Búda Búda Cyrhle pod Rabštínom (Rabsztyn)

Pri potulkách v Pieninskom národnom parku (Pieniński Park Narodowy) alebo v jeho okolí je pomerne málo príležitosti na bezplatnú strechu nad hlavou. Samozrejme, v národnom parku nie je dovolené prespať mimo miest na to vyhradených. Existuje však možnosť, ako prespať pod strechou zadarmo a pritom neporušiť návštevný poriadok PIENAP-u. Túto možnosť ponúka búda na lúke Cyrhle pod Rabštínom (Góra Rabsztyn) v Poľsku, nad kúpeľným mestom Szczawnica (Ščavnica).

Pieniny: kóta Cyrhle na modrej turistickej značky vedúcej SK/PL hranicou, medzi Rabštínom (Góra Rabsztyn) a Lužnou skalou (Laźne Skaly)
739 m n. m.
4 - 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody
Dalšie info
čiastočne deravá strecha

Prístup a poloha

Východne od obce Lesnica je Pieninský národný park vyhlásený len na strane Slovenska, stačí však zísť pár desiatok metrov z modrej značky, vedúcej štátnou hranicou medzi Lužnou skalou (Laźne Skaly) a Rabštínom (Góra Rabsztyn) na lúku Cyrhle, do Poľska a návštevný poriadok národného parku už neporušíte.

Ako som spomínal, búda sa nachádza na lúke Cyrhle asi 50 metrov severne od modrej turistickej značky, vedúcej štátnou hranicou na poľskej strane. Prístup je možný aj z juhovýchodu od Šľachovky (Wysoki Wierch), tak aj od severozápadu od Lužnej skaly (Laźne Skaly). Búdu nie je možné prehliadnuť, keďže sa nachádza v strede lúky, ktorej horným okrajom vedie značka.

Technický stav nie je najlepší, ale istotne mnohí prespávali aj v horších „apartmánoch“. Stavba je celá z dreva, nevýhodou je, že z dreva je aj strecha, na ktorej sa už podpísal čas. Predpokladám, že počas intenzívnejších zrážok strecha nebude najsilnejšou stránkou tohto objektu. Výhodou je pomerne čistá drevená podlaha (na rozdiel od búdy pri sedlom Rozdiel) a miesto pre viacerých nocľažníkov. Odhadom 4 až 6 ľudí sa vmestí bez problémov.

V búde, okrem drevených „stojanov“ na seno (šarišsky nazývaných ostirki), sa nenachádza nič. Je možné, že objekt slúži v lete ako senník, a tak neviem, aká je možnosť jej využitia v letných mesiacoch.

Prameň som v bezprostrednom okolí nenašiel, ale je možné, že som ho prehliadol vzhľadom k snehovej pokrývke v čase mojej návštevy.