Prístrešok Trampský prístrešok na Stánisku

Začiatkom septembra 2012 sme sa s manželkou vybrali nad Marianku na lúku na mape nazvanú Stánisko, trampami nazývanú Savana. Chceli sme si na miestach, kde počas II. svetovej vojny mali trampi z T. O. Yucatan svoj flek, uctiť zapálením ohňa svokrovu pamiatku. Okrajom lúky vedie modrá značka z Marianky do Krasňan. Že je v jej hornej časti ohnisko, stôl a lavičky, som vedel a tak som bol milo prekvapený novým prístreškom. Keďže som nemal pri sebe fotoaparát, vrátil som sa o týždeň a našiel pri dokončenom prístrešku jeho tvorcov na Potlachu.

Malé Karpaty: nad Mariankou, lúka Stánisko
388 m n. m.
12 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
Studnička pod Stániskom
Spojenie
Marianka (bus, MHD) - Stánisko (modrá značka)

K prístrešku sa dá dostať po modro značkovanom turistickom chodníku za 25 minút od prameňa pri kostole a kláštore v Marianke. Po modrej značke z Krasňan to trvá 120 minút a z Rače po zelenej na Zbojníčku, žltej cez Malý Slavín na Malinský vrch a modrej k prístrešku tiež 120 minút.

Členovia T. O. Jaskováci postavili prístrešok so súhlasom vedenia Lesného závodu. Nepostavili si tu chatu, nakoľko sa miesto nachádza snáď 10 metrov od turistického chodníka, vedúceho lesom okrajom lúky, ale nie je to ani altánok. Stavba má rozmery asi 6 x 4 m. Podlaha je z betónových dlaždíc. Deväť mohutných stĺpov drží šikmú strechu pokrytú asfaltovou krytinou. Jej kratšia časť je vyspádovaná dopredu. Vzadu je odkvapová rína. Okolo celého prístrešku je do výšky pásu stena z polovičiek polien. Uprostred prednej časti je vchod. Vo vnútri prístrešku sú dva veľké, mohutné stoly, každý s dvomi kratšími a jednou dlhšou lavicou.

Ako z fotografie vidno, veľmi jednoducho sa s nepremokavými plachtami, či celtami dá spraviť z prístrešku bezveterné a dažďu odolné obydlie. Podľa mňa sa tu priam luxusne vyspí minimálne 12 ľudí, ale na podlahe treba mať karimatku. Pred prístreškom je na pni stôl ohradený do štvorca lavicami. Kúsok nižšie je kameňmi obložené ohnisko a pri neďalekom strome niečo ako kuchynský stôl. Dreva sa dá v okolitom lese nájsť dostatok.

Tri minúty chôdze lesom sa nachádzajú latríny pri chate S. T. O. Slepička, Dakota, Asuncion. Z turistického chodníka k nej vedie celkom výrazná cestička. Dúfam, že tento prístrešok bude dlhé roky, nepoškodený, slúžiť širokej turistickej verejnosti a hlavne tvorcom, trampom z T. O. Jaskováci.

Asi 10 minút chôdze od prístrešku, po modrej značke smerom na Krasňany, pozorný turista zbadá veľký senník – krmelec. Nedá mi ho tiež nespomenúť, lebo je to tiež ideálne miesto na prespanie. Má rozmery asi 5 x 3 m. Je postavený z dosák, má kvalitnú lepenkovú strechu. Bočné steny umožňujú zverine prístup k senu. Zadná a predná stena sú celistvé, pričom v prednej sú veľké dvere. Počas mojej návštevy bol senník plný voňavého sena. Dnu určite neprší, ani nefúka. Keďže obe stavby sú v Bratislavskom lesoparku a mimo Štefánikovej magistrály, určite nebudú častým cieľom turistov, hľadajúcich strechu nad hlavou pri putovaní. Ale viem si vcelku predstaviť, že rodič zaúčajúci dieťa do tajov vandru tu v blízkosti domova s ním strávi jeho prvú noc mimo postele.

Od prístreška vedie, pri pohľade na Marianku, doľava, chodníček k studničke. V roku 2010 ju obnovili trampi z T. O. Jaskováci a ani v lete nebola bez vody.