Extra Poistenie na horách od 1. júla

Od 1. januára 2006 je v platnosti novela zákona o Horskej záchrannej službe, ktorá ustanovuje aj platenie za záchranu v horách od 1. júla t.r. Mala by sa tým zlepšiť možnosť vymáhať náklady za záchranu. Dokazovať porušenia zákona zo strany zachráneného bolo totiž niekedy veľmi komplikované. Pritom zásah nie je zďaleka lacná záležitosť.

Podľa informácií z tohtoročnej tlačovej besedy HZS prípad typu podvrtnutý členok na chodníku vyjde tak 3 500 – 4 000 Sk, ale rozsiahle pátranie s použitím vrtuľníka sa môže rátať aj v stovkách tisícoch korún. Napríklad pátranie po obetiach lavíny na Silvestra 2005 stálo 300 000 Sk. Podľa riaditeľa HZS Jozefa Janigu priemerná cena zásahu za minulý rok bola 7 000 - 11 000 Sk.

Každý zásah sa skladá z dvoch zložiek, technickej a zdravotnej. Zdravotnú časť by mala naďalej hradiť vaša zdravotná poisťovňa, a to vrátane vrtuľníka. Technickú časť zásahu však zaplatíte vy. Pokiaľ nie ste poistený.

Prvý júl sa pomaly blíži a tak sme sa rozhodli zistiť, aké sú pre turistu možnosti poistiť sa pre prípad záchrannej akcie v horách. V tlači sa totiž objavilo viacero informácií o tom, že komerčné poisťovne pripravujú špeciálne poistky. Zatelefonovali sme do poisťovní Union, Uniqa, Generali a Slovenskej poisťovne – Allianzu. Všade sme sa však dozvedeli, že takýto typ produktu zatiaľ nemajú. Dostali sme len informáciu, že ak sa takýto typ poistenia objaví, bude to najskôr v máji alebo v júni.

Ďalšia možnosť, ako sa poistiť, je stať sa členom Rakúskeho alpského spolku – Ősterreichisher Alpenverein. Každý člen, ktorý zaplatí členský príspevok, je súčasne poistený pre prípad úrazu, záchrannej akcie alebo transportu po úraze. Výdaje za záchranné alebo pátracie akcie sú kryté až do výšky 22 000 eur.

Toto poistenie sa vzťahuje takmer na všetky druhy pohybových aktivít a platí na všetkých kontinentoch. Existuje viacero spôsobov, ako sa stať členom tohto klubu. Jednou z možností je členstvo v Slovenskom alpskom klube, ktorý je členom Ősterreichisher Alpenverein. Výška členského je pre dospelú osobu 2 290 Sk, pre juniorov a seniorov 1 750 Sk Okrem toho platí každý nový člen jednorazový vstupný poplatok 360 Sk. Ďalšie informácie nájdete na stránke www.alpenverein.sk.

Stať sa členom Ősterreichisher Alpenverein (OA) sa dá aj cez ďalšie slovenské stránky, napríklad www.hory.sk – výška členského pre dospelých je 1900 Sk, juniori a seniori zaplatia 1500 Sk. Na túto stránku sa dostanete, aj keď sa budete chcieť do OA prihlásiť cez www.ahoj.sk či www.marmota.sk. S OA spolupracuje aj Himalájsky klub JAČÍ DYCH. Členské príspevky sú v sume 1890/1490 Sk. Viac informácií je na stránke www.yaksteam.sk. Cez stránku Slovenskej skialpinistickej asociácie www.skimountaineering.sk vás to vyjde 1850/1450 Sk vrátane 200-korunového príspevku za nové členstvo. Podľa našich informácií sa dá zaregistrovať aj na www.james.sk, nenašli sme tam však žiaden príslušný odkaz. Na jednotlivých stránkach je presne definovaný vekový rozsah juniora, seniora, dospelého či dieťaťa, ktorý nie je všade rovnaký. Okrem toho tam nájdete ďalšie kategórie so špeciálnymi cenami ako rodina, manželia, vdovy, zdravotne postihnutí a podobne.

Momentálne platí ešte jedna možnosť poistenia, tá však prvého júla zanikne. Je to Karta darcu/podporovateľa Leteckej záchranej zdravotnej služby a Horskej záchrannej služby. Ak ste si ju zakúpili, mali ste bezplatnú službu HZS a LZZS a prevoz do najbližšieho alebo špecializovaného zdravotníckeho zariadenia, aj keď vašou zdravotnou poisťovňou nebol indikovaný stav pre poskytnutie takejto služby.

Môžeme teda skonštatovať, že v súčasnosti je jediným spôsobom poistenia záchrannej akcie na horách členstvo v Rakúskom alpskom spolku. V máji alebo v júni však pravdepodobne pribudnú aj produkty niektorých komerčných poisťovní. Je teda na vás, aký spôsob zvolíte. Nezabudnite však, že ak nebudete poistení, technickú časť zásahu hradíte z vlastného vrecka bez ohľadu na to, či ste porušili návštevný poriadok daného parku alebo nie. Naopak, ak porušíte zákon alebo pokyny HZS, môžete navyše zaplatiť pokutu v rozsahu 10 000 – 100 000 Sk.