Reportáž Soirée s Reinholdom Messnerom

Dňa 8. novembra 2012 sa Reinhold Messner ukázal na pozvanie spoločností Slovak Telekom a Samsung v bratislavskej Redute. Účasť len na pozvánky, kopa manažérskych hláv, VIP klientov, celebrita Adela a načančané hostesky. Úplne iná atmosféra, ako sme zvyknutí z horských festivalov. Nuž, vlk v rouše beránčím sa vydal na partizánčinu medzi „smotánku“ vyvolených.

Ľubov e-mail, že redakcia dostala pozvánku na soirée s Reinholdom Messnerom, a či len tak náhodou „mimochodom“ by som nemal čas a chuť tam zájsť, mi spôsobil žalúdočné kŕče a záchvaty radostného šklebenia sa. Samozrejmosťou bola odpoveď „áno" a odpočítavanie každého zostávajúceho dňa do stretnutia s bohom alpinizmu.

Príchodu predchádzalo zopár nedočkavých statusov na Facebooku, či Check-In na FourSquare. Po príchode na miesto som si cvakol „luxusne“ pripravenú izbietku, našiel si miesto a dal sa do čakania. Po pol hodinke prišla moderátorka, privítanie, Peter Hámor a krátky film z výstupu na Kančenčongu, ktorý predchádzal výstupu na K2. Peter je skvelý horolezec, dobrý rečník, po mnohých skúsenostiach z festivalov vhodne a trénovane vstupoval do filmu trefnými komentármi. Už som sa cítil konečne doma.

Po Petrovi prišiel na rad Reinhold. Známy zjav a charizmatická postava, ktorá má čo dať každému človeku, ktorý laškuje s horami, žije dobrodružstvom, či sem-tam načrie na dosah ku dnu svojich možností. Jeho typická angličtina postupne odhaľovala prierez jeho životom, od detstva cez lezecké začiatky, úspechy na skalách, ako aj prechod k dobývaniu vrcholov v Himalájach. Porozprával aj o expedíciách v Antarktíde a Arktíde. Celkovo išlo o krátku autobiografiu ľuďom, ktorí síce vedia, že Reinhold Messner je najväčšou osobnosťou horolezectva, ale to je prvá, aj posledná vec, ktorú kedy o ňom počuli.

Zaujímavé boli odpovede na otázky, kde sa Reinhold rozhovoril a vypadlo z neho aj pár názorov na súčasné dianie vo svete alpinizmu. Hovoril o novodobých športovcoch, lezcoch prvotriednych kvalít, ktorých sám uznáva, avšak má pocit, že je to stále viac o športe, a už len málo o dobrodružstve. Z jeho viet mi utkveli v pamäti viaceré, no dva citáty by som si dovolil napísať aj sem.

Adventure, not sport, is the important thing!

„Veľa lezcov dnešnej doby lezie kvôli tomu, aby dosiahli určitý stupeň, aby ukázali športový výkon. Športový výkon sa dá merať, šport ti posilňuje telo. Dobrodružstvo, to, čo cítiš v duši, to sa zmerať nedá.“

Ve dvou se to lépe táhne

„Podeliť sa o strach, to znamená cítiť iba polovicu strachu. Podeliť sa o radosť, znamená cítiť dvojnásobok radosti.“

Čo som si odniesol zo stretnutia osobne? Že nemusím na dvoch prstoch vyliezť osmičky, za dve hodiny vybehnúť na Kežmarák, ale že sa budem deliť o to krásne dobrodružstvo s mojim lezeckým Buddym, budem sa klepať na štande od strachu, aby som si neskôr v chate uvedomil, ako som strašne šťastný a budem si užívať hory, ako to len ide.

P. S. Ešte jeden citát na záver:
„Človek necíti šťastie, keď vylezie na vrchol. Tam nie je čas na radosti. Človek sa cíti šťastný, až keď je v bezpečí dolu pod horou.“

Reinhold, ani nevieš, ako si ma spravil šťastného touto vetou. Ty, boh a kráľ alpinizmu, mne, ktorý si myslel, že je jediný lezec, čo si radosť z vrcholov užíva až v dolu na chatách či v kempoch.

Ďakujem HIKING.SK a samozrejme Reinholdovi.