Recenzia Najkrajšie doliny Slovenska (1956)

„V dolinách kvitne kvet, ktorý lásku nám dáva...,“ kto by už len nepoznal pieseň velebiacu krásy slovenských dolín. Väčšinou sú doliny len miestom, odkiaľ začíname výstupy na vrcholy hôr. Avšak publikácia, ktorú chcem predstaviť, nabáda k tomu, aby sa doliny stali turistickým cieľom. Publikácia je prácou kolektívu autorov a jej názov napovie, čo sa čitateľ v knihe dozvie – Najkrajšie doliny Slovenska.

Stáva sa to občas aj vám, že sa neviete rozhodnúť, kam vyrazíte stráviť voľný čas? Slovensko ponúka na malom území toľko zaujímavých miest, že to je občas naozaj ťažká práca, zvoliť si lokalitu, ktorú navštíviť. Pri tomto rozhodovaní mi neraz pomáhajú rôzne publikácie alebo aj samotné články na Hikingu. Veľmi dobrým pomocníkom sa mi stala aj uvedená kniha, ktorú som našiel v antikvariáte za sumu, ktorá študentskej peňaženke nijako neublížila.

Forma

Autor: kolektív autorov
Názov: Najkrajšie doliny Slovenska
Rok vydania: 1956 (1. vydanie)
Vydavateľstvo: Osveta, Martin
Náklad: 4 400 ks
Počet strán: 221

Kniha je v pevnej väzbe o rozmeroch 15 x 20,5 cm a bola vydaná v roku 1956. V súčasnosti je možné ju nájsť len v antikvariátoch alebo zvoliť publikáciu s rovnakým názvom od J. Lacika, ktorú vydala Dajama v roku 2009. Ďalej sa však budem venovať práve spomínanej staršej publikácii od kolektívu autorov.

Obsah

Úvod knihy je venovaný všeobecnej časti, opisujúcej, čo si má turista pri prechádzkach dolinami všímať a snaží sa jednoduchým spôsobom vysvetliť, akými geologickými procesmi vznikali doliny v jednotlivých pohoriach na Slovensku. Na ďalších stránkach podrobnejšie popisuje konkrétne doliny, ktoré sú rozčlenené podľa pohorí, v ktorých sa nachádzajú. Napríklad pod celkom Nízkych Tatier sa kniha venuje trom dolinám: Bocká dolina (dnes Bocianska dolina), Svätojánska dolina (dnes Jánska dolina) a Demänovská dolina. Takýmto spôsobom kniha na 221 stranách približuje doliny v týchto celkoch: Strážovská hornatina (dnes Strážovské vrchy), Malá Fatra, Veľká Fatra, Chočské pohorie (dnes Chočské vrchy), Západné Tatry, Vysoké Tatry, Pieniny, Nízke Tatry, Slovenský raj a Slovenský kras.

Každej doline sa kniha venuje podrobne, väčšinou v úvode opisuje jej polohu a jej charakteristické znaky, prírodné pomery a blízke turistické ciele. Gro celého článku tvorí najmä časť opisujúca prechody dolinami, možnosti dopravy a hlavné orientačné body na trase, prípadne ponúkne zopár zaujímavostí o lokalite. Články sú doplnené čiernobielymi fotografiami, ktoré vzhľadom k ich vzniku (50-te roky 20. storočia) ponúkajú trocha historického pohľadu do miest, ktoré sú už dnes mnohokrát pozmenené – či už k lepšiemu, alebo k horšiemu.

Na záver uverejňujem citát z knihy, ktorý ozrejmuje pohnútky mnohých vášnivých turistov, aby sa o prírodu zaujímali nielen pobytom v nej, ale aj jej spoznávaním prostredníctvom kníh:

„Čím viac vie turista o živote prírody, tým dokonalejšie vie pochopiť aj prírodné krásy. Je veľký rozdiel medzi umeleckým zážitkom človeka, obdivujúceho maliarske dielo, keď pozná umelecký prejav tohto druhu, a medzi iným, ktorý nepozná ani základné zásady maliarskeho umenia. Tak aj pri obdivovaní prírody oveľa väčší zážitok má ten, kto pri svojich potulkách prírodou chápe príčinu vzniku rôznych tvarov povrchu...“