Cyklotúra Nad svätojurskými vinohradmi

Pozývam vás na príjemný okruh najskôr vinohradmi nad Svätým Jurom a ďalej malokarpatským listnatým lesom s občasnými výhľadmi. Trasa je vhodná na pešiu vychádzku, na bicykel aj pre kočík, s tým je to už však pomerne slušná túra. Pripájam fotky z minuloročného jesenného výletu a, pre ilustráciu, aj zopár jarných. Celá túra vedie mimo značiek, preto je vo Faktoch priložená aj trasa v mape.

1 deň
jeseň – 21.10.2012
Malé Karpaty
Bratislava (vlak, bus) - Svätý Jur (vlak, bus)
horský bicykel, kočík do terénu
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: 2013-Nad_jurskymi_vinohradmi.gpx

Túru začíname pred obcou Svätý Jur, pri kaplnke Nanebovzatia Panny Márie z roku 1459. Širokou poľnou cestou stúpame pomedzi vinohrady. Cesta má podobný charakter po celý čas. Po krátkom výšvihu sa dostávame k prvým výhľadom na Svätý Jur, vinohrady a nízke kopčeky okolo neho. Je to veľmi príjemná časť trasy, na jar cestu lemujú sviežo zelené kríky, tráva a kvitnúce ovocné stromy, na jeseň zas žiarivý žltý vinič.

Pomaly sa vnárame do lesa. Vpravo sa ukazuje čistinka s vyschnutým, ale stále majestátnym dubom. Pozvoľným stúpaním prichádzame do vysokého lesa s občasnými výhľadmi cez dolinu Fofovského potoka. Minieme malú lúčku, príjemné miesto na malú pauzu. Cesty zvažujúce sa vpravo dole do doliny si nevšímame, tesne za lúčkou odbočíme prudko doľava a dosť dlho stúpame. Pripojíme sa na lesnú cestu, prichádzajúcu sprava a akýmsi oblúkom sa otočíme lesom v polkruhu. Ďalšie stúpanie nás privedie na pekné miesto s ďalším výhľadom, odtiaľto ideme po vrstevnici, s miernou hojdačkou. Napokon vychádzame na križovatku lesných ciest, ktoré tvoria akýsi okruh okolo jedného stromu. Môžeme si vybrať smer hore alebo dole. My sa poberáme dole.

Spúšťame sa popod vysokánske buky, ktorých konáre nad našimi hlavami tvoria zelený tunel. Príjemným terénom prichádzame k chatke, patriacej poľovníkom zo Svätého Jura. Za chatkou je ohnisko a úplne nový prístrešok z jesene roku 2012. Sú tu aj poľovníci. Hovoria, že nemajú nič proti turistom v ich prístrešku, ale hnevajú sa, že niekto nechal horieť vysoký ohník bez uhasenia. Toto je asi špecialita malokarpatských turistov, lebo to nie je prvý raz, čo to vidím, a keď mám čím, aj zalievam.

Po olovrante klesáme ďalej lesom, jeho posledná časť vedie popri prítoku Fanglovského potoka so zaujímavými zvyškami múrikov vo svahu nad potokom. Potom už vychádzame do žlto sfarbených vinohradov, žiaracich aj od mäkkého svetla zapadajúceho slnka. Klesáme stále dolu, potok je tentoraz už zľava, až sa úplne vymotáme spomedzi kríkov a zabočíme doľava ku kostolíku, kde sme okruh začínali.