Extra

Čergov - Miznúca divočina

30.01.13 Pohorie Čergov ukrýva nádherné zákutia, vzácne druhy rastlín a žije tam množstvo divej zveri. Nachádzajú sa tam posledné zvyšky prirodzených zmiešaných lesov a môžete tam stretnúť divú mačku, vlka, rysa, ale aj medveďa.

Pohorie Čergov mi učarovalo zhruba pred pätnástimi rokmi, keď som sa po prvýkrát vybral do týchto končín. V nižších častiach lesa ma zaujali prastaré jedľové bučiny a vo vyšších partiách mohutné javory. Okrem lesa ma ešte fascinovali horské lúky, ktoré vznikli počas valašskej kolonizácie a na ktorých som strávil mnoho prebdených nocí, počas ktorých som pozoroval hviezdnu oblohu, ale i miestnu faunu. Počas svojich potuliek v tomto výnimočnom pohorí som zažil mnoho situácií, ale i stretnutí s divokou zverou, ktoré ma prirodzenie viedli k hlbšiemu poznávaniu krajiny a divokých zvierat, žijúcich na tomto území. Vďaka tomu dnes viem o lese a vlkoch viac, ako keby som iba vysadával v knižnici a čítal nezáživné knihy.

Čas však neúprosne plynie a pozorujem, ako sa Čergov mení. Ťažba dreva sa na Čergove v posledných rokoch mimoriadne zvyšuje. Zo 187 920 m^3 v rokoch 1994 – 2003 na 522 037 m^3 v rokoch 2004 – 2013, to znamená viac ako dvaapolnásobne! Posledné prirodzené lesy na Čergove miznú a to prináša do podhorských obcí záplavy, ktoré tam predtým neboli. Ubúda i počet šeliem, a to najmä vlka, na ktorého je možné poľovať od 1. novembra do 15. januára.

Moje obľúbené pohorie sa mení a neviem si predstaviť budúcnosť bez jedľových bučín a bez vlka. Preto som sa rozhodol predstaviť vám unikátny projekt, ktorý sa zaoberá monitoringom vlkov v pohorí Čergov (ale i v Levočských vrchoch). Za projektom stojí amatérsky fotograf Emil Grobauer, ktorému nie je ľahostajná budúcnosť Čergova a vlkov žijúcich na tomto území.

Projekt Miznúca divočina

Idea projektu vznikla podľa Emila už pred 20 rokmi, keď sa sformovala hŕstka nadšencov, ktorí sa snažili o záchranu lesov na Čergove, pričom nápad obrazovej propagácie pohoria Čergov prišiel až neskôr, a to s dostupnosťou potrebnej techniky. Prvým filmom, ktorý sa v rámci projektu podarilo zrealizovať, je prírodopisný film ČERGOV Miznúca divočina. Hlavným zámerom filmu je okrem spropagovania krás čergovského pohoria aj upozornenie na alarmujúcu skutočnosť, že prichádzame o unikátne jedľovo-bukové lesy, ktoré sa už v strednej a západnej Európe prakticky nevyskytujú.

V súčasnosti sa však projekt viac orientuje na monitoring vlkov a ten vychádza z iniciatívy Lesoochranárskeho zoskupenia VLK, ktoré ako jedno z prvých začalo s monitorovaním vlkov fotopascami v blízkosti prvej súkromnej prírodnej rezervácie Vlčia. Projekt Miznúca divočina sa pokúsi rozšíriť pole sledovania vlkov na viaceré pohoria východného Slovenska, hlavne na celý Čergov a na Levočské vrchy. Zapadá tiež do širších ochranárskych aktivít, týkajúcich sa veľkých predátorov, pretože Emilovi priatelia z Kysúc a Liptova majú tiež rozbehnuté podobné projekty a z viacerých pohorí sa bude neskôr dať lepšie poskladať vlčia mozaika na Slovensku.

Súčasným cieľom projektu Miznúca divočina je lepšie spoznať vlkov v ich prirodzenom prostredí, ich prirodzené správanie, veľkosť ich teritórií, početnosť, migrácie a iné sociálne prejavy a zvyky. Monitorovanie bude prebiehať v niekoľkých pohoriach na východnom Slovensku (zatiaľ Čergov a Levočské vrchy) a bude trvať niekoľko rokov.

Hlavným výstupom projektu má byť pripravovaný film o vlkoch, ktorý by sa mal volať Miznúca divočina. Pri monitorovaní vlkov sa podľa Emilovho vyjadrenia nebudú používať žiadne návnady alebo iné spôsoby prilákania zvierat, žiadna telemetria, GPS obojky a podobné metódy sledovania. Použité budú len eticky čisté spôsoby sledovania týchto vzácnych a ušľachtilých tvorov. Sledovanie vlkov bude realizované mimo chránených území.

Informácie o filme ČERGOV Miznúca divočina

Film ČERGOV Miznúca divočina sa natáčal asi 3 roky. Bez akejkoľvek finančnej podpory sa podarilo autorovi zabezpečiť potrebnú techniku na natáčanie a realizáciu filmu. Film sa natáčal v rámci voľného času a bez komerčných ambícií. Napriek tomu autor dúfa, že sa náklady vynaložené na realizáciu a natáčanie filmu aspoň čiastočne vrátia.

