Svet Okolo vodnej nádrže Pilská

Po vyčerpávajúcich kočíkových výletoch na skalnatý vrchol Tisůvka a do rašelinísk rybníka Velké Dářko sme sa vybrali na výlet okolo vodnej nádrže Pilská pri Žďári nad Sázavou. Oproti predchádzajúcim výletom to bol relax. Trasa vedie čiastočne lesom, čiastočne lúkami, je vhodná aj na športovejší typ kočíkov. Samozrejme aj pre bicykle. Týmto výletom sme sa s Vysočinou rozlúčili, ale rozhodne nie navždy.

1 deň
jar – 11.05.2012
Česká republika: Českomoravská vrchovina - Žďárské vrchy

Zámek, rozc. - Nad Pilskou nádrží - Pilský les - Polnička - po cyklotrase 5061 - Zámek, rozc.

Parkujeme na začiatku Žďáru nad Sázavou. K vodnej nádrži Pilská sa chvíľu vraciame, míňame benzínovú pumpu. O pár minút sme na hrádzi nádrže a viacmenej si môžeme predstaviť celú našu trasu. Na výber máme turistické značky dúhových farieb, rovnako kráčame po síce neznačenej, ale odporúčanej cyklotrase.

Za hrádzou ideme ešte chvíľu popri vode, na druhej strane je lúka. Slnko dosť páli a pracne sa snažím nasmerovať slnečník na kočíku tak, aby mi nesvietilo na Kubka. Slnečník nie a nie držať na potrebnom mieste. Našťastie o chvíľu sme v lese. Príjemné smrekové lesy sú pre Vysočinu typické. Kráčame peknou zvážnicou, čo nám pri mordovaní sa s kočíkmi na skalách Tisůvky a v rašeliniskách Velkého Dářka príde naozaj vhod. Pevne verím, že z tejto poslednej túry sa už "posilka" nevykľuje.

Onedlho sme pri rázcestí Nad Pilskou nádrží, kde nás opúšťa zelená značka. Aj zvážnica sa zužuje. Aby sme nevyšli z cviku, prichádzame k "bačorinke" a väčším koreňom, takže si s kočíkmi trocha zacvičíme. Následne nás čaká stúpanie k rázcestiu Pilský les. Môžeme si vybrať, či ísť v blate na zvážnici, alebo po koreňoch nad ňou... Našťastie strastiplný úsek netrvá dlho a sme pri rázcesníku Pilský les. Odtiaľto pokračujeme po červenej a cesta je už až na jedno kamenisté klesanie bezproblémová.

Onedlho vychádzame z lesa medzi polia, na trávnatú cestu smerujúcu k akémusi domu. Mám pocit, že vlezieme niekomu do dvora. Našťastie, o chvíľu sme na asfaltovej ceste a popri trávniku s púpavami a ďalšom dome prechádzame k vodnej nádrži. Tá tu už má tvar "slíža", z jednej strany ju lemuje zakvitnutá repka, z druhej poorané pole, kde sa už derú zo zeme rastlinky. Kráčame po asfaltke. Onedlho sa priblížime k lomu. Úsek odtiaľ k hlavnej ceste nie je dlhý, ale veľmi nepríjemný, premávka áut z a do kameňolomu po veľmi prašnej ceste je hustá, a my s kočíkmi sa pred oblakmi prachu nemáme kam schovať. Na hlavnej ceste zabočíme doľava do Polničky a zakotvíme v prvej reštaurácii. Polnička je pre rodičov s väčšími deťmi magnetom vďaka svojej záhradnej železnici a ihrisku. Naše 10-mesačné deti sú však na takúto atrakciu ešte malé, a tak sa po príjemnom obede vraciame späť k vodnej nádrži.

Po opačnej strane vodnej nádrže vedie nová cyklotrasa č. 5061. Sprava máme vodnú hladinu, od ktorej nás oddeľujú len stromy, vľavo nám tráva s púpavami splýva s repkovým poľom. Netrvá dlho a sme pri plastike, symbolizujúcej hranicu Moravy a Čiech - z jednej strany súsošia je moravská orlica, z druhej český lev. Ani sa nenazdáme a sme pri svojom východzom bode. Kto má čas, môže si ísť ešte pozrieť známy kostol svätého Jana Nepomuckého na Zelenej hore, ktorý sa týči hneď oproti. Je zapísaný do zoznamu Svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Vlakovým fanúšikom a deťom môžem odporúčať neďaleké modelové koľajisko.

Nám malebná Vysočina učarovala a už sem plánujeme ďalší výlet. Cykloturisti aj peší turisti si tu určite prídu na svoje.