvo
• Štúdiá, Tiesňava pod Košútovou skalou
• Pôsobenie v Nitrianskom Rudne I., Fauna
• Pôsobenie v Nitrianskom Rudne II., Flóra
• Spôsob liečby, Geológia územia
• Jeseň života

Pri realizácii dokončenia náučného chodníka sme strávili desiatky hodín. Vypotili sme litre potu a spálili kilojaule energie. Takmer sme zničili osobné auto pri vývoze materiálu. Najazdili sme stovky kilometrov, našľapali mnoho kilometrov a výškových metrov, vynosili stovky kilogramov materiálu. Prišli sme k niekoľkým mozoľom. Boli sme doštípaní komármi a ovädmi. Napriek tomu nás nikdy neopúšťala dobrá nálada.
Touto cestou sa chcem poďakovať všetkým, ktorí sa pričinili o dokončenie náučného chodníka Fraňa Madvu. Myslím, že si zaslúžia, aby som ich menoval celým menom.

Pomoc pri vynáške materiálu, betónovaní a montáži panelov: Stanislav Štefanec, Miroslava Štefancová, Stanislava Štefancová, Viera Kršiaková, Jozef Karcol, Marta Renčíková, Vladimír Renčík, Ľubomír Janeček, Marek Letavay, Peter Bugaj, Jozef Hanák, Dušan Hrdý, Ján Fajer, Lukáš Hanák, Vladimír Nemček, Vincent Kiaba, Marek Kiaba, Tomáš Kiaba, Stanislav Nemček a Peter Antol.
Pomoc pri vývoze materiálu: Jozef Talian, Štefan Masaryk.
Pomoc pri grafickom návrhu panelov a pri montáži panelov: Ivan Mišeje.

Zvláštne poďakovanie patrí Mikulášovi Letavayovi za obetavú pomoc pri kompletnej realizácii dokončenia projektu.