Mnohé prírodopisné filmy natáčajú zvieratá chované v zajatí a umiestnené do prírodného prostredia, aby sa zvýšila atraktivita a predajnosť filmu. Emil v rámci etiky fotografa a filmára prírody takýto postup odmietol. Všetky zvieratá vo filme sú divými, voľne žijúcimi a plachými zvieratami. Pri natáčaní nikdy nepoužil návnady ani vábničky, či iné spôsoby prilákania zvierat, aké používajú napríklad poľovníci. Preto natáčanie filmu a fotografovanie trvalo tak dlho (cca 3 roky).

Kvôli realizácii filmu bolo často potrebné vyliezť až na samotný hrebeň Čergova a mnohokrát prespať „pod širákom“, kým sa podarili použiteľné filmové zábery či fotografie. Mnohokrát to bolo dielom šťastia a náhody, ale mnohokrát autor zužitkoval aj svoje dlhoročné skúsenosti z pohybu po čergovskom pohorí a znalosti miest, kde sa zver častejšie zdržuje.

Ukážky z filmu ČERGOV - Miznúca divočina

Budúcnosť projektu

V súčasnosti stále pokračuje natáčanie a fotografovanie, ale hlavne monitoring vlka na Čergove a v Levočských vrchoch. Emilovi sa vďaka financiám z predaného filmu (DVD ČERGOV Miznúca divočina) a vďaka podpore jednotlivcov podarilo zakúpiť novú fotopascu, ktorá dokáže filmovať v HD kvalite a už 20. novembra 2012 sa touto fotopascou podarilo nasnímať prvé videá vlkov.

Ak vás tento projekt zaujal a chceli by ste sledovať novinky z monitorovania vlkov, navštívte Emilovu webovú stránku alebo si zakúpte film ČERGOV Miznúca divočina, čím podporíte realizáciu ďalšieho filmu a získate tak prístup k unikátnym záberom tejto šelmy, žijúcej vo voľnej prírode.

Autor fotografií: Ing. Emil Grobauer

Zdieľaj:
Reakcie
Čergov - Miznúca divočina 06/02/13 10:54 30 príspevkov

Recenzia Devold Energy – merino tričko pre aktívne športy Pred pár týždňami ku mne zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcie 2016. Prvé tričko je model Energy. Je to tričko s krátkym rukávom, ktoré je určené pre aktívne športy ako je beh, cyklistika, lezenie, vysokohorská turistika, skialpinizmus a pod. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím tento model a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. 27/07/16 Pavol Hreha Oblečenie
Lezenie Jastrabia veža - zimný výstup Jastrabia veža (2137 m) je charakteristickou dominantou, ktorá zaujme nejedného návštevníka Chaty pri Zelenom plese. Kvôli jednoduchej dostupnosti a technickej obťažnosti lezeckých ciest je mýtický štít vyhľadávaný najmä horolezcami. Na jeho vrchol však vedie i ľahšia neznačená trasa, ktorá sa v zime mení na mixové lezenie. 23/05/16 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
Rada Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru Balenie batohu je často veda. Raz nám niečo chýba, inokedy vláčime zbytočnosti. Hoci k najlepšiemu spôsobu balenia sa každý dopracuje po rokoch sám, na základe podnetu z redakcie HIKING.SK som sa rozhodol uverejniť obsah svojho batohu, ktorý som si zobral na zimnú vysokohorskú túru koncom decembra 2015. 28/01/16 Pavol Hreha Ako sa zbaliť

Túra Vápeč, Suchá hora, Hrubá Zliezajňa a Homôľka Nedávno sa na Hikingu objavili dve reportáže o prechode Cesty hrdinov SNP z Dukly na Devín. Cesta bola pred niekoľkými rokmi v Strážovských vrchoch preložená kvôli nezhodám s majiteľom pozemkov, pričom nová trasa vedie nezaujímavými zvážnicami. To ma motivovalo konečne sa vybrať na kopec, ktorého názov ma fascinoval. Volá sa Hrubá Zliezajňa. Keď sa vyberiete hrebeňom cez kopec alebo cez lazy v okolí Valaskej Belej, pôjdete oveľa zaujímavejšou trasou, než Cesta hrdinov SNP. dnes Martin Knor Strážovské vrchy
Rozhovor Ultra Fatra - výbehy a zbehy sú výzvou Ultra Fatra je bežecké podujatie v kategórii ultra trail, tento rok sa organizuje po prvýkrát. V sobotu 30. júla budú mať prihlásení bežci možnosť okúsiť divočinu Veľkej Fatry – extrémne bežecké podmienky, adrenalín, jedinečný pocit slobody – to všetko a ešte oveľa viac sľubuje pretek vedúci naprieč hlavným hrebeňom Národného parku Veľká Fatra. V rozhovore s organizátormi Stankou Balážovou a Filipom Plánkom sa dozviete, čo ich viedlo k organizácii Ultra Fatry a tiež, čo bežcov na preteku čaká. včera Valéria Jurkovská Rozhovory
Túra Zo Sološnice do Častej za dobrotami Rozloha Malých Karpát dáva predpoklad možnosti na nenáročné túričky, ktoré vedú napríklad zo západu na východ alebo inak, zo Záhoria na Podunajsko. Zakaždým, keď sme na Veľkom Petrklíne, rozmýšľam, že aj zo Sološnice by mohlo byť zaujímavé prejsť cez hory na druhú stranu hôr. Už si len vybrať, kde túričku ukončiť. Doma trasu študujem na mape. Rozmýšľam a kombinujem, ako spojiť žltú s inou značkou. Dlho moje kombinovanie netrvá a je tu nápad. včera Andrea Grunská Malé Karpaty