Recenzia Turistický atlas Slovenska II.

Dlho očakávaná konkurencia pre turistický atlas od VKÚ Harmanec práve prichádza na trh. Pochádza od moravského vydavateľstva SHOCart, ktoré už dlhší čas ponúka svoje mapy slovenských hôr. Pokúsim sa priblížiť svoje prvé dojmy z tohto nového diela. Hneď na úvod musím poznamenať, že nebudem atlasy porovnávať – o tom bude samostatný článok neskôr.

Vonkajšie miery turistického atlasu sú 29 x 32 x 5 cm a váha približne 2,5 kg – ide teda o objemné kartografické dielo, ktoré ako celok isto nebude spoločníkom na túrach s batohom na chrbte. Vonkajší tvrdý doskový obal ukrýva karisblok rozmerov, aké majú štandardné kancelárske fascikle. Atlas sa tak bezproblémovo zmestí na poličku k iným fasciklom. Gramáž použitého papiera odhadujem na 100g/m2. Veľkosť listov je takmer identická s formátom A4 a tak sa bezproblémovo zmestí do klasického plastového obalu do karisblokov. Jeden takýto obal je aj súčasťou atlasu. Zámer je jasný – pred túrou si vybrať potrebné mapové listy, vložiť do plastového obalu a vziať so sebou.

V mieste kladu mapových listov sú vložené dve praktické záložky (viď obrázok 2). Na jednej z nich je legenda spolu s centimetrovou aj kilometrovou škálou. Na druhej sa tieto škály tiež nachádzajú, no namiesto legendy ide o inštrukcie pre používateľov GPS prístrojov a informácie o konvergencii a deklinácii. Záložky sú veľmi praktické – jednu možno ponechať v mieste kladu listov (a tak získať k nemu rýchly prístup) a druhý ľubovoľne používať pri práci s mapou. Škoda len, že nie je zahrnutá aj škála pre meranie sklonu svahov.

Nemapová časť

Úvodných 26 strán obsahuje praktické informácie pre turistov – ide o základné znalosti o oblečení, obutí, batohoch, stanoch, spacákoch, karimatkách, varičoch a inej výbave. Ďalej sa venuje zásadám pohybu v horách, kde často varuje pred nerozvážnosťou, ktorá môže niekedy stáť aj život. Štýl textu je odľahčený, miestami zábavný. Aj napriek tomu, že ide o dielo českého vydavateľstva, všetko je po slovensky. Túto snahu veľmi oceňujem ako gesto dobrej vôle, pretože publikácia mohla bez problémov vyjsť aj v češtine. Na strane druhej však z textu často cítiť, že pravdepodobne neprešiel rukou Slováka. Obsahuje priveľké množstvo trpných rodov a chyby sú aj v lexike – za všetky spomeniem napríklad "perový spacák" a "pobývajú".

V závere nemapovej časti sa nachádzajú informácie o turistickom a cykloturistickom značení spolu s krátkym popisom diaľkových trás.

Mapová časť

Začiatok mapovej časti je na trinástich stranách venovaný kladom listov a legende v šiestich jazykoch. Klady listov sú dva. Jeden klasický na mape malej mierky a tiež na podrobnejšej mape 1:500.000, ktorú ocenia najmä ľudia, čo nie sú v geografii Slovenska veľmi zbehlí.

Hlavná časť atlasu obsahuje 395 mapových listov v obľúbenej turistickej mierke 1:50 000. Mapy sú prehľadné a kvalita tlače je na úrovni – nenašiel som objekty problematických farieb, ktoré by znižovali čitateľnosť. K prehľadnosti prispieva tieňovanie reliéfu, ako aj relatívne malá veľkosť použitého písma, ktorá však môže byť negatívom pre ľudí s horším zrakom. Prekrytie mapových strán v horizontálnom smere je nulové a vo vertikálnom smere je asi 1 cm. Veľmi pozitívne hodnotím viditeľnosť lesných ciest, akoby sa vydavateľ inšpiroval našim fórom pod článkom o atlase od VKÚ Harmanec. Medzi príjemné vlastnosti mapy zaraďujem aj názvy všetkých turistických rázcestí.

Aby som mapy iba nechválil, našiel som aj niekoľko problémov. Za najhrubšiu chybu považujem použitie UTM mriežky namiesto stupňovo-minútovo-sekundovej. Pre zadávanie polohy treba do GPS prístroja zadať (alebo z neho odčítať) najprv zónu a následne dve dosť dlhé referenčné čísla. Práca s mapou je v takto dosť zdĺhavá. Nie som kartograf a preto neviem zhodnotiť, aké pozitíva toto riešenie prináša. Rovnako mi trochu prekáža, že číslovanie mapových listov je na ich vnútornej strane – s atlasom by sa rýchlejšie pracovalo, keby boli čísla na vonkajšej strane.

Na zváženie je použitá 10 metrová ekvidištacia, t. j. výškový rozdiel medzi vrstevnicami. Vydavateľ tento údaj považuje za výhodu, no ja som zdržanlivejší v tejto otázke. Strmšie svahy, ktorých je na Slovensku neúrekom, sú tak takmer nečitateľné. Chápem však, že sú regióny, kde je to výhodou.

Aktuálnosť dát

Kontrola náhodným výberom problematických miest ukázala, že na aktuálnosti turistických chodníkov si vydavateľ dal veľmi záležať. Príčinou tohto pozitívneho stavu je aj fakt, že SHOCart spolupracuje s Klubom slovenských turistov a tiež má množstvo spolupracovníkov priamo v teréne. Práve aktuálnosť značení je jednou z rozhodujúcich výhod tohto diela. Na druhej strane však mapa zaostáva v iných dátach, ktoré sú pre turistu podstatné. Vo Veľkej Fatre chýba napríklad koliba nad Kráľovou studňou alebo salaš Mandolína, v Západných Tatrách nie je útulňa pod Klinom ani pod Pustým. Na Devínskej Kobyle som zas nenašiel jeden výdatný prameň.

Otázkam aktuálnosti dát sa bude viac do hĺbky venovať pripravovaný porovnávací test s atlasom od VKÚ Harmanec.

Aktualizácie

Po zaregistrovní pomocou priloženej návratky sa možno prihlásiť na priebežnú aktualizáciu. K dispozícii bude buď formou zasielania nových výtlačkov v aktualizačných balíčkoch, alebo prostredníctvom stiahnutia z internetu. Ceny za tieto služby nie sú ešte známe.

Dostupnosť a cena

Atlas by mal byť k dispozícii v kníhkupectvách a mapových obchodoch po celom Slovensku za cenu 1299,- Sk. Dielo si však možno objednať aj elektronicky na stránke výrobcu za uvádzaciu cenu 999,- Sk